Vi har källare under huset och jag upplever inte att klinkersen är kall. När vi ska renovera stora badrummet blir det dock golvvärme. Fast det blir nog bara elmatta för komfortens skull. Hade jag byggt nytt hade jag inte tvekat en sekund. Då hade det blivit golvvärme i hela huset. Problemet med vattenburen golvvärme ( i ett hus från -49 med betongbjälklag ) är att det bygger för mycket på höjden. Hade man haft träbjälklag så hade jag inte heller tvekat, då man ju kan lägga värmeplåtar mellan bjälkarna och på så sätt minimera bygghöjden. Har f.ö stenväggar i hela huset, så att riva dörrkarmar och trösklar är ingen höjdare.
 
Detta är en fundering... men, kan inte likväl radiator- rören gå sönder efter samma tids intervall som golvvärmerören. Varför skulle det vara Radiatorn på
väggen som var mest utsatt i den typen av system.
Skulle ett rör springa läck i en vägg så hade förmodligen
lika mycket arbete behövts för att åtgärda det som om
ett golvvärmerör skulle gå sönder.
(Håller mig till golvvärme anläggningar ovan platta
för att få mitt argument hållbart :) )
Nu sitter jag i en hyresrätt med ungefär 5gram kött
på mina ben inom området så som sagt, detta är en
fundering. Är det olika temperaturer i golvvärme kontra
radiatorer på väggarna, och isf. så stora skillnader att
det skiljer 10-tals år på hållbarheten?

?Daniel?
 

Det blir inte ett lika stort ingrepp att dra om ledningarna för radiatorerna eftersom de inte är spridda under hela golvet. En variant är ju att dra dem synligt och helt enkelt koppla ur det gamla systemet.
Har man då en källare att dra alla ledningar i så kan man helt enkelt bara borra rakt upp genom bjälklaget till radiatorerna... man behöver helt enkelt inte riva ur allt...

Mvh
Reine
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.