hej

Planerar att ta bort en bärande vägg i mitten av huset och sätta upp en balk istället.

Kollat runt på nätet och använt div kalkyl prg.

Hur mycket nedböjnining är acceptabelt?
en Limträ 90*450 ger en nedböjning på 3mm

Om man skall ersätta limträ med I-balk vilket av värdena skall man titta på Ix eller Wx?


Husets bredd 8260
Öppningsbredd 3500
1.5 plans
 
Man brukar räkna med att spännvidden/400 är acceptabel nedböjning.
När du beräknar nedböjning är det Ix som du ska använda.
 
ok...

har kollat lite på husritning och tänkt ;)

Det snyggaste blir om balken + gips e max 105mm vilket ger en balkbredd på ca 80mm...

Det utesluter IPE och HE balkar (tror jag) skall kolla upp kkr och se om det håller annars kan man ju lägga 2st kkr ovanpå varandra och svetsa ihop dem....

Beräkninghjälp emottages gärna! ;)
 
Bor i Stockholm och har ett 1,5 planshus byggt 1975. Husets bredd är ca 8m.

Har precis burit av hjärteväggen med en öppning om 3600 mm. Har använt mig av en limträbalk med måtten 315*115mm. Beräkningarna har gjorts av en konstruktör.

Bara som ett exempel...

Mvh

PCLarsson
 
ok..enligt online prg skulle jag klara mig med 90*315 vilket skulle få plats om jag tar 6.5mm gips på sen. Men man vill ju gärna över dimensionera :)

försöker fortf räkna på kkr profiler
en kkr 160*80*6 väger bara lite mer än limträbalk och har ett Ix = 8360 jmfr med 90*315 limträ som har Ix=2344.......................

Men vilken last skall man räkna med, på ett 1.5 plans hus i skåne med tunga takpannor.....
 
Varför ska du ha gips?

Måla limträbalken i samma färg som det övriga, eller varför inte vitt...
 
H
gta324 skrev:
ok..enligt online prg skulle jag klara mig med 90*315 vilket skulle få plats om jag tar 6.5mm gips på sen. Men man vill ju gärna över dimensionera :)

försöker fortf räkna på kkr profiler
en kkr 160*80*6 väger bara lite mer än limträbalk och har ett Ix = 8360 jmfr med 90*315 limträ som har Ix=2344.......................

Men vilken last skall man räkna med, på ett 1.5 plans hus i skåne med tunga takpannor.....
Dina siffror stämmer inte. Tag hjälp av en konstruktör.
T.ex. en limträbalk har ett yttröghetsmoment på 90*315^3/12=23441 cm^4
En VKR 160*80*6,3 har 917 cm^4.
Din last får jag till c:a 65000N om du har en nedböjning på 3mm med en 90*450. Hur skulle en 90*315 få mindre nedböjning???? Får med mina beräkningar c:a 9,5 mm i nedböjning.
EN VKR160*80*6,3 fär c:a 20 mm.
Det saknas info om hur randvillkoren ser ut.
 
Tiger79 skrev:
Varför ska du ha gips?

Måla limträbalken i samma färg som det övriga, eller varför inte vitt...
sant, varit insnöad på stålbalk :)
 
hokanp skrev:
Dina siffror stämmer inte. Tag hjälp av en konstruktör.
T.ex. en limträbalk har ett yttröghetsmoment på 90*315^3/12=23441 cm^4
En VKR 160*80*6,3 har 917 cm^4.
Din last får jag till c:a 65000N om du har en nedböjning på 3mm med en 90*450. Hur skulle en 90*315 få mindre nedböjning???? Får med mina beräkningar c:a 9,5 mm i nedböjning.
EN VKR160*80*6,3 fär c:a 20 mm.
Det saknas info om hur randvillkoren ser ut.
En 90*315 skulle inte få mindre böjning det va minsta balk enligt ber.prg för limträbalk ( med 8mm nedböjning )

Sant att en VKR har betydligt lägre yttöghetsmoment , vet inte hur jag tänkte/såg :blushing:

65000N Undrar hur kraftig VKR man behöver då?
 
Redigerat:
Glöm ej att kontrollera så att grundläggningen klarar punktlasten...
(Samma last, men på mindre yta)
-Vet ej vad du har för grundtyp?
 
byggt på torpargrund så det ligger en fet betongbalk under som står på pelare, skall krypa under och se om stöttorna hamnar på pelare eller om de hamnar mitt emellan isf fund jag på stötta upp även den, men då tar jag nog hjälp av firma....

bild på varför vi (läs sambon) ej vill ha bredare balk än max 105mm, väggarna e ju 96 men några mm ser hon nog inte :rolleyes:
 
  • vagg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Takstolstillverkaren räknade ut en balk åt oss.
Spännvidd på lastbärande bjälklag (dvs full spännvidd minus kattvindar) är ca 6,5 meter.
Balkens längd 7200mm upplagd på tre stöd, med 3300 resp 3800 mm breda fack.
Upplagsreaktionen blev ca 65kN på mittpelaren och 20 kN på de i ändarna.
Nedböjningen blev max 3,4mm i korta facket och 9mm i långa facket med en LT40 115x315 som valdes av takstolstillverkaren.

Allt enligt det beräkningsunderlag jag erhållt.



Tänk också på hur de rätt stora krafter som förs ner via balkens upplag ska tas om hand om.
Har du tillräckligt stark platta/golv/grundsula i krypgrunden för detta?

edit: Skriver man långsamt hinenr andra före ... ;)
 
Blir LT balk.

90*360 men då tappar jag i höjd
115*315 men hur bygger man in den och "stolpar" så det blir snyggt?!
kan man sätta en 115*315 på 90*90pelare?
 
janwide
Moelven har bra dimensioneringsprogram gratis på sin hemsida.
 
  • Gilla
Snappe
  • Laddar…
kollat det och har 2st balkar att välja på se inlägg ovan...

ps kör du cam..o?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.