Vi har en idé om att till vårt hus bygga en frizon dit man kan dra sig när man inte vill höra flygplanen och bilarna vi har runt huset.

Tillbyggnaden skall vara så ljudisolerad att man inte tror sina öron.
Frågan är vad man ska lägga krutet på.

Jag tänker mig:

* tjocka väggar
* tjockt tak
* tjock isolering?
* ljuddämpande "plattor"

Allt kostar pengar och vilket lönar sig mest att betala för?
 
::) Tror att det blir billigare med öronproppar. ;) :-X
 
Dubbelväggar och dito tak med flera lager gips på! (Kanske 2 * 3 lager)
Med dubbelväggar menar jag skilda stommar för insida och utsida, lite mineralull i mitten. Samma tanke för taket.
Fönster ska också vara dubbla och med stort avstånd mellan glasen. Om man är riktigt noga med fönster, skulle jag kunna tänka mig 3-glas isolerruta + stort mellanrum (~70mm) + 3 glas isolerruta.

"Ljuddämpande plattor", tror du menar ljudabsorbenter (akustikplattor) hjälper mkt lite mot ljud utifrån, de är till för att dämpa ljud som uppstår inne i rummet.
 
Immobil skrev:
::) Tror att det blir billigare med öronproppar. ;) :-X
Tja , eller helt enkelt flytta ;)
 
Öronproppar har vi. De hjälper inte. Flytta tänker vi nte göra. Då skjuter vi hellre ned flygplanen och gräver bort vägen först.

Tack anaitis.
Dubbla stommar kanske kan vara något. Men vad sätter man emellan?
 
Skall du ha bra ljudisolering så gör utbyggnaden i betong helt och hållet... Minimum 160 mm.... Insidan gör du en motgjutning mot 100 mm lättbetong och på utsidan så kör du med 95 mm isolering och sen puts alternativ regla upp och träfasad... Insidan kan du sen ytterliggare krydda med en gipsvägg... DÅ har du gjort vbad du kan där...Taket ett klassiskt duotak....Det kommer kosta stora slantar, mycket stora slantar...Jag tror nästan det blir billigare och köpa ny tomt....bