Vindduk eller 9 mm gips under ytterpanelen på ett garage? Fördelar / nackdelar med respektive? Prisskillnad?
 
Billigast är ju papp, det är iallafall minst hälften så dyrt som gipset.
Däremot får du bättre stadga i konstruktionen om du använder gipset och möjligen tätare om gipset har en isolerande funktion.
Pappen är lättare att montera då du enkelt rullar ut den och häftar fast på väggen, medans gipsen skall skruvas fast...

Jag byggde inte mitt garage med gips, utan för att hålla kostnaderna nere så använde jag papp och jag upplever inga problem.
Många gånger byggs det onödigt dyrt pga att man använder både hängslen, livrem och säkerhetsnålen... :)

Lycka till med bygget!
 
dwedin skrev:
Priskskillnaden är till fördel för att använda papp, det är iallafall minst hälften så dyrt som gipset.
Däremot får du bättre stadga i konstruktionen om du använder gipset och möjligen tätare om gipset har en isolerande funktion.
Pappen är lättare att montera då du enkelt rullar ut den och häftar fast på väggen, medans gipsen skall skruvas fast...

Jag byggde inte mitt garage med gips, utan för att hålla kostnaderna nere så använde jag papp och jag upplever inga problem.

Lycka till med bygget!
Du skriver papp, men är det vindduk du menar, http://www.icopal.se/Icopal_se/icop...673EC1256DC00048D27D?OpenDocument&lang=UK
 
Är det same same på Icopals produkter Vesta AC350 och Windy? Det skiljer ju en hel del i pris, 6,09 kr/m2 mot 16,95 kr/m2.
Jag skall ha ett kallgarage men eventuellt lägga in ett isoleringslager i regelverket.
 
Jag har byggt med asfaboard som tonåring när vi byggde ut föräldrahemmet och med vindduk när jag byggde förrådet/carporten.

Nackdelen med vindduken (använde parocs variant) är att den inte stadgar bygget utan det får man göra med spikband/hålband eller dylikt. Går iofs väldigt smidigt att sätta dessa band mellan regellagren. Jag hadde 145X45 stående och 45X45 liggande utanpå. Banden gjorde här extranytta som stöd för isoleringslagren

Fördelen med duken är att den går grymt snabbt att sätta upp och att den inte tar nån plats att förvara innan man behöver den. Den kommer i en egen plastpåse så det är bara att låta den ligga ute. Sen är det trevligt att kunna väderskydda väggarna på ett 24m2 förråd på en dag och en man. Duken ska dessutom klara att vara ytterskikt i upp till ett år så blir man sen med panelen så är det ok.

 
Jag fick upp min panel så jag vet faktiskt inte men det bör den göra om den är häftad på rätt sätt. den är kraftig
 
Sen hadde ju jag duk också. Det är så vitt jag har fått lära mig skillnad på denna och pappen. Just att duken ska vara vädertåligare än pappen
 

Jämförde den mot asfaboard och då var duken billigare plus att jag lätt sparade någon dag på monteringen
 
Inger, du har fått ett väldigt fint garage med huskänsla på övervåningen...
Så helt bortkastade pengar var det nog inte... :)
 
vinduk skall ju ha bättre k-värde än gips+att duken är mycket mer väder,fuktålig än gips.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.