Hej,
Har köpt ny egendom för ett knappt halvår sedan. Insåg ganska snabbt att här räcker inte en vanlig gräsklippare. Eftersom huset och tomten används som andraboende är jag inte där permanent heller och kommer inte ha tid att klippa gräset i åtta timmar per vecka. Har nu fattat att det är en av följande åkgräsklippare jag behöver:
Husqvarna Rider 16C AWD alt
Husqvarna Rider 18 AWD

Har fått pris på dessa två inklusive vagn och snöblad. Prisskillnaden är cirka 10 000 SEK. Skillnaden som jag ser det är att den dyrare, 18AWD kan ha snöslunga samt har en annan smörjning av motor. I övrigt verkar det vara samma maskin.

Behöver åsikter kring båda maskinerna samt tips på vilken jag ska välja. Vi talar ju ändå om en investering på mellan 50 och 60 kSEK här så vill ju köpa rätt från början.

Tacksam för många svar :)

//K.
 
Det låter som du behöver en (eller flera) Husqvarna Automower.
 
Automower är tyvärr inte ett alternativ för mig. Har totalt cirka 7000 kvm att klippa men det är fördelat på cirka 8-9 olika partier med hus, stengångar, sten, kullar och annat skit ivägen. Hade gärna kört med en Automower men det är uteslutet.

Är det någon som äger eller använt någon av de riders jag fått offert på?
 
Milkshaken
Är det bara rider som du kan tänka dig? Kolla efter Toro eller Belos annars. Lite mera parkmaskiner, med en mängd tillbehör. Nya ligger dom på mellan, 130- 200 K men begagnade finns det och då landar du mellan 40-90K. man får leta lite, men dessa är annars att rekommendera för dom är ju gjorda för ytan och ändamålen..
 
Sorry, lånar tråden lite. Smått irritterad...

Ingen som har en AWD modell och kan kika lite i min tråd...
 
Har ingen erfarenhet av dessa maskiner, men som alltid bör man ställa sig frågan om man inte efteråt ångrar sig om man köper den billiga.
 
Hej,
jag har en park om ca. 9000 m2 och med kullar och partier. Kör med 12,5 hk trädgårdstraktor jag köpte för 3500.- och lagade lite. Parken är nyanlagd och det dyker upp en och annan sten, så det är bra med något mindre dyrt i början. Det blir lite reparationer då och då- inte farligt, men det smäller bra. Perfekt blir det i alla fall. Tar inte lång tid- ca en timma. Här och där får den gå som en uppochnervänd helikopterjordfräs. Det dammar och bolmar. Så drar jag en armeringsmatta som är uppkapad/nerböjd så att det blir taggar neråt. Den letar rätt på alla stenar ner till 1,5 cm. River upp 10 centimeters som ingenting. Större också. Så vänder man på'n och slipar av allting. Lite vikter på förstås- ca. 20-30 kg. Byggde alltså parken med en gammal traktorgrävare från 1960 och trädgårdstraktorn.
Grönt och skönt.
 
Jag har 4500m2 gräsmatta och jag kör det med en klippare jag hämtade hos farsan :) 3knivars 115cm aggregat. Tror inte jag skulle klippt gräsmattan fortare om jag köpt en ny för 100k. Däremot det jag saknar är en uppsamlare. Så om du kan välj en med uppsamlare istället!
 
Milkshaken
jag klipper runt 5000 fördelat på 3 tomter, med min åkbara, Stiga Villa 12,5hk HST... 2 knivars 107 bord...
det tar ca, 2 timmar då det är lite bök o knix..
Dock fattade jag det som att trådskaparen ville ha med lite tillbehör oxå, och det vill jag inte för mycket med min använda, då den endast är 2 wd, men visst jag använder vagnen, och en vält på nästan 200 kilo efter den ibland...
För mig är uppsamlare inget alternativ då jag vill att gräsmattan ska ha sin naturliga gödning. jag klipper dock ofta så det inte blir högar med gräs.
 
e tomten kuperad ska du ta den med oljepump annars kan motorn skära .Jag har en 15 v2 husqvarna och klipper 10 000 m2 i veckan ca .
 
Hej, tack för alla svar. Kan nu meddela att jag bestämt mig och la en order på maskinen som "bara" kostade 52 000 kronor. Alltså den utan oljepump. Har argumenterat med mig själv lite fram och tillbaka och det fick helt enkelt bli den "billigare". Det här med oljepump vs. utan oljepump har jag förstått är mer tillämpligt på väldigt kuperad terräng där maskinen går, framförallt i sidled, under långa sträckor. Även om min tomt är kuperad så är det inte tal om några längre sträckor. Men som sagt, vi får väl se. Ska få hem den vecka 37 så jag lovar att återkomma efter första provåket.

För dom som är intresserade så kan jag berätta att jag valde till vagn samt snöblad till maskinen. Vagn känns nästan som standardutrustning då jag inte har någon lust att kånka på jord, gödning, sten mm. Snöblad mest för att vi har en cirka 50 meter lång uppfart och även om huset är vårt fritidshus så har jag ingen lust att manuellt skotta uppfarten när jag kommer på helgerna på vintern.

Förutom just oljepumpen så vart det också möjligheten att koppla på snöslunga på den dyrare modellen som stod och vägde för mig. Men fick också förklarat att snöslunga är jättebra om det är mycket snö. Är det mindre snöbeläggning är det inte alls lika effektivt utan då är plogblad att föredra. Det tillsammans med att jag faktiskt har en separat snöslunga som förra ägarna lämnade kvar gjorde att det fick bli rider 16 AWD. Vi får väl se om jag ångrar mig men jag tror att det här blir bra. 52 000 kronor är ändå sjukt mycket pengar på en maskin som ska användas för ett hus som vi använder då och då. Å andra sidan har jag ingen lust att spendera en hel lördag på att klippa gräs heller så det är själva idéen med denna investering. Hade jag gått på den större modellen som klarar snöslunga hade maskinen kostat 62000 + eventuellt snöslunga för ytterligare 14 000 kronor. Det är för mycket pengar helt enkelt.

Har även funderat lite på att köpa beggade proffsmaskiner men det faller lite på att jag inte vill / har lust att mecka med prylarna. Det ska bara fungera. Sedan har jag en känsla av att många av de beggade maskinerna har fått gå ganska hårt under en lång tid och förmodligen ibland är ganska slutkörda. men men.

Som sagt, återkommer efter första provturen.

//K.
 
Finns det verkligen inga här som har problem med läckande packning? Nu har det hänt igen efter 2 timmars användning. Börja ledsna, 3 gången på knappt 3 år.
 
Lite sent nu kanske, men den stora skillnaden är ju att till Rider 18 väljer du aggregat, 94, 103 eller 112 cm. På 16 sitter 94 cm fast monterat... Dessutom har aggregaten till Rider 18 pivothjul fram, så de sliter inte lika hårt på gräset (och även hjulen håller längre).

Snöslungan tycker jag skulle vara onödig oavsett maskin, du har ju en sedan innan som förmodligen gör ett bättre jobb, även om du då inte åker.
 
Hej,
Japp, Rider 18 och uppåt har mer möjligheter för större aggregat. Men då min tomt är så pass svårklippt på sina ställen så är det minsta aggregatet det som gäller för mig.

Klipparen skulle komma vecka 37 men förra helgen ringde Connys Skog och trädgård och berättade att min pärla hade kommit och att den var ihopsatt och klar att hämta. Gissa om jag var snabb på att hämta upp maskinen :)

Hur som helst, har kört den två helger nu. Har än så länge absolut inget att klaga på maskinen. Verkar väldigt väl ihopskruvad och stabil. Har inte pressat den för mycket ännu men i alla fall provat några backar och svårklippta delar av tomten. Den orkar och mer därtill. Däremot är det snarare husse som är feg och tvekar vid vissa kuperingar. Vill ju knappast välta med den redan vecka 2. Som jag säkert skrev innan så beställde jag en vagn till den också. Det är inte Husqvarnas egna vagn utan en vagn från Toro faktiskt. Även denna verkar riktigt bra. Rejäl och kraftig konstruktion.

En tilläggsfråga till utgångsfrågan. Hur mycket orkar en sådan här maskin dra egentligen? Bör man se upp med hur tungt man lastar vagnen? Hade som en idé att sätta på en vanlig kulkoppling på Ridern för att ibland kunna flytta på bilens släpkärra etc men är det något ni på forumet inte rekommenderar?

Vill ju liksom inte slita ut pärlan redan dag ett.

mvh/
Kristoffer

PS. Skickar med en bild på Hedvig :)
 
  • Hedvig.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har haft en 16awd i snart två sommrar och är riktigt nöjd, vi har en hel del kuperade partier på tomten, men inga längre sträckor. Den orkar riktigt riktigt bra, dock blev det lite tvärnit uppför "pulkabacken" :) Men det var väntat. Kör uteslutande på aspen så det stinker itne så mycket efter att man har kört sina timmar på gräsmattorna..

Att vi valde en rider före en traktor var bland annat för det är så lätt o rengöra aggregatet, AWD på dem, samt att man har en grymt bra vändradie.

Enda nackdelen är att framhjulen spårar inte riktigt med klippagregatet när man svänger, dvs att klippa runt en liten snubbe för framhjulen att börja klättra på stubben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.