Hej!

Vi ska bygga ett sluttningshus på en tomt som sluttar ner mot gatan, entrén ska med andra ord vara på nedre våningen.

Vi har tittat runt på hur många sidor som helst men har hittat några hus som verkar intressanta. Vi letar efter moderna funkis-hus ska väl tilläggas.

Bifogar en lista på vilka hus vi har tittat på, tar tacksamt emot tips på liknande hus om ngn hittat men framförallt info om dessa hus.
Någon som rentav fått prisförslag eller håller på att bygga? PM:a gärna om ni inte vill skriva öppet.
Vi ska bygga i Jönköping kan väl tilläggas, än mer intressant om någon har erfarenheter av lokal säljorganisation, entreprenörer m.m.



Götenehus
Stockvik
Origo sluttning (finns med ingång nedre plan)


Myresjöhus

Collina
Sopran (ifall man kan bygga om med ingång nedre plan)
Vinga

Trivselhus
Arkitektens idé 193

Värsåsvillan
Villa Halleberg

Nässjöhus
Villa 2138
Villa 2137

Sjödalshus
Villa Horizont
 
Vi ska också bygga sluttningshus på en tomt som sluttar ner mot gatan. Har varit i kontakt med Myresjöhus (i våras) och fått prisantydning på Vinga och Collina.

Collina kostar ca 2 950 000 kr på totalentreprenad i standardutförande (då tillkommer såklart markarbeten, anslutningsavgifter, tomt, etc..). Vinga är ca 100 000 kr billigare pga enklare takkonstruktion. Exempel på pris på tillval är: högt i tak i vardagsrum/kök: + 65 000 kr (ca), glasräcke runt balkongen + 35 000 kr (ca).

Hoppas detta var till någon hjälp :)
 
Jag har inte personlig erfarenhet av något bygge.. men vi tittade också på slutnings hus för en tid sedan och fastnade för Värsåsvillan Villa Mösseberg, nu i efter hand tror jag mera på Götenehus Origo Sluttning, efter som vi båda fastnat för den huskroppen.

Båda dessa företag har varit mycket trevliga att ha att göra med dom har båda varit väldigt tålmodiga och bollat förslag och ändringar fram och tillbaks trotts att jag gjort klart att det inte är aktuellt förens om tidigast 2 år med något bygge. Det tycker jag är mycket bra service! :)
 
Vinterflickan skrev:
Vi ska också bygga sluttningshus på en tomt som sluttar ner mot gatan. Har varit i kontakt med Myresjöhus (i våras) och fått prisantydning på Vinga och Collina.

Collina kostar ca 2 950 000 kr på totalentreprenad i standardutförande (då tillkommer såklart markarbeten, anslutningsavgifter, tomt, etc..). Vinga är ca 100 000 kr billigare pga enklare takkonstruktion. Exempel på pris på tillval är: högt i tak i vardagsrum/kök: + 65 000 kr (ca), glasräcke runt balkongen + 35 000 kr (ca).

Hoppas detta var till någon hjälp :)

Hej!
Detta var absolut till hjälp.
Men det kändes däremot dyrt med ca 3 miljoner för Collina om markarbetet tillkommer.
Sedan förutom tomt, anslutningsavgifter osv så lär vi vilja göra en del del tillval som gör att det springer iväg.

Markarbeten skriver du, ingår plattan på marken (grunden) i priserna ni fick?

Hur går det för er, lutar ni åt att bygga med Myresjöhus?
 
Svarten70 skrev:
Jag har inte personlig erfarenhet av något bygge.. men vi tittade också på slutnings hus för en tid sedan och fastnade för Värsåsvillan Villa Mösseberg, nu i efter hand tror jag mera på Götenehus Origo Sluttning, efter som vi båda fastnat för den huskroppen.

Båda dessa företag har varit mycket trevliga att ha att göra med dom har båda varit väldigt tålmodiga och bollat förslag och ändringar fram och tillbaks trotts att jag gjort klart att det inte är aktuellt förens om tidigast 2 år med något bygge. Det tycker jag är mycket bra service! :)
Låter helt klart som bra service!
Har ni fått prisuppgifter? Skicka gärna PM om du inte vill skriva öppet.
 
Götenehus hjuvik byggde vi, sänk taklutningen till 8 grader så är det ett spännande hus med storavariationsmöjligheter. Pris ca 3,7 milj inkl allt + trädgård, men då är det ++meny.
 
Havsutsikt skrev:
Götenehus hjuvik byggde vi, sänk taklutningen till 8 grader så är det ett spännande hus med storavariationsmöjligheter. Pris ca 3,7 milj inkl allt + trädgård, men då är det ++meny.
Ok! Intressant!
Men blev fakturan till Götenehus på 3,7 miljoner? Trädgården antar jag att ni anlade själva?
Hur mkt kostade själva huset?
 
Till Svarten70. Skulle också vara väldigt intresserad och höra om ni har fått några prisuppgifter angående specifikt Värsåsvillan Villa Mösseberg. Du får gärna PM:a mig om det.
 
Hejsan,

kul att så många är intreserade :)

Jag har tyverr inte kommit så långt som att kolla upp exakta priser med Värsåsvillan, enda jag gjorde var bolla ideer och planritningar med deras architect under 2 månader.

Min sambo tyckte att Mösseberg var lite för svenskt, så har inte gott vidare med dom idagsläget.

Götenehus gav lite "mellan tummen och pekfingret" priser direkt när jag började visa ombyggnads ritningar på Origo, men vi har inte kommit till några färdiga alternativ att räkna på idagsläget.

Jag låvar att skriva en rapport när jag väl kommer till riktiga priser med dom, men som sagt det kommer nog dröja ett eller två år till innan vi har en tomt vi gillar och skall börja mer konkret med ekonomiska kalkyler på bygget.
 
Är lite nyfiken också på Horizont och Continental sluttningshus från Sjödalshus. De är kanske lite moderna på utsidan för oss. Vårt hus måste nämligen "passa in" i omgivningen. Vi bor lite mer åt det lantliga hållet. Men planlösningarna gillar vi. Är det någon därute som har byggt eller ska bygga något av dessa från Sjödalshus? Om ni har ungefärliga prisuppgifter vore det också intressant. Eller annan generell information.
 
sevilla skrev:
Ok! Intressant!
Men blev fakturan till Götenehus på 3,7 miljoner? Trädgården antar jag att ni anlade själva?
Hur mkt kostade själva huset?

Om jag inte minns helt fel så var grundpriset 2,2 för byggsatsen, därtill kom montering, el,klinker och kakel till tre badrum och tvätt. Vi hade rätt mycket tillval (väldigt mycket, plusmeny kan man säga) och inkl bergvärme och borrning. Även altaner och förlängning av huset var i priset. I priset på 3,7 ligger också marken och sprängningen på 300 tkr.

Kan tyckas mycket men huset ligger så till att det på marknaden idag går en bra bit över 7 milj. Därav så var vi inte oroliga för att förbygga oss. Tilläggas är att tomten hade vi sedan tidigare.
 
Havsutsikt skrev:
Om jag inte minns helt fel så var grundpriset 2,2 för byggsatsen, därtill kom montering, el,klinker och kakel till tre badrum och tvätt. Vi hade rätt mycket tillval (väldigt mycket, plusmeny kan man säga) och inkl bergvärme och borrning. Även altaner och förlängning av huset var i priset. I priset på 3,7 ligger också marken och sprängningen på 300 tkr.

Kan tyckas mycket men huset ligger så till att det på marknaden idag går en bra bit över 7 milj. Därav så var vi inte oroliga för att förbygga oss. Tilläggas är att tomten hade vi sedan tidigare.
Dåså, då låter det som ni har en riktigt bra tomt med andra ord :p
Skönt förstår jag att verkligen kunna ta ut svängarna och ändå känna att man vet att man får tillbaks pengarna och lite därtill!

Jag får inte ihop siffrorna riktigt i dina kalkyler, om huset kostade 2,2 bara för byggsatsen och ingen montering ingick (dvs enbart stomrest) så låter det som det borde stuckit iväg en bra bit över 3,7 med tomt osv?

Om jag säger såhär, vad tror du att huset kostade er totalt inkl allt arbete och extraval om du räknar med allt utom tomt, sprängning och bergvärme som vi redan har eller inte behöver?

Tack på förhand
 
Priset är 3,7 milj, tomten var gratis markarbeter kostade 300 tkr och ligger i de 3.7 milj. Vi köpte med totalentreprenad, men jag har för mig att monteringen och färdigställandet var på 600 tkr ungefär, sedan var målning 100 tkr, el som valdes utöver standard på 60 tkr och kakel och klinker utöver standard på 30 tkr. Bergvärmen var ett tillägg på 100 tkr.

Så priset 3.7 miljoner är vad vi betalat inflyttningsklart.
 
Havsutsikt skrev:
Priset är 3,7 milj, tomten var gratis markarbeter kostade 300 tkr och ligger i de 3.7 milj. Vi köpte med totalentreprenad, men jag har för mig att monteringen och färdigställandet var på 600 tkr ungefär, sedan var målning 100 tkr, el som valdes utöver standard på 60 tkr och kakel och klinker utöver standard på 30 tkr. Bergvärmen var ett tillägg på 100 tkr.

Så priset 3.7 miljoner är vad vi betalat inflyttningsklart.
Okej, jag försöker räkna på vad de skulle kostat mig att köpa ett likadant hus, dvs med mkt extra tillval som ni.
Jag räknar får 3,7 mil - markarbete på 300k eftersom vi inte behöver spränga, och bergvärme -100k eftersom vi inte behöver det.
Bör landa på 3,3 miljoner vilket iof låter ganska dyrt :O
Verkar min kalkyl stämma?
 
Ja, där hamnar du nog om du vill ha ett stort hus, 230 kvm med hög standard. Men klart är ju att det säkert går att pressa 300 tkr om du väljer bort vattenburen golvärme på övervåning, braskamin, bubbelbad, centraldamsugare, ektrappa, öppet upp i nock invändigt mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.