Vår elektriker tar 350 spänn plus moms per extra uttag. Vi ska få pris av honom på spottar i köket, timer, litet datnätverk osv någon av de närmaste dagarna.
 
Nej, det är firman som anlitat honom. Det är helt vita priser, trots att vi mutade honom med kaffe...

Jag återkommer så fort jag fått våra slutgiltiga priser.

Men jag tyckte 350 + moms var dyrt. Vad fick ni för priser?
 
Det är väl en av nackdelarna med totalentreprenad. Vill man göra ändringar eller tillägg efterhand så kan entreprenören ta ut vilket pris han vill. Möjligtvis skulle man på förhand kunna komma överens om en "prislista" för eventuella ändringar men det är lite sent i det här fallet.

Det här är egentligen ett ganska vanligt knep som man använder i många bransher. Man lägger ett lågt bud och hoppas att kunden inte tänkt färdigt och när det sedan blir dags för ändringar så tar man fram den "hemliga prislistan". På så sätt tar man igen den låga marginalen som man kanske hade på grundpriset.

Priset borde även avgöras av hur långt bygget har gått. Har de precis börjat med elinstallationen så borde det kanske inte kosta så mycket extra. Har de gipsat alla väggarna så måste de plocka ner gipset och kanske riva någonstans och då blir det dyrare. Ju senare man gör ändringar desto dyrare blir det...

 
Det är inget att skämmas för! I sammanhanget är det faktiskt ganska små pengar.

En undran: Kommer du in i huset själv? Elektrikern kanske är klar en fredag och på måndag lägger snickarna igen väggarna. Då har du helgen på dig att smyga in och dra egna ledningar eller tomrör. Eller tar hjälp av någon med elbehörighet.
 
Man kan ju alltid försöka med att säga att man tycker att priset är för högt och se om de går med på att sänka. Går det så går det.

Det som är intressant, och som efterfrågas, är vad som är ett rimligt pris. Har du fått veta vad elinstallationen går på skulle du kunna göra en grov uppskattning på priset per uttag. Är tilläggspriset väldigt mycket högre kan du ju fundera på om det är frågan om ockerpriser.
Du kan även fundera på vad det skulle kosta att göra ändringarna i efterhand och jämföra det med priset du fått.

BoDs förslag om att göra det själv skulle funka om det inte var totalentreprenad. Gör man något själv under en totalentreprenad så ger man entreprenören möjlighet att svära sig fri från problem som kan uppstå. Den chansen ska man inte ge honom.
 
GF:
Gör man något själv under en totalentreprenad så ger man entreprenören möjlighet att svära sig fri från problem som kan uppstå.
Förklara gärna lite mer vad du menar. Om jag har min elektriker som drar extra kablar och gör ritningar efter det, samtidigt som hustillverkaren har ritningar på sina dragningar. Vad blir det för problem?

(För min del gör jag inga egna eldragningar utan drar bara tomrör för framtida nätverk etc.)
 
BoD skrev:
GF:

Förklara gärna lite mer vad du menar. Om jag har min elektriker som drar extra kablar och gör ritningar efter det, samtidigt som hustillverkaren har ritningar på sina dragningar. Vad blir det för problem?

(För min del gör jag inga egna eldragningar utan drar bara tomrör för framtida nätverk etc.)
När det är totalentreprenad så är det entreprenören som är ansvarig för allt (konstruktion, materialinförskaffande, projektering... allt) och du har inte kontakt med elektrikern eller med något husföretag (inte direkt i alla fall, möjligtvis indirekt via entreprenören). Skulle du då göra något själv under den tid som totalentreprenaden pågår så kan entreprenören frånsäga sig stora delar av sitt ansvar eftersom du varit där och "kladdat". Om något går fel så säger entreprenör bara "Jamen det där är ditt eget fel".

Är det inte totalentreprenad så är det du som är ansvarig konstruktionen och projekteringen och då kan du ta dit så många elektriker som du vill.


I slutändan är det alltså en ansvarsfråga.
 
Utvändig installation i ett nybyggt hus......???!!!!!!
Knappast !!

Pruta och ligg på honom om dessa extra installationer.

