Betong som fondvägg

  • Bra idé!

    44 Röster 71,0%
  • Mindre begåvat...

    18 Röster 29,0%
  • Antal röster
    62
Kul idé. Personligen så tycker jag att en fondvägg i betong har störst chans att lyckas i en omgivning av stram och modern karaktär. Självklart utan golvlist. Det krävs ju lite av bostaden för att mactha upp betongväggen rent stilmässigt.
Nu tror jag inte att du ska kombinera betongvägg med furumöbler men i värsta fall det ju bara att spackla och måla/tapetsera. Jag röstade nej för väggen, men nu säger jag testa :)
 
Jag har precis realiserat denna idé! Efter lite googlande insåg jag att spackel nog var den bästa idén eftersom det är mest lätthanteligt. Det enda som bekymrade mig var att det inte skulle bli färgskiftningar då - som i riktig betong. Det roliga var att jag först köpte ett alldeles för mörkt spackel. När jag senare köpte ett ljusare spackel för att spackla över fick jag precis de skiftningar jag var ute efter! Så mitt tips till alla som funderar på att göra detta: "grunda" med det mörkaste spacklet ni kan hitta - jag använde Beckers grovspackel - och lägg sedan på ytterligare en lager med medelspackel, som är den ljusaste gråa färgen. Slipa och lacka - och volià - hur snyggt som helst! Ser precis ut som betong!
 
Redigerat:
Kul att tråden fortfarande lever. Två år senare... :)

För min egen del blev det ingen betongvägg. Jag hade sandspackel under mina tapeter så det var inget att "riva in till" sas.

Nu har jag hunnit byta lgh och håller på att göra om hela planlösningen. Ska landa lite i det först sen får vi se hur det blir med betongsuget. Tankarna finns på ett soffbord...

Maria>Du måste ju faktiskt ta lite bilder och visa oss nu när du gjort det! :rolleyes:
 
Jag gjorde det med en femrummare (Hsb)som var byggd i början på sextiotalet, bytte även alla lister, foder mm.

När jag sålde den blev det den dyraste lägenhet som någonsin sålts i området. :)

Så det verkar som folk i allmänhet gillar det.d^_^b
 
G
Kul ide' som jag själv praktiserat i hela mitt vardagsrum inklusive trappan till entreplanet.
Samtliga väggar i lättbetong, slätputsade och tidigare tapetserade med "sågspånstapet" + annan och med 5-6 lager färg:(
Rummet ca 14x4,5m med takhöjd 2,45. Suckade inför uppgiften!!
Jag köpte en blomspruta modell bättre/större fyllde med vatten och pumpade upp tryck, sprejade sedan ungefär 1m^2, väntade 15min, petade in en kniv och vipps, drog bort stora sjok. All tapet borta på 2 dagar!..:))
Lite skitigt och kladdigt så täckplast på golvet blev det:)
MEN, under tapeten blottades alla spik/plugghål sedan mitten av -50talet och då återstod att slätputsa alla hål med samma struktur på putsen.
Detta gav ett störande och "brokigt" utseende eftersom det blev nyansskillnader.
Med ganska mycket konst (färgrik modern) ville jag inte ha något som irriterade vid sidan om och valde då en vit silikatfärg, 2 rollningar.
Resultatet blev en dammfri neutral vägg med matt och varm äggskalslyster/yta.
Mot detta är nu på gång foder, dörrar mm i en varmgrå "sidenmatt" färg.
Strama dörrhandtag i mattborstat rostfritt stål.
Kortväggen i trappan ner till bottenplanet kläddes med enkel spontad råplan som jag slipade bort "sågskägget" från för att slippa stickor och dammsamlande "noppor". Allt laserades i en frambruten blå linoljelasyr med färgpigment från Robygge som en liten kontrast till det vita.
Lätt att hålla rent, bara att dammsuga någon gång/år.
Köpte sedan trädgårdsstolpar, i om jag minns rätt Bilinga, på utförsäljning nästan gratis som jag klöv, fräste spår under, slipade och linoljade 2 gånger, så hade jag jättefina ledstänger:)
Försöker med bilder om jag nu lyckas...
 
G
Lyckades inte!!...............:(((
 
Jag och sambon planerar att ta fram en betongvägg när vi ska renovera köket. Med mycket läsande i forum har vi inte riktigt förstått hur man ska "skydda" betongen från fett och liknande och ändå behålla färg och skiftningar som en grov betong har..

Är det någon som har förslag,tips och erfarenhet av detta? :)
 
G
Hej!

Tror på en klar/matt linoljelasyr!!

Besökte nyligen Antroposofiska sällskapets kulturhus i Ytterjärna/Järna, där är det mesta i rå betong och trä interiört.
Allt laserat, dels i färg men också med klar lasyr för att binda damm och för att kunna hålla rent...

Sk.tsnyggt!!

En heldagsresa dit för inspiration rekommenderas verkligen!!!!!
Du har fri tillgång till många byggnader och en hel park vid en vik av havet, där finns ett lusthus där du kan sitta och dricka medhavt kaffe..:))
Finns även en restaurang öppen vardagar, tror 11-14?
Googla!..:)

Blev lite mycket det här runt en betongvägg, men min iver är..:))
OBEGRÄNSAD:(

Mvh
 
Vax.
 
G
Är tveksam till att använda vax i ett kök!
 
m3liin skrev:
Jag och sambon planerar att ta fram en betongvägg när vi ska renovera köket. Med mycket läsande i forum har vi inte riktigt förstått hur man ska "skydda" betongen från fett och liknande och ändå behålla färg och skiftningar som en grov betong har..

Är det någon som har förslag,tips och erfarenhet av detta? :)
Om det INTE är ytor i direkt anslutning till spis ( fetstänk) då kan du pensla på med silikatgrund - betongytan slutar damma och behåller skiftningar eftersom silikatgrund innehåller ingen pigment. Silikatgrund innehåller vattenglas. Jag har grundat med vanlig vattenglas och ytan blev lite mörkare i början typ fuktig men efter en tid återgick till sin ursprungliga nyans.
Dock ska du vara medveten om att om du målar med vattenglas så kan du inte använda en annan färgsort än silikatfärg efteråt. Ingen vanlig vattenbaserat färg fastnar ordentlig på en yta grundat med vattenglas ....
gaia
 
G
Är det verkligen BETONG du har i väggen??
Inte putsad vägg då?
Silikat=Vattenglas opigmenterad, är EN lösning, håller dock hårt på lioljelasyr (lasur)!
Går sedan att efter tvätt måla över med både oljefärg och akryl/latex, få tapet att fästa!!
Med vax är det kört, likaså med silikatgrund!!
 
Ett tips för att göra en liknande vägg är att putsa med gipsputs.

Använd målartvätt och primer på den befintliga väggen. Blanda en säck gipsputs och putsa upp väggen rätt slarvigt. Här kan man välja "looken" på väggen genom att göra mer eller mindre slarvigt.
Använd en borste med vatten för att göra lite drag på ytan tills du är nöjd. Låt torka och du har en snygg vägg!
 
Får bidra med mitt resultat efter att ha läst i tråden innan jag gav mig på det.

Betongväggen kändes för mörk när alla lager med tapet var nere så jag blandade linolja och vitt pigment och behandlade väggen.

http://www.styleroom.se/album/27455
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.