Hej!

I början av juni hade vi ett företag här för att lägga ny dränering och samtidigt isolera källarväggarna (Jackon isodrän) på vårt hus bygg -64. Arbetet tog ca 10 dagar och allt var frid och fröjd tills idag...

Nu ser vi fuktfläckar i källaren som inte fanns innan dräneringen gjordes om!? :O
Det är så pass fuktigt att man man känner väta på väggarna på tre av husets ytterhörn - vad kan det bero på? Har företaget klantat sig eller kan det vara "gammal" fukt som funnits i väggarna sedan tidigare och som nu söker sig inåt?

Vad ska vi göra?
 
vad var det på utsidan av grunden innan dräneringen påbörjades-----tjära......har den inte tagits bort på rätt sätt så är det risk för att befintlig fukt i väggen vandrar in istället för ut i och med att daggpunkten har flyttats
 
Bowman
Reklamera?
 
  • Gilla
MalinRylander
  • Laddar…
Efter att ha lossat på de gamla vävtapeterna och ha haft kontakt med företaget som gjorde arbetet så känner vi oss nu aningen lugnare.

Själva källarväggarna känns inte fuktiga utan det verkar endast vara de gamla tapeterna (som ska tas bort snart vi kan) som tagit upp fukt. Entreprenören berättade att det hela med största säkerhet berodde på den fukt som finns i luften (men även till viss del tidigare har funnits i källarväggarna) och att det är den fukten som vi ser.

Då vi har fjärrvärme så värms inte huset i lika stor utsträckning under sommaren varför luften i källaren inte torkar ur så fort som man kan önska, till det kommer det faktum att vi nyligen satt in energifönster i hela huset så den självventilation som huset byggdes med är satt ur spel och då kan detta fenomen uppstå.

Åtgärd: öppna samtliga ventilationsdon så mycket som möjligt, källarfönster i vädringsläge några dagar samt höjd värme i källlaren. Detta bör leda till att källaren torkar ur igen.

Har också diskuterat problemet med en kollega som bekräftade att precis samma sak hände i deras hus när de gjorde om dräneringen.

Rapporterar igenom om några dagar.
 
Precis samma fenomen som jag har. Har dock ventilerad någon vecka nu men det blir värre och värre. Har skrivit en fråga om samma sak, och såg inte ditt inlägg då. Skall bli spännande om ngn expert kan hjälpa till.
Kör du med avfuktare också eller?
Mvh Flymax
 
Ännu ingen "maskinell" avfuktare, endast en Torrboll som står i ett av rummen.

Kollegan som berättade att de hade haft samma fenomen i sitt hus hade satt in en avfuktare vilket gjorde stor nytta hos dem. Företaget som hade gjort deras dränering hade meddelat dem att detta kunde uppstå så de var förberedda när fukten började visa sig, synd att vår entreprenör inte lät oss veta i förebyggande syfte...
 
Jag inser inte riktigt varför dräneringen skulle göra att ni (ens tillfälligt) skulle få det fuktigare.
En sak är ju att den i källaren avkylda sommarluften ger fuktigt källarklimaty, men så lär det väl ha varit även innan omdränering.

Hur ser teorin till förklaringen ni fått ut?

/C
 
Constanza: För egen del så är det så att vi flyttade in i december så vi har ingen erfarenhet av tidigare somrar och hur fukten i källaren då varit. Vi satte fukten i direkt samband med det dräneringsarbete som gjorts men det verkade alltså inte ha några direkta samband..
 
Costanza skrev:
Jag inser inte riktigt varför dräneringen skulle göra att ni (ens tillfälligt) skulle få det fuktigare.

/C
jag har också svårt att förstå nya fuktfläckar efter en omdränering. Enligt min förstånd så bör tapeter och färg bli torrare och släppa från vägg på grund av .... uttorkning. Det börde ej tillkomma nya fuktfläckar och dom gamla bör sakta försvinna, putsen brukar omvandlas till sand ... och processen går snabbare när man använder en avfuktare.
Även om det regnat mycket in i dräneringsdiken medan man grävde så bör ju den nya dräneringen ta hand om vatten på bästa sätt
gaia
 
