Hej, är ny på forumet och kan inte särskilt mycket om bygg, känner mig därför rådlös i följande situation:

Har hittat en bostadsrätt som ser ok ut och har ett fint läge.
Vid samtal med säljaren framkommer det att golven precis lagts om, vilket är positivt.
Men det visar sig att golvet är snett på vissa ställen, utefter väggarna ligger det högre och säljaren har pallat upp hyllor med "tassar" för att få det rakt och vid närmare förfrågan visar det sig förhålla sig som så:

Golven är precis nylagda

Bottenbjälklaget är betong
På detta har man lagt frigolit
På frigolit har man lagt spånskiva
Och på spånskivan har man lagt ytbeklädnaden, parkett i rummen, och laminat i hall och kök

D.v.s. reglar har inte använts och frigoliten tycks vara den bärande stommen jämte spånskivorna

Vad säger ni om detta? Kan man befara att problemen kommer att öka med tiden?

KP
 
Konstruktionen som du beskriver, flytande golv, var ganska vanligt förekommande när golvspån lades på betongplatta. Vet inte hur vanligt det är i nykonstruktion men i 70-80-talshus med oisolerad platta förekommer det iallafall flitigt.

Nackdelen är att cellplasten komprimeras med tiden och leder till att golvet kan sjunka lite.

Även fast det inte är den bästa konstruktionen så är det iallafall inget "byggfel" som ensamt bör få dig att backa ur köpet anser jag.
 
janwide
Det beror också på vilken hållfasthetsklass de använt på frigoliten. Vet inte vad man ska ha för golv men det kan du kolla på tex Thermisols hemsida. Sedan är ju frågan om du kan få fram vad de använt under "dina" golv.
 
janwide
Är golven nylagda och redan sneda skulle jag bli tveksam. Värdera priset mot att du ev. får leva med toksnea golv eller tom lägga om inom något år.
 
Men har de verkligen lagt om hela golvkonstruktionen? Jag vanliga är ju att det bara är ytskiktet, dvs parkett och laminat, som är omlagt.

Använd det ojämna golvet som en prutorsak om du kan, särskilt om allt i konstruktionen är nylagt. Men vänta i så fall inga stora belopp.
 
Ja hela konstruktionen är omlagd.
Eftersom man inte använt reglar förmodar jag golvet är svagt längs väggarna, jag menar vad händer om man ställer ett 300 liters akvarium längs väggen och det undertill finns frigolitskiva istället för reglar? Tror att golvet böjer sig, en aning i allafall
 
janwide skrev:
Är golven nylagda och redan sneda skulle jag bli tveksam. Värdera priset mot att du ev. får leva med toksnea golv eller tom lägga om inom något år.
Jag går nog på den linjen, tack för svaren
 
Fast vänta nu, ser att jag varit otydlig, det handlar om FRIGOLIT-SKIVOR, inte om frigolit i någon annan form! (Kallas detta ändå för flytande golv)
 
Ja. Anledningen till att det heter "flytande" är för att golvet inte sitter förankrat någonstans i husets stomme. att det finns cellplast påverkar inte i sig inte. Tex laminatgolv och parkettgolv lägger man också flytande.

Golvet kan alltså röra sig och expandera/krympa fritt när temperatur/luftfuktigheten ändras. Därför har man alltid en rörelsefog (litet glipa) utefter väggarna när man lägger flytande golv.

Det är alltså inget direkt fel i valet av konstruktion. Men givetvis kan ju valet av typ av cellplast vara fel. Det finns mjukare och hårdare skivor.
 
Redigerat:
Om du har för avsikt att ställa något jättetungt på golvet (tex en kamin eller ett 300-liters akvarium) så går det ju också att göra urtag i golvet just där och låta den kontruktionen så direkt på betonggolvet.
 
Tack för era synpunkter!
 
F
Är det en gammal lägenhet? I äldre lägenheter (slutet 50-talet?????) så är det inte ovanligt med rågjutna och relativt ojämna betongbjälklag som sen fick ett lager sand som utjämning och parkett på det. Kan ju mycket väl vara ett sån golv som gjorts om och att ojämnheten (eller stora delar av den) finns redan i betongen om dom inte har brytt sig om att flytspackla.

Alternativt att dom har trampat runt mycket i frigoliten med höga punktlaster innan dom fick på golvspånet. Golvspånet och parketten ger dig en väldigt utbredd last och trycket/ cm2 blir löjligt litet. Pruta självklart men jag skulle inte vara jätteorolig för att det blir värre om dom använt rätt EPS.

Dom spårfrästa frigolitgolv för golvvärme är vanligtvis i hållf.klass S200 och jag tycker att det är ett utmärkt golv. Varma och inte så hårda. Jag har 50mm cellplast och 14mm parkett direkt på det utan spånskiva i mitt nybyggda hus. Jag har på ett par ställen ojämnt pga koprimmerad cellplast men det beror bara på att jag klantade till det vid installation och lät andra entreprenörer traska runt på det. Där jag fått på parketten på helt oskadad frigolit så är det inga problem öht. Hade jag tillfälligt slängt på några spån- eller plywoodskivor så hade mitt golv varit perfekt.

Jag projekterade och plockade ihop mitt själv men vet att tex VillaVarm bygger på samma sätt men med 10cm frigolit och golvspån, har inte hör att nån haft problem med konstruktionslösningen på sikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.