I ett gammalt hus, där väggarna kanske rör sig lite mer, kan det vara en bra idé att undvika skarvar bakom kaklet?

Jag skulle kunna åstadkomma detta genom att montera plywood och/eller gipsskivorna liggande.

(Väggen kommer att bestå av reglar, plywood och gips)
 
Under tiden som ni funderar slänger jag inte en fråga till. Ibland så läser man att plywood- och gipsskivor skall sitta med några mm mellanrum (röreösefog) men vill man verkligen underlätta rörelse i en vägg där man har kakel?
 
Träfiberskivor rekommenderas av vissa att sättas med någon millimeters springa men inte gips.
Tanken är att trä sväller och krymper med fuktigheten.
 
Jag kollade precis på Norgips instruktioner:
Skivorna skall aldrig pressas eller stötas hårt samman i skarvarna – tvärtom är det bara bra med en springa på 2–3 mm.
http://www.norgips.se/file?dnl=SE%2Fservice%2Fmontage%2F6_0_2004_1-20.pdf

Rörelsefog i trämaterial förstår jag att det kan vara bra men om det sitter kakel på väggen (även om det är gips emellan) så finns det väl risk att kaklet spricker?
 
Problemet med den instruktionen är att väggar oftast är reglat cc300, cc450 eller cc600 och då kan man inte göra så...
Av den anledningen verkar det märkligt att de skriver så måste jag säga.
Att man inte slår ihop dem är en annan sak, men att släppa så mycket som 2-3mm ser jag ingen poäng i överhuvudtaget då gips är ett dött material som inte ska kunna röra sig.
 
Det står faktiskt att man skall montera reglarna efterhand då skivorna har en tolerans på +-3mm.
Men du få nog montera en 10-15 skivor i bredd innan det blir ett problem.
Men som föregående talare, inget mellanrum.
 
Kan det vara så att man skall ha mellanrum för att få plats med spackel som i sin tur kör konstruktionen mer stabil?

Vad säger ni om grundfrågan: Skall man undvika skarvar i gipset bakom kaklet?
 
The Tor skrev:
Kan det vara så att man skall ha mellanrum för att få plats med spackel som i sin tur kör konstruktionen mer stabil?

Vad säger ni om grundfrågan: Skall man undvika skarvar i gipset bakom kaklet?
Målaren blir bara tråkigt irriterad om det är en massa sprickor att fylla och för stora sprickor fungerar inte med vanligt spackel...

Har personligen kakelsatt åtskilliga kök och alltid är där skarvar så det bör inte vara några konstigheter.
Själv har jag ännu inte fått någon reklamation på att det spruckit.

pbengtsson skrev:
Det står faktiskt att man skall montera reglarna efterhand då skivorna har en tolerans på +-3mm.
Men du få nog montera en 10-15 skivor i bredd innan det blir ett problem.
Men som föregående talare, inget mellanrum.
Gör man så när man bygger hus tror du... ;)
Alternativt när du renoverar ett gammalt hus så är det ju oftast cc600 och då behöver du inte många skivor i rad för att de 3mm ska bygga så det inte går att skruva till slut.
 
Redigerat:
Tror och tror, problemet kan uppstå enligt tillverkaren.
Jag har alltid OSB eller råspont bakom så för mig är det inget problem.
 
pbengtsson skrev:
Tror och tror, problemet kan uppstå enligt tillverkaren.
Jag har alltid OSB eller råspont bakom så för mig är det inget problem.
Vaddå Tror och tror...
Vilket problem kan uppstå...
Förtydliga dig gärna med detta inlägget... :S
 
falegname
Då får man köpa Gyproc. Med den skivan ska det reglas som Paul beskriver det dvs cc 300, 450 och 600

Och alla brandklassade väggar kommer dömas ut med norgips om man inte ska använda någon dyr brandmassa att täta dessa 3 mm med.

Sen får väl norrmännen göra som med osb, tillverka skivan 197 mm istället för 120 mm tex.om dom nu ska ha sina 3 mm
 
Ok ett förtydligande då det blev ett missförstånd.
Frågan var om man skall ha springa mellan gips skivorna och det givna svaret är nej.
Det är också logiskt då skivans bredd är avsedd för cc30/45/60.

Jag blev lite nyfiken och kollade länken i denna stod det:
"Långa väggar
Vid montering av längre kontinuerliga väggar bör
man montera reglarna efterhand som man monterar
gipsskivorna. Gipsskivor har toleransmått
- 3 mm vilket gör att alla skivor inte är exakt
1200/900 mm breda. Beaktar man inte gipsskivans
breddmått och monterar alla reglar före montering av gipsskivor riskerar man att efter ett
antal meter “missa” regeln. Detta är exktra känssligt
vid montering på stålreglar med smala
flänsar"


Jag använde tyvärr order "skall" lite väl hårt, sorry, det var inte min avsikt.
Jag tror texten ovan är för större byggnader, ex korridorer m.m.

Oavsett gipstillverkare så tror jag aldrig någonsin att detta är ett problem för en vanlig villa.

Varför norgips skrev 2-3mm framgick inte i länken, kanske har med tak att göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.