Funderar på att bygga en pool av timmerstockar, skog har jag dock måste jag leja någon som sågar till timmerstockarna så jag får tre släta sidor. Tänkte göra en ram av stockarna och på innsidan skruva fast formplyfa motsvarande och botten görs med grus och isolering precis som med en "vanlig"pool. Allt avslutas med en linner som tex köps från Folkpool.

Stockarna tänkte jag lägga som när man bygger timmerhus och kanske varannan meter ha en genomgående gängstång för att hålla i hop stockarna.

Tror ni att det kommer att fungera eller ska jag lägga ned detta?

Glömde att skriva att det blir en ovanmarkspool.
 
Redigerat:
AXS
Kanske inte kommer hålla så många år som en pool i betong. Tror inte heller det blir så mycket billigare.

Är det någon speciell anledning?
 
Enda anledningen är att försöka bygga så billigt som möjligt. Jag har sandfilter o pump mm då jag redan har en billig ovanmarkare men känner nu för en ordentlig pool integrerad med altanen. Höjden på altanen är ca 150cm där av vill jag ha en pool ovanmark. Har fått ett pris på en 8x4 pool som byggs av "frigolit"block med Liner, slang, kopplingar, skimmer mm exl sandfilter, pump, betong och armering ca 70000kr. Betong skulle gå på ca 19000kr.

Om jag bygger själv och att det fungerar med min ide blir det billigare, liner 4x8 kostar ca 12000kr, grus kan jag köpa billigt då ett stort grustag ligger 1km från min bostad. Skivor, isolering, skruv och uppsågning av stockarna kostnad kanske 10000kr. Nu vet jag inte livslängden på timmerstockar men på min gård har jag en timmerstuga från 1800-talet, om poolen håller lika länge så räcker det för mig ;)
 
AXS
Troligen lite skillnad på timmerpool och timmerhus... Men det går säkert att ordna. Tänkte först att någon del skulle ligga under mark, men om så inte är fallet är livslängden kanske inte ett så stort problem

Jag tror iaf det inte behöver bli så mycket dyrare om du gjuter själv eller murar upp.
 
ska du timmra en pool, kan inte vara så svårt, läs en timmringsbok så blir det rätt! :rolleyes: själv timmrade jag ramen runt verandan och det smälter in jättefint med timmerstugan!
 
Milkshaken
Ja varför skulle den hålla sämre än en betongram för?
Det låter riktigt intressant, och faktiskt så tror jag att du ska "Dymla" istället för att spika eller skruva stockarna.
Gör sen ett mindre regelverk innanför, så du får plats med isolering (Frigolit) mellan plyfan och timret. Glöm inte att isolera botten oxå.

Du kan ju rent av göra en trappa oxå...:)
Bara bygg, lägg upp bilder här så vi får beskåda det under resans ggn.
 
Milkshaken skrev:
Gör sen ett mindre regelverk innanför, så du får plats med isolering (Frigolit) mellan plyfan och timret. Glöm inte att isolera botten oxå.
Det var en bra synpunkt d^_^b
 
Kul ide´ d^_^b
att tänka på är att stockarna kommer att sjunka ihop/sätta sig med tiden så höjden kommer att bli lägre,
vidare kan man inte ha långa sidor de kommer att bågna ut med tiden
ett sätt vore att göra poolen mera rund tex. 6-kantig
en luftspalt mellan stock -plyfa behövs nog - med ventilation i botten +överkant

mvhpr95
 
Milkshaken
Nej inte kommer den att bågna inte... Gör som ett rysstimmerhus, sätt dymlingar på flera punkter längs med långsidan.... Garanterat att det inte kommer ge sig, och luftspalten mellan PLYFA OCH TIMMER??? Om han gör fackdjupet på 105 mm och sätter i tex 95 mm frigolit så får han ju automatiskt ventilation... dock inte i botten då hela vattenvikten kommer landa där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.