Har exakt samma problem efter 3år. Jag satte platon och cellplast som isolering. Gjorde allt efter konstens alla regler och allt besiktades av proffs innan igenfyllning. Jag har varit i kontakt med experter som menar att vid uppgrävning så kan man i vissa fall ändra hela grundens sätt att hantera fukt. Vissa fuktvandringar i marken "styrs" in i den uppgrävda massorna längst väggarna. Detta speciellt i riktigt gamla hus där det inte finns dränerande material i plattan. Där kan fuktvandringarna förvärras vid en dränering. Fukten i en källare är dock bara ett problem om man inreder. Fukt har alltid funnits i hus i alla tider, det är nu när vi stänger in fukten och bosätter oss i källare m.m. som det blir ett problem. Summa summarum, en dränering löser inte alltid fuktproblemen i en gammal källare, kan tom bli värre
 
jannebloms skrev:
Jag har varit i kontakt med experter som menar att vid uppgrävning så kan man i vissa fall ändra hela grundens sätt att hantera fukt. Vissa fuktvandringar i marken "styrs" in i den uppgrävda massorna längst väggarna. Detta speciellt i riktigt gamla hus där det inte finns dränerande material i plattan. Där kan fuktvandringarna förvärras vid en dränering.
Jag är med på experternas förklaring. Bara synd att man hör det så sällan och definitivt inte från dräneringsfirmor när dom åtar sej ett mer komplicerat uppdrag :). Dock finns det duktiga firmor som tar det försiktigt när det gäller hus som har huskällare byggda av stora sprängsten där det oftast kan bli helt fel.
Har lagt om avlopp i min gamla källare och när golvet var nästan borta frågade jag min gamle byggmästare om man ska inte passa på och fylla med en kapilärbryttande sikt typ singel, lekakulor eller liknande under nytt betonggolv. NEJ, sa han, det fanns packat sand under och så får man återställa för att inte rubba det som har fungerat hittills ( 70 år). Han sa också att om man fyller med material med stora luftrum emellan så kan vatten leta sej till och fylla emellan och stå där helt i onödan. Kompakt sand fyller bra och det blir bara så mycket fukt som sanden tillåter dvs normal markfukt och betonggolvet kan hantera detta utan att bli genomfuktig.
Måste tillägga att jag vet inte om mitt hus har en dränering men tänker inte ens forska i saken så länge ingen vatten står på källargolvet eller rinner längst väggarna :). Små putsskador åtgärdar vi inifrån.
Hans förklaring kan man adoptera på gamla husgrunder också, tycker jag. Och det gamla sättet att täta brunnsringar med finkornig jord ....
gaia
 
Den fukt som nu flera tror ha slagit sig på väggarna ska mestadels komma från inomhusluften som i sommar har haft en hög luftfuktighet och det (efter vad jag förstår), i kombination med den ev. "gamla fukt" som kan ha funnits i källarväggarna ska tydligen ha orsakat fläckarna. Som jag tidigare har sagt, fläckarna och fukten syns/känns bara på de gamla vävtapeterna som ännu finns kvar, ingenting syns/känns på de bakomliggande putsade väggarna.

Kan kort meddela att efter att igår ha höjt värmen på elementen i källaren samt maxat all ventiliation så mycket vi kan märker vi redan en liten skillnad i källaren.

Tilläggas bör också att det flera gånger under sommaren har påpekats av J att det har kännts väldigt fuktigt i källaren men jag har inte lyssnat så mycket på det. I morse när jag tog en rundvandring kändes dock luften torrare och framförallt varmare än tidigare så det fanns nog fog för klagan trots allt...

Uppdatering kommer...
 
Ni som har dessa problem, vilken typ av fuktskydd har ni? Platon? Isodrän?
Skulle kunna tänka mig att dessa problem mestadels uppstår för de som har platon. Väggen kan inte andas utåt lika bra som med isodränskivor eftersom det i princip sitter en gummistövel utanpå källarväggen.
 
Hej,

Jag hoppas in i diskussionen.
Jag måste säga att jag varit med om samma sak. Jag dränerade om halva huset nu i april/maj och sedan dess sett en ökning av fukten i källarväggarna. Speciellt den sidan som vi dränerade om...

Kör med avfuktare (hela källaren) när det inte finns någon tvätt i torkrummet. Vad är normal fuktighet i en källare nu? Jag ställer in avfuktaren på 60% är det för lågt? Kanske drar ut fukt från väggarna istället? Någon som vet?
 
@heheh: Vi har Jackon Isodrän runt tre av husets ytterväggar. Den fjärde kunde vi inte göra dräneringen på då det vidbyggda garaget hindrar grävning där..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.