Har ett bryderi som jag misstänker är lite ovanligt... Jag funderar över hur jag kan få till planlösningen i badrummet på övre plan i en 1,5-plans villa, där takets lutning begränsar höjden längs ena väggen. Jag vill få in ett stort badkar, WC, dubbelt handfat och dessutom en stor dusch. Med tanke på takhöjden så måste det bli badkaret och WC som hamnar längs den väggen, men då blir den enda möjliga placeringen av duschen i samma hörn som dessutom är den enda möjliga placeringen av fönstret i rummet.

Jag ska fortsätta fundera på om det går att ordna på något annat sätt, men under tiden så undrar jag om någon vet ifall det är möjligt att ha ett fönster i duschen? Om man bortser från eventuella problem med blyghet (får väl frosta glaset antar jag :p ), så skulle det ju vara ganska läckert med en sådan lösning. Men finns det fönster som klarar den mängden vatten som det skulle handla om?
 
Pvc-fönster är alltid en lösning. De tål vatten och fukt. Går även att få frostat glas.
 
Vi har vanligt trä fönster i duchen, får måla om det lite oftare än de andra men i övrigt så funkar det fint. Har satt upp en duschdrapperistång framför fönstret och drar för draperiet när man duschar, insynskydd och vattenskydd på samma gång =)
 
Finns det inte risk att det blir skuggteater ut mot gatan?
 
Vi har satt in ett fonster med frostat glas i duschen. Tycker inte att det blir någon skuggteater direkt av det. Dock så har vi även ett duschdraperi innanför för damens skull.
 
Hmm, låter ju som att det inte var fullt så ovanligt som jag trodde i alla fall. :)
Vet dock inte om jag skulle gilla att ha ett duschdraperi där. Om det inte vore för fönstret så skulle jag föredra att ha kakel på väggarna och sätta upp ett par glasväggar från INR för att dela av från resten av rummet. Snyggt och stilrent :p
 
Har med lite mer funderande kommit på att man skulle kunna sätta in ett takfönster ovanför badkaret istället och skippa fönstret på gaveln, det skulle kunna funka faktiskt och borde bli rätt fint. Är alltså ett badrum i ett nybygge jag funderar över så det finns ju en del flexibilitet...
 
Nanny Fine
Besiktningsmän brukar alltid slå ned på denna konstruktion som tydligen vara ganska vanlig på 60 och 70-talet. Risken är betydligt högre att vatten tränger ned i väggkonstruktion och i värsta fall orsakar röta och mögel..... Lycka till med ditt byggande.
 
Tänk på att ha ett väl isolerat fönster för att undvika kondensutfällning på det när luftfuktigheten blir hög i rummet. Brukar vara just sådan kondens som skadar fönstret eller kringliggande detaljer när kondensvattnet rinner ner längs med fönstret.
 
Luftfuktigheten FÅR inte bli hög i ett våtrum. De ska ha sådan ventilation att fukten automatiskt drivs undan och kondens aldrig hinner bildas. Att snickeridetaljer i ett badrum skadas av fukt är inget man åtgärdar genom att ersätta exempelvis material med "fukttåliga" material. Man tar ett grepp om - ventilationen!

Faktum är att ett öppningsbart badrumsfönster i sig är snudd på riskkonstruktion. Det inbjuder nämligen till att de boende "åtgärdar" badrummets dåliga ventilation genom att helt enkelt öppna fönstret, exempelvis när man inte längre ser sig själv i badrumsspegeln. Problemet är att man inte dygnet runt kan stå där med tandborsten i hand och vädra...
 
billy_baver skrev:
Luftfuktigheten FÅR inte bli hög i ett våtrum. De ska ha sådan ventilation att fukten automatiskt drivs undan och kondens aldrig hinner bildas. Att snickeridetaljer i ett badrum skadas av fukt är inget man åtgärdar genom att ersätta exempelvis material med "fukttåliga" material. Man tar ett grepp om - ventilationen!

Faktum är att ett öppningsbart badrumsfönster i sig är snudd på riskkonstruktion. Det inbjuder nämligen till att de boende "åtgärdar" badrummets dåliga ventilation genom att helt enkelt öppna fönstret, exempelvis när man inte längre ser sig själv i badrumsspegeln. Problemet är att man inte dygnet runt kan stå där med tandborsten i hand och vädra...
Visa mig det badrum där det inte fälls ut kondens på kalla ytor när du tar en lång varm dusch.
 
  • Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
Med fungerande ventilation ska kondens avlägsnas innan man hinner bli irriterad. Och utan att man öppnar fönster. Räcker det som förklaring?
 
Vi har FTX och har inget problem med kondens i badrummen, visst blir det lite på kallvattenrören efter att tonåringen duschat men inte nåt som är problematiskt.

Vårt badrum på bostadsvåningen har fönster, från början (1965) stod badkaret under fönstret och när vi köpte huset (2002) var kaklet spräckt under fönstret så vatten rann in under karmen när man duschade och så hade det nog varit länge. Jag fixade kaklet men fönstret fick sitta kvar, det böt jag för en månad sen i samband med renoveringen av badrummet. Det var väldigt lite röta i karmen, fönsterbågen var också lite rötskadad men blir det inte värre än så här på 45 år är jag inte speciellt orolig för vårt nya fönster som är av trä :)
 
Det finns ju färdiga glasskivor just för dessa ändamål. Har sett bilder på någon tillverkares sida med glasdörrar till.
 
Här är två fina badrum med snedtak. För att få mer inspiration kan du googla sloped ceiling, plafond en pente tillsammans bed bathroom, salle de bain etc.
 
  • understair bathroom.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Romerskt bad på vinden1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.