I samband med en ofattande renovering av vårat hus, Tak, tilläggsisolering, fönster/dörrbyte bestämde vi oss för att dränera. Huset är byggt 1942 men källaren har alltid varit ganska torr. Anledningen att vi dränerar är för att det i samband med installation av fjärrvärme började det läcka in vatten i en vägg! Vi vill kunna använda hela källaren fullt ut. Arbetet avslutades till semestern.

Fakta om huset. Grunden är kalstensmur 60 cm tjock och gjuten platta. Huset ligger i en sluttning och efter kontakt med entrepenör bestämdes det att vi bara skulle dränera uppifrån, dvs runt den halva huset som har vattentryck på sig. Vi har anslutit såväl takvatten som dränering till kommunens dagvattenledning. Allt enligt boken.
Min tanke var att inte ha ngn ventilation i källaren utan endast köra med en avfuktare men den hjälper ingenting. Entrepenören hävdar (i efterhand)att avfuktaren kan "dra" fukt ur plattan och att källaren borde ventileras mer.

Nu är källaren genomfuktig. Blött på golv så att färgen släpper samt man kan se att det börjar suga upp i väggarna. Fuktfläckar på ca 1 dm uppträder runt hela källargolvet.:S

Min fråga är! Vilket ansvar har entrepenören och vilka åtgärder skall jag företa mig för att få en torr källare!!
Puuh, blev lång det där. Hoppas ngn orkar läsa. Ställ gärna frågor..;)

Mvh// Flymax
 
Har det blivit så mycket sämre/fuktigare efter omdränering så måste det ju ha blivit mer vatten i marken än förr och man måste hitta källan. Börja med att kontrollera om det rinner någon vatten ut till kommunens dagvattenledning eller är det kanske tvärtom? Hoppas du har en rensbrunn mellan hus och dagvattenledning och kan se åt vilket håll vatten rinner och om det rinner överhuvudtaget. Där kan man också kolla på vilken nivå ligger rören i förhållande till källargolv.
Är din dagvatten varm? Då får man kolla de nylagda fjärrvärmerören - meddela din fjärrvärmeleverantör som dragit rör att det började komma vatten från väggen efter dom har dragit sina rör in och att fukten sprider sej mer och med trots ny dränering. Du kan ju nämna att du tycker att vatten känns varm då får ditt problem högsta prioritet :).

Står huset i en lerig mark så har läran hållit tätt av sej själv så länge det var orört och kompakt och själva utgrävningar i samband med omdräneringen kunde ha förvärrat saken. Har man rört om i marken för nära husgrunden och fått grundvatten att ta nya vägar genom de på nytt fyllda utgrävningar då marken där är mindre kompakt än den har varit innan.
Eller kanske ligger dränrör högre än källargolvnivå, eller lägre än kommunens dagvattenledning?
Omdränering hjälper endast bara om gammal dränering är ur funktion. Annars kan det ju vara mycket annat som ställer till och som en omdränering inte klarar att lösa.
Enterprenören har ansvar för dom fel han har gjort men oftast måste du hitta bevis att han gjort fel innan han vill prata sakligt med dej. Tills dess kommer han med underliga förklaringar som är svåra att begripa och inget blir gjort. Undersök det du kan själv för att ha en saklig grund till en konstruktiv diskusion utan allt för många gissningar ....
gaia
 
"Har man rört om i marken för nära husgrunden och fått grundvatten att ta nya vägar genom de på nytt fyllda utgrävningar då marken där är mindre kompakt än den har varit innan".

Detta är så sant. Jag har själv upptäckt detta i min källare efter en omdränering. Det blev värre efter än före, enligt experter så beror det på att grundvatten tagit vägar genom det uppgrävda massorna som blir "omrörda" och inte lika kompakta.
 
Hej Gaia.
Tack för dina råd. Får nog förtydliga lite. Numera är det inget problem där det tidigare kom in lite vatten från fjärrvärmen, tätt och bra. Jag har rensbrunnar och även en pumpbrunn mellan kommunens dagvatten och min tomt. Den har jag kopplat ur för att kontrollera om det fylls ngt vilket ej verkar vara fallet. Enligt entrepenör skall det bero på att huset är byggt på gammal sjösten och att vattnet försvinner ner.

Enligt mig är det konstigt att vattnet skulle försvinna ner för att komma upp igen, men så är jag ingen expert på vatten. Entrepenören har isolerat med isodrän under mark och serporock ovanför och enligt dom beror allt på att huset nu är så tätt så att fukten som är inträngande från plattan inte kan ta sig ut ngnstans..

Skall försöka få en "second opinion" men väldigt många verkar väldigt osäkra..

Tacksam för all input!
 
Då får man kolla de nylagda fjärrvärmerören - meddela din fjärrvärmeleverantör som dragit rör att det började komma vatten från väggen efter dom har dragit sina rör in och att fukten sprider sej mer och med trots ny dränering. Du kan ju nämna att du tycker att vatten känns varm då får ditt problem högsta prioritet :).


Var försiktig med gaia inlägg här, så Du inte blir kallad byfåne, efter inspektionen, haha.
Man får väl förutsätta att dräneringen blivit lagd på ett tunnt lager makadam 8-16, samt att gropen blivit fylld med samma makadam. Ett annat vanligt fel, är att man använder en tät plastfärg när man målar källare, som hindra väggarna från att andas.
 
flymax skrev:
Saturnus, enl info ovan gav jag råd att undersöka fjärrvärmedelen också. Skadar aldrig att utesluta det även om man riskerar byta namn till byfåne :). Fjärrvärmefolket är ju angelägna att hålla sina rör tätta och kan en hel del om vattenläckor... kan väl vara ett nyttig besök? second opinion?
gaia
 
Jag kan utesluta att det är fjärrvärmen som läcker in. Nu har jag öppnat alla fönster i källaren på vädringshake och det känns redan torrare. När hösten kommer stänger jag och kör med endast avfuktaren för att testa. Annars får jag borra i frisklufventiler men det är inte så kul i 60 cm stenvägg+10 cm isolering+ ny puts.
Det intressanta är att det satt plast på de flesta väggar i källaren och det verkar ha fungerat ganska bra. Nu när plasten är borta verkar det som att stenväggarna "fäller ut" fukt inåt. Det borde rimligtvis finnas ganska mkt fukt i 60 cm sten som har varit inplastat i 40 till 50 år.
Återkommer med resultat men det är alltid intressant med fler åsikter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.