Vi har fått en massa häckplantor av vår granne som vi grävde ner förra helgen. (häcken alltså, inte grannen :)) De var rätt kraftiga och ca 75 cm höga. Hur ska vi göra nu? Ska de klippas ned ordentligt eller ska vi låta dem vara till våren?

Själva är vi riktiga klåpare när det gäller trädgård så jag hoppas att någon kan hjälpa oss.

/Liza
 
Oftast kan häcken ha svårare att etablera sig om stark sol förekommer. Alla dess små rötter som tar upp vatten och näring försvinner ofta med omplanteringen. Därav brukar man reducera bladverket som kompensation. Även när man planterar om buskar bör man även klippa bort skadade rötter för att minska öppna ytor.
Lycka till.
 
Tack för svar!
När du säger reducera, hur mkt menar du då? Ska vi klippa lite grann eller klippa ner dem helt?
 
Allt beror på väder. Är det regnväder så brukar det räcka med att toppa lite lätt. Dock är det sol så kan det vara värt att ta bort 1/3del eller hälften. Gallra hellre än att bara klippa ner. Blir snyggare nedifrån när man gör så.
 
Då gallrar vi lite!

Tack för hjälpen!
 
Stefan_hallsberg skrev:
Gallra hellre än att bara klippa ner. Blir snyggare nedifrån när man gör så.
Hur menar du här?
Efter vad jag har sett av liguster är det viktigt att den första beskärningen när man ska börja forma dem till häck görs mycket hårt, annars blir de aldrig täta nedtill. Liguster hör till dem som är mest benägna att bilda fula "paraplyhäckar" om man är blödig och skär ned för litet. Första klippningen har jag gjort så att det i tvärsektion blir som en pyramid med spetsen bara 15-20 cm över marken.
Eller syftar du på en planteringsbeskärning som bara görs för att kompensera förlorade rötter och tänker att häckuppbyggnaden ska börja senare när de har rotat sig?
 
Precis. Jag syftar endast på beskärning vid omplantering. Annars är det som du skriver att man ska beskära den hårt för att få den tät och fin nertill.
//Stefan
 
Det är ju lite olämplig årstid för denna slags omplantering. Men å andra sidan är liguster en rustik rackare.......
...
Jag skulle i nuläget bara satsa på att få den att överleva, sedan klippa ner den rejält framåt vårvintern. Med rejält menar jag ca 10 - 15 cm från marken.

I samband med omplanteringen kanske det är bra minska ner något på bladverket eftersom busken har så lite rötter. Men det absolut viktigaste är vattna, vattna , vattna.
 
Tycker annars tiden är idealisk. Nu i dagarna är det inte direkt varmt, värsta sommardagarna har passerat och ett par månader tills kylan kommer.
 
Normalt brukar man plantera buskar sent på hösten när de gått i viloläge, oktober-november (beroende på var i landet man bor). En annan bra tid är tidigt på våren innan de har börjat växa. Nu är busken fortfarande mitt i växtsäsongen, dvs bladen behöver ständig tillförsel av vatten och näring. Förlorar busken i det läget en del av sin rotmassa så blir det lite chockartat. Risken för uttorkning är stor. Både Augusti och September brukar kunna vara väldigt torra månader.

Omplantering och beskärning kan också stimulera busken att skjuta nya skott och det är inte särskilt lämpligt så här års eftersom busken normalt förbereder sig för viloläge. Nytillväxt sent på sommaren står inte emot vinterkylan så bra, busken kan frysa ihjäl........

Hur som helst, liguster är inte speciellt kinkig. Bara ni kan hålla igång vattnandet nu hela hösten (och sedan också nästa vår och sommar) så kommer den att ta sig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.