Hejsan alla!

Har en liten fråga angående ugn och separat häll, några kompisar till mig som renoverar kök frågade mig hur man skal koppla en ny ugn och häll, eftersom jag är elektriker. Men grejen är att jag har aldrig jobbat i Sverige utan min utbidning är engelsk och dom gör saker lite anorlunda där.

Jag tittade på den gamla spisen (lägenheten är en etta från 60 talet) den var direkt kopplad in i väggen till, vad jag tror är en 4 mm2, ENFAS 220V källa och spisen har en effekt på 4.2kw med en 25A prop.

Den nya ugnen har jag inte hittat vilken effekt den tar men den kom med en vanlig stickkontakt och det står att man ska koppla den med en 16A mcb (miniature circuit breaker) så jag utgår från det. Hällen däremot har en total effekt på 7.4kw 33.63A 220V, kommer inte med en kabel, det står man ska andvända en gummikabel men inte villken dimension, och den kan bli kopplad på många olika sätt. Mest upenbart är 2 fas men också enfas.

Mina frågor är då: Villken kabelstorlek borde man ha till hällen? Ugn och häll kommer tillsammans att ligga nära 50A, då kommer 4 mm2 kabeln väl inte att duga? Villken typ av uttag/kontakt borde man ha till dena hällen, kopplad till enfas? Vad är den bästa lösningen? Byta häll?

Alla svar är välkomna.
 
Det är inte ok att koppla in en 7,4kW häll på en enfas 25A 4mm2, den hällen kräver tre- eller tvåfas eller en större säkring + grövre ledararea.. Beträffande ugnen, så skall den sitta på en egen grupp. (Ny 2,5mm2 nolla-fas & jord från centralen med egen 16A säkring där.) men det fungerar lika bra med en proppsäkring om det finns en ledig Diazed-plats i centralen .

(btw. vi har numera 230V som fasspänning & "mcb" kallar vi för dvärgbrytare (eller automatsäkring), )

mao det är ingen bra idé att försöka installera de där två apparaterna på befintlig spisledning.

Hur ser gruppcentralen ut i lägenheten ? Är det trefas indraget ?, Eller bara enfas ? Vilken huvudsäkrings-storlek är den vid mätaren ? (Sitter mätaren i lägenheten eller nån annanstans?), Och vilken ledararea är det draget till lägenheten ?...
 
Har du 4mm2 som matning till spisen så får du inte säkra högre än 20A (i normalfallet). Man kör då oftast med samma area till anslutningssladden till hällen.

Detta är problemet med 1fas-lägenheter. Du har oftast 25A som huvudsäkring för hela lägenheten så du kan uppenbarligen inte köra alla plattor på hällen full fart samtidigt många minuter.

I vardagligt användande funkar det oftast hur bra som helst med 1x20A till häll.
 
Tack så mycket för snabba svar. Ja, jag misstänkte att det skulle bli problem. Gruppcentralen är liten, bara en enfas huvudbrytare och sedan 3 säkringar: 1 till spis, 1 till lampor, och 1 till uttag. Jag tror inte att det finns mer plats där och huvudledningen ser inte så grov ut. Mätaren tror jag fins i källaren, men är inte säker, den är inte i lägenheten. Så jag är inte säker vad huvudsäkringen är på, eftersom den förmodligen är vid mätaren. Men jag gissar att den ligger på 25A. Så det låter som att den enklaste lösningen är att skaffa en mindre häll eller en spis som är inom 20A, eller större gruppcentral med en extra 20A säkring till hällen och andvända den befintliga till ugnen, förutom att detta är ett mycket störe jobb och kommer inte att hålla om man sätter på allt samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.