 
GF:
Skulle du då göra något själv under den tid som totalentreprenaden pågår så kan entreprenören frånsäga sig stora delar av sitt ansvar eftersom du varit där och "kladdat". Om något går fel så säger entreprenör bara "Jamen det där är ditt eget fel".
Jag gör ju mitt jobb i samråd med entreprenören, något annat vore otänkbart.

Om en lampa inte har ström är det bara att titta på ritningen vem som har dragit ledningen och vips så vet man vem som gjort fel. Jag förstår inte vad som kan orsaka problem?
 
BoD skrev:
GF:

Jag gör ju mitt jobb i samråd med entreprenören, något annat vore otänkbart.

Om en lampa inte har ström är det bara att titta på ritningen vem som har dragit ledningen och vips så vet man vem som gjort fel. Jag förstår inte vad som kan orsaka problem?
Och om huset brinner upp på grund av feldragna ledningar?

Som jag sa är det en ansvarsfråga. Är det totalentreprenad så kan entreprenören inte ta ansvar för det som du hittar på. Många totalentreprenörer verkar inte ens släppa in sina kunder i sina hus på egen hand just på grund av att kunderna inte ska hitta på tokigheter som entreprenören får stå till svars för.

Sen kan det ju tänkas att du har bra kontakt med entreprenören och han är snäll och låter dig göra eget jobb i huset men då är det i egentlig mening inte frågan om en totalentreprenad längre.
 
Jorå, det är en totalentreprenad ändå. Även om jag tapetserar väggarna själv så kan det ändå vara total. Vi inreder övervåningen själva och det påverkar inte entreprenadformen.

Brinner det så går villaförsäkringen in. Ska de leta syndabockar med polisens hjälp så spelar det ingen roll för mig, antingen åker den ena elektrikern eller den andra, eller rent av båda. Men jag påverkas inte.

Och jag håller med om att det är dumt att inte släppas in i sitt hus förrän det är färdigt, jag skulle aldrig gå med på ett sånt villkor (det är Myresjöhus som gör så va?). Sen om jag stör byggfirman allt för mycket med mina eviga frågor och fotograferande så att de till slut slänger ut mig, då är det ju självförvållat.
 
General Failure skrev:
När det är totalentreprenad så är det entreprenören som är ansvarig för allt (konstruktion, materialinförskaffande, projektering... allt) och du har inte kontakt med elektrikern eller med något husföretag (inte direkt i alla fall, möjligtvis indirekt via entreprenören). Skulle du då göra något själv under den tid som totalentreprenaden pågår så kan entreprenören frånsäga sig stora delar av sitt ansvar eftersom du varit där och "kladdat". Om något går fel så säger entreprenör bara "Jamen det där är ditt eget fel".

Är det inte totalentreprenad så är det du som är ansvarig konstruktionen och projekteringen och då kan du ta dit så många elektriker som du vill.

I slutändan är det alltså en ansvarsfråga.
När jag läser detta inlägg, blir jag ännu gladare att vi inte tog totalentreprenad ;D ;D
Då kan vi ändra oss och fixa hur mycket vi vill under byggnationen ;D ;D
Ansvariga är vi själva...
 
Så länge man använder auktoriserade Elinstallatörer har man väl ryggen fri? Händer det något gäller förhoppningsvis den försäkring man har. Försäkringbolaget får väl gå på El-installatören om de anser att det var dåligt utfört... eller har jag fel?
 
BoD skrev:
Jorå, det är en totalentreprenad ändå. Även om jag tapetserar väggarna själv så kan det ändå vara total. Vi inreder övervåningen själva och det påverkar inte entreprenadformen.
Jo, det är nog riktigt men de delar som ingår i totalentreprenaden antar jag att entreprenören vill ha ensamrätt på. Det skulle i alla fall jag göra om jag var entreprenör. Tänk dig att du efter besiktningen har två elektriker som står och skyller på varandra. Det är inte alltid helt lätt att avgöra vem som orsakat ett eventuellt fel.
 
Det känns som att man som husbyggare förväntas ha en doktorsexamen i upphandling. Egentligen ska man redan i offertunderlaget speca antal uttag, nätverk, tid- och ljusrelästyrd utomhusbelysning osv. Det är ju normalt att man vet hur många vattenpunkter man ska ha så fort planlösningen är klar, men elen slarvar man med.

Ni som ännu inte skrivit kontrakt - lär av andras misstag och bestäm i förväg exakt vilket elsystem ni ska ha!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.