Hej!
har ett hus från -37 som vi kommer behöva lägga om taket på. frågan är ska man använda sig av spontat virke eller skivor?

idag består undertaket av små spån bitar.

Skall då det spontade eller skivorna spikas rakt på spånen? eller hur gör man ?

hmm! hoppas någon förstod min fråga...
 
C
Ska och ska, alla sätt är bra utom dom dåliga.

Vad har du för takstolar, hur långt emellan? Vad ska du lägga för takbeläggning, betong, telgel, papp, shingel, plåt?

Det finns underlagstak bestående av typgodkända membran som spikas med lite nedböjning mellan takstolarna, sen spikar man grova bärläkt, kanske 45x70 direkt i takstolarna, på så sett "slipper" man helt och hållet ett hårt underlagstak med papp och grejer. Råspont känns gedignas, men kan ersättas med plywood av rätt kvalitet och dimension avpassad till takstolsavståndet.

Vad ligger spåntaket på, finns det nåt under?

Man kan liksom inte bara fråga "Jag ska lägga om ett tak, hur gör jag?", det är ungefär som att säga "Jag har en bil som inte startar, vad är felet?", man måste ge lite förutsättningar först.
 
Hur ser takfoten ut idag? är den öppen eller inbyggd?
En öppen takfot kräver ju i princip råspont för att se bra ut utifrån, medans en inbyggd kan dölja skivor.
 
Hej!
takfoten är i dagsläget dold.
taket är brutet. så under taket är det kallvind med isolerad "golv"...
takstolarna ligger på ca CC80
det nya som ska på är Benders pannor i betong...

förstår din återfråga, om "hur man gör" kanske formulerade mig dumt... :)

jag vet hur man bygger på ett nybygge... men det jag undrar över hur man gör när man ska ersätta det gamla.
kan man använda sig av samma princip som vid ett nybygge d.v.s. riva loss den gamla läkten, lägga på nytt undertak direkt över spånet, sen papp, ny läkt, pannor?

//N
 
Är det ett spåntak så finns det troligen bräder under spånet. Är spåntaket bra kan du använda det och spika bärläkt och lägga pannor.

Att lägga råspont eller skivor på spåntaket och sedan papp, ströläkt och bärläkt blir fel.
Riv bort spånet om du ska göra ett nytt undertak (som man gör vid ett nybygge).

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.