Hejsan! Min första post här, är husägare sedan 2 veckor =)

Har ett litet projekt, jag ska i mitt vardagsrum dra en nätverkskabel från uttaget till där tvn ska stå (ca 15 meter eftersom jag måste dra via lister)

Vi har betongväggar och i taket har vi en sån där takmatta där jag inte antar man kan fästa saker i, vardagsrummet är målat i vitt

Det jag undrar då är, är det enklast o föra fram kabeln i kabelränna/kabelskydd/kabelkanal (vet inte vilket ord som är rätt =) på betongväggen?. Dom enda kabelrännor jag sett behövs skruvas upp, fast känns som onödigt mkt jobb och plugga och skruva upp listen så lång väg (är väl inte jättehändig ännu heller), har hört att dom rännor som klistras upp inte sitter så bra

Tack på förhand

//Richard
 
O
Svårt att komma undan skruvandet..... varför inte trådlöst nätverk?
 
Typiskt!

Det är till digitalboxen, fiber vettu.

Finns det ingen typ av betong-spik man kan använda? =)
 
Ta bort golv- (eller tak-) listerna, fräs in ett spår på baksidan med f.ex. en Dremel, dra kabeln och sätt tillbaka listerna.

Blir klart snyggast då allt ser ut som det gjorde innan du började. Kabelkanaler är händigt, men absolut inte speciellt snyggt att se på (tycker jag då).
 
Vet inte om jag vågar ta bort taklisterna pga taket är en sån där matta, vet inte exakt vad det heter.
Jag vet dom är inte fina alls o kolla på men det va det "snyggaste" alternativet jag kom på =), surt och behöva borra så många hål i väggen med.

En sån där trådlös mojäng har jag hört talas om, har dock inte hört bra om dom.
Men om det funkar bra,, yayyyyy =)
 
Jag tog bort listerna i lägenheten vi bodde i tidigare, (rum som rum, lägenhet eller hus...), där var det betongväggar...
Fräste med handöverfräs ett spår i baksidan i nederkant, limmade kabeln med limpistol lite hjälpligt efter väggen/golvet, skruvade tillbaka listen, målade över.
Svårast är dock inner och ytterhörn, att få till kabeln bra...
Vid dörröppning gick jag genom fodret och in under/genom tröskeln...
Det går väl att gå runt dörren med, i fodret antar jag...

Men jag tror att det är en handöverfräs som är mest lämpad, och inte dremel, blir himla mycket jobb med en sån tror jag...
 
Enklast borde nog trots allt Ruckusen vara. Vi har dem som sagt hemma och de fungerar klockrent. Har haft dem i ett par år nu och de tickar och går fint :)
 
C
Det finns även en särskild sorts spik med hullingar på (har jag sett här på forumet, aldrig i verkligheten), för att spika fast lister etc i hårda/relativt hårda material såsom betong, tegel, lättbetong osv.
 
Kan du inte bara klarmra fast kabeln längs med golvlisten med vanliga spikklammer för rund kabel?
 
Blir inte så snyggt om man bara fäster kabeln brevid golvlisten, men om ett trådlöst alternativ finns så blir det nog det. Har dock hört av vänner att en sån mojäng störs ut lätt av andra nätverk och när bilar etc kör förbi.
 
Det är väl inte helt omöjligt att trådlösa nätverk kan störa varandra men som sagt, själv har jag aldrig upplevt probelm med dem.

De ha fungerat klockrent hela tiden och vid vår förra bostad fanns det i storleksordningen ett 30-tal trådlösa nätverk med bra styrka (som datorn fångade upp) och på gatan utanför passerade det enligt kommunens beräkningar ca 7000 bilar per dygn...
 
Måste du dra kabel? Jag kör med en sån här http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=500153 Den funkade helt OK på olika faser och mycket bra på samma fas. Är ju inte så fasligt dyr och jag fick löfte om att returnera den om jag inte blev nöjd. Kan ju vara värt att testa.
 
Ja det finns många genvägar för och slippa dra kabel, tyvärr har jag inte hört bra om några sådana alternativ , annars hade jag gjort det direkt =)
 
Beställ en Ruckus från Telia, då kan du "prova" ut den i ett par veckor innan du bestämmer dig om den fungerar eller inte. Personligen tycker jag inte om trådlösa lösningar då jag har upplevt mycket av vad du beskriver ovan (störningar etc) men för vissa fungerar det klockrent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.