Hur stort projekt är det att plocka ner en luftvärmepump?
Är det nåt man kan göra själv, eller krävs det en kylkille för jobbet?

Jag inbillar mig att det sitter kranar där rören går ut från utdelen, som man kan stänga och sedan koppla isär ute/innedel och skruva ner från väggen.
Antar också att det inte är helt miljökorrekt att bara låta den gas som finns i rör samt innedel pysa ut?

Har sålt en av mina luftvärmepumpar och lovade köparen att jag ska kolla över möjligheterna för nerplockning då han bor ~20mil härifrån, och har ännu inte hunnit kolla med lokala firmor vad de vill ha för jobbet.
 
Göran.W
Starta pumpen på lägsta temperatuen och kör i AC läge
När pumpen går stänger du kranen (insex nyckel) till det lilla röret på pumpen som sitter under en hätta där röret går in till pumpen.
Fortsätt kör pumpen i någon minut och stäng sedar kranen till det grövre röret medan pumpen än går.
Nu har gasen dragits tillbaka i ute delen och det är bara att demontera.
 
Är det ingen som helst risk att man skadar pumpen genom att låta den gå med stängd ventil?
Ska man på detta vis klara sig utan att behöva kompletteringsfylla när den sedan återmonteras?
Vacuumsugningen lär man väl fortfarande göra, vid återmonteringen alltså?

Har som sagt 0 koll på sånt här :)
 
Göran.W
Nej det är så här installatörerna gör i dom fallen pumpen går att köra med.
Om du går in på http://www.varmepumpsforum.com/ så finns det ganska många trådar om just denna saken.
Gör man som jag beskrev behöver man inte fylla på någon gas utan bara vacumpumpa innerdelen \ rören.
 
Göran.W skrev:
Nej det är så här installatörerna gör i dom fallen pumpen går att köra med.
Om du går in på [länk] så finns det ganska många trådar om just denna saken.
Gör man som jag beskrev behöver man inte fylla på någon gas utan bara vacumpumpa innerdelen \ rören.
Helt rätt! 100%!
 
Vet nån om det krävs nån form av dokumentation av en cert. installatör från nermonteringen för att ev. garanti ska vara användbar för nästa ägare?
Eller kan man ta ner den 'hur som helst', och nya ägaren monterar den korrekt mha kylkille och ändå har kvar garantin?
Eller lär det finnas dokumenterat att den är nermonterad av behörig person?
 
Göran.W
Knivig fråga.
Vill dom så kan dom säkert djävlas för att en icke certifierad demonterat den men å andra sidan så är dom troligen mer intresserad av att en behörig monterat den.
Är pumpen så dyr att man ska kosta på en kyl kille att montera den?
 
Köparen betalade 6000:- för den, har gått 4mån i vintras men frågan om är ju om det inte blir billigare att lösa det 'själv' så gott det går och lösa ev. problem med tex hemförsäkringen/självrisk där.
 
Eee. Plocka bort som beskrivet innan. Stoppa in plast pluggar eller ändstoppar och jobba med den. knappt nåt skit/luft kommer in. Flytta och koppla in. Min har funkat i 5 år! Utan nån sug.
Men ni får gärna skaffa vacuum pump.
_Den är bra vid nyinstall.
Och säg inget om olagligeten. Jag har sett er köra för fort!
 
Göran.W
Personligen hade jag låtit köparen demonterat den efter en prov körning av den för att slippa ev problem senare.
När jag säljer något låter jag alltid köparen provköra vad det nu är och skriver på kvittot i av kunden provkört och godkänt skick och på raden under ej garanti.
På så sätt slipper man allt strul senare om det går sönder.
Nu finns det iof garanti på din men du kan skriva så iaf iom du inte lämnar någon garanti.
Bara skicka med alla papper på pumpen så får han lösa det själv om den går sönder.
 
Kam, helt rätt, jag har även en moped som går något fortare än 45km/h ;)

Göran, köparen har en kompis i grannbyn som varit hit och tittat, fotat samt betalat den.
Och jag lämnar ju som sagt ingen garanti, utan ev. problem får köparen själv lösa med återförsäljaren/tillverkaren.

Tack för alla tips! :)
 
Nu är pumpen på väg till sitt nya hem. :)
Tog knappt 1h att plocka ner den.

Än en gång tackar för råden!
(bara att hoppas att pump nr2 blir såld nu då ;))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.