Är det någon som erfarenhet av en kombinerad tvättmaskin/torktumlare? och vilken som är bra..
 
På den tiden när jag vad singel så köpte köpte jag en kombimaskin...dvs typ 15 år sedan. Och det jag kommer ihåg vad att jag kunde tvätta typ 4,5kg men bara torka 2,5kg.

Men det kanske har blivit bättre prestanda på maskinerna, för vad man ville vad ju att kasta in typ underkläder och strumpor för att sedan plocka ut det torrt.

Sedan har jag ett svagt minne om att den luktade sunk precis när började "torka"....en konstig doft av varm fukt som spred sig....jag tror det är avlagringar i maskinen som osar i början.

Men den funkade när jag bodde solo...när frugan trillade in så köpte jag en separat kondenstumlare.
 
Det var 8 kg tvätt och 6 eller 7kg torkning..
 
Erfarenheten är att man får aldrig så mycket tvättat som man vill eftersom man får vänta på att den har tumlat klart.

Har ingen själv men min vän beklagar sig över sin.
Själv hade jag önskat att vi hade en tvättmaskin till! Jag kör alltid en maskin tvätt medans föregående tvätt är i tumlaren. De brukar bli klara samtidigt och man slipper springa extra många gånger.
 
Jag har haft sådana maskiner av märke Elektrohelios samt Electrolux. Båda fungerade mycket bra. Nackdelen som redan nämnts är att en hel tvätt-tork-cykel tar lång tid.
 
Torktumlarens princip bygger på en stor trumma så att mycket luft kommer in i kläderna när trumman roterar så en större trumma så dess bättre resultat.
 
UPO heter våran, köpt på en Elonbutik, 6 kg tvätt, 4 kg tork, vi har haft den i ett år ungefär och den fungerar utmärkt enl hustrun (själv har jag egentligen ingen aning :blushing:) det var hon som ville ha en sån. Den skulle nog inte räckt till när vi hade 2 småbarn hemma men med en 18-åring + oss 2 så räcker den mer än väl.
 
Vi har två småbarn men vi torktumlar aldrig kläder, mest underkläder och ibland sängkläder, handdukar.. Kanske inte är någon bra idé ändå..
 
Om du verkligen inte har plats till något annat är detta såklart bättre än att bara ha tvättmaskin. Men har du platsen skulle jag alla gånger rekommendera att sätta en hel pelare med separat tvätt och tork.
 
Något att tänka på är att en kombi tvätt/tork drar nästan dubbelt så mycke vatten kontra en vanlig tvättpelare. Vanlig tvätt ca: 60 liter, tvätttork ca 110liter ge och ta beroende på modell.
En pelare är bäst i alla tester. Det som talar för combi modellen är platsbesparing

Anledningen till att en kombinerad tvätttork inte kan tummla lika mycke som den tvättar är att det krävs mera luft runt kläderna vid torkningen för att få plaggen att sepparera från varandra och få in luft. Vid tvättning så behövs det knappt någe "dö" utrymme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.