Hej.

Jag bor i en bostadsrättslägenhet som är byggd -86. Vi håller på och tar rum för rum och strax är det dags för köket. Som jag längtar. Fläkten i köket är tydligen lite av en specialare har jag förstått.
Namnet på den är Bahco och den styr hela ventilationen i lägenheten och måste alltid stå på. Nu har jag även hört att det är svinigt dyrt att byta hela anordningen men för mig känns det inge kul att rusta köket om man inte kan byta fläkten så min tanke är att det kanske går att byta fläktkåpa..? För det är sån sjukt ful fläktkåpa som dessutom är glapp i lampan och mer gul är vit numera. Det blir ingen mega renovering eftersom den här lägenheten är som en mellanlandning tills vi hittat det hus vi vill köpa alternativt bygga och det inte finns så mycket att vinna på att lägga ner för mycket pengar då priserna inte kan stiga så mycket.
Tanken är att bara byta skåpluckor, vitvaror, kakel en bänkskiva och alternativt golv om vi kan komma överens där :)
Så nu undrar jag om det finns någon här på forumet som har någon erfarenhet av att byta dessa kåpor och vad man isf byter ut de till, finns de i vanliga butiker, eller är det special?
 
Du måste ta reda på vad aggregatet heter som kåpan hör till. Kolla sedan med Fläktwoods som köpt upp Bacho om det finns en kåpa som passar geometriskt och elektriskt.

Annars blir det en specialtillverkad lösning och då tror jag inte det är så "svindyrt" längre att byta ut hela klabbet.
 
Om du har en bacho minimaster ACF så finns det en utbyteskåpa från fläktwoods i vitt eller rostfritt. Inte de snyggaste kanske, men bättre än de gamla. Tyvärr är de ganska dyra och den billigaste leverantören jag hittat är "USV inomhusmiljö" som tar ca 6000 kr för en rostfri. Det är bara att söka efter minimaster på blocket så hittar du dem.

För att avgöra vilken fläkttyp man har så har jag använt följande sida http://www.flaktbutiken.se/Filter_Bahco_Ventilation.php
 
Ett annat tips för att få det hela lite snyggare (och tystare) är att bygga in hela minimastern i ett 70-skåp. Blir mycket snyggare än att ha den hängande fritt eller sätta en massa passbitar runt om fläkten.

Man ska dock veta om att fläktwoodskåpan sticker ut lite mer än originalkåpan. Men det är nästan till det bättre eftersom man inte behöver haka ner den fula rökplastade kåpan när man använder de yttre plattorna på spisen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.