janwide
Bekanta hade problem med otät och ogräsbelägrad gräsmatta. Skaffade en automover och efter 1 1/2 - 2 sommrar (+ normal gödning 2 ggr säsong) är det ogräset borta (eller syns inte) och gräset riktigt tätt. Fast har man extremt mycket ogräs vete f-n om det funkar.
 
Vid biologisk odling brukar man lägga tidningspapper i botten när man anlägger nya grönsaksland, sedan på med ny fräsh jord. Tidningspappret blir en slags marktäckningsduk i ett par år eftesom det ligger skyddat under jorden, och har fördelen att det släpper igenom överskottsvatten mm, efter ett par år så har pappret förmultnat och då har ogäsen dött. Dock kan du kanske byta ut tidningspappret mot någon tunn kartong eller liknande som man kanske kan köpa på rulle eftersom det är stora ytor.
 
Man hyr en gräsmatteskärare och en kontainer.
Sedan skär man upp gräsmattan i liknande rullar som nytt gräs kommer i, den skär även av rötterna under svålen och den lägger man i kontainern som ska sorteras under "kompost".
Rullarna är tunga så gör inte för stora bitar i taget
 
Jag gillar inte quickfix-tänket med kemikalier.. (är kemist själv)
En närstående person köper sånt skit som jag i så stor utsträckning som möjligt försöker avhålla vederbörande från att använda. Varför ska man hälla gift i en vanlig villaträdgård.

Bra upplysning om detta med tidningspappret.
Billigaste sortens golvskyddspapp går att köpa för 1,64/m2 och då lägger man 36 m2 på ett litet ögonblick.
Tror du det skulle funka lika bra eller tom bättre då det är lite kraftigare?
 
tallmilan skrev:
Man hyr en gräsmatteskärare och en kontainer.
Sedan skär man upp gräsmattan i liknande rullar som nytt gräs kommer i, den skär även av rötterna under svålen och den lägger man i kontainern som ska sorteras under "kompost".
Rullarna är tunga så gör inte för stora bitar i taget
Låter intressant! Det var något sådant jag hade tänkt mig...! Har du någon mer info om maskinen?

Jag vill helst inte använda kemiska bekämpningsmedel som roundup, personligen är jag väldigt tveksam till det, frugan säger tvär-nej! :)
 
Stefan Tall skrev:
Jag gillar inte quickfix-tänket med kemikalier.. (är kemist själv)
En närstående person köper sånt skit som jag i så stor utsträckning som möjligt försöker avhålla vederbörande från att använda. Varför ska man hälla gift i en vanlig villaträdgård.

Bra upplysning om detta med tidningspappret.
Billigaste sortens golvskyddspapp går att köpa för 1,64/m2 och då lägger man 36 m2 på ett litet ögonblick.
Tror du det skulle funka lika bra eller tom bättre då det är lite kraftigare?
Tror också att tidningspapper eller golvskyddspapp skulle fungerat bra, men ponera att man lägger ut papp på 200m2, sedan 10cm matjord, lägger gräs på det. Blir inte ytan instabil? Att om man går på den så försvinner det tunna jordskiket? Kanske iofs minimeras med att lägga på rullgräs istället?

OCh håller verkligen ett eller två, eller för den delen 3 lager papp för hårdnackat rotogräs som fibblor och knölklocka?

Mvh

Stefan
 
stew skrev:
Låter intressant! Det var något sådant jag hade tänkt mig...! Har du någon mer info om maskinen?
Ring Cramo och be at få se hur den ser ut, det går att hyra en sån lite överallt
 
stew skrev:
Tror också att tidningspapper eller golvskyddspapp skulle fungerat bra, men ponera att man lägger ut papp på 200m2, sedan 10cm matjord, lägger gräs på det. Blir inte ytan instabil? Att om man går på den så försvinner det tunna jordskiket? Kanske iofs minimeras med att lägga på rullgräs istället?

OCh håller verkligen ett eller två, eller för den delen 3 lager papp för hårdnackat rotogräs som fibblor och knölklocka?
När man klipper hyfsat regelbundet så gynnar det gräset vs ogräset
 
jag ska till o rulla ut gräs till veckan på min superstoora radhustomt på ca 50 kvm. nuvarande gräsmattan e ful, de finns ganska mkt ogräs i form av tistlar, maskrosor o björnbärssnår. jorden under e kladdig, ganska kompakt - inte lerig men kanske kan kallas bördig(?) o inte direkt väldränerad vad jag kan se. ja e totalt novis vad gäller sånt här o undrar hur jag kommer undan enklast vad gäller underarbete? behöver jag fixa in nåra lass grus för dränering? behöver jag gräva bort all gammal matta + ogräs med rötterna?
ja vill ha ett bra resultat med minimalt med jobb såklart... bra att veta kanske e att mattan e i mestadels i skuggläge..
tacksam om nån med erfarenhet vill dela lite tips o kunskap runt detta..
jag har läst de flesta trådarna i ämnet här på forumet redan men hittar inte direkt svar på mina frågor där..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.