hehe... precis så jag sa till en kollega och göra när han skulle montera trappstegsbelysning... hade dock aldrig sett någon som gjort det... men visst ser det stiligt ut.

Så sluta fundera.. bara och sätta igång.. :)
 
haha, riktigt häftigt. Men man kanske skulle tröttna på det efter ett tag?
 
skall ta mig en funderare..tänkte lägga ljus bakom räcke men detta var häftigare. Den dimmrar ju också varje lampa, inte bara släcker.
 
Så fräckt... ett måste, vem säljer detta i Sverige ??
 
Jag har också en sån trapp ;)

http://www.youtube.com/watch?v=aXmBswQ7Gjw

Ja det är MIN trappa på filmen.

Tyvärr ligger kodningen lite på is under sommaren det behövs lite nya rutiner för ljusets rinnande funktion bla.

Den har även datorstyrning så man kan kontrollera den från en dator bla ställa färgen i valfri färg, vilket trappteg som helst i vilken färg som helst osv osv.
 
Hur är din lösning uppbyggd? Arduino, pic?
 
Rrrrr skrev:
Äh.. de där är väl inget. Sån här trapp ska man ha: :cool:

[länk]

Hahaha...vore coolare om sidorna var svarta...då skulle man snubbla iden..
 
jag har satt led belysing i min trappa, fruktansvärt onödiga pengar, men frutansvärt snyggt och coolt...
men hur många gånger har jag använt den? dock ingen automatisk påslagning, men den trappjävlen tänds aldrig :)
 
Köpte 1m ledtape + trafo och kopplade telekablar, gick lös på 500 sek (exkl trappomkoplare).
Använde ca 3 dioder infrästa under stegen, perfekt på natten, då ser man stegen.
Mycket coolt som nån sa...
Funderar på om man är på väg upp i trappan i orginalfilmen och kommer på att man glömt något, byter den håll då?
 
stegavkännare i trappstegen, det vore nått. Dyyyyrt förmodligen
 
saltrulle skrev:
Hur är din lösning uppbyggd? Arduino, pic?
Det sitter en PIC under trappan.

Mattias_Jo1:Min har IR deckare uppe och nere och justerar man tiden från detektion till start på "rinn" så funkar det förvånansvärt bra. Men jag släcker ju inte trappstegen (även om jag enkelt kan göra det) så rinnandet är ju bara kuriosa egentligen. Bara automatisk tändning är bra nog tycker jag, normalt sett är det kolsvart i vår trapp :S
 
Y
Mattias_Jo1 skrev:
Häftigt detta skulle jag vilja göra....i min trapp


[länk]

Jag antar att det sitter en sensor uppe och en nere, den nedre ser man rentav på filmen.

Tror ni den lyser trappan hela tiden tills man gått förbi sensor 2, eller går den på timer och börjar släcka ner sig ifall man står still mitt i trappan?

Lockande, men stönigt att behöva öppna väggen för dra elen dolt inuti. Men de led lyktorna kanske inte bygger så mycket på djupet så man kunde gjort allt i en bräda, så det blev som en "golvlist" längst trappen.

Vore detta ett dyrt projekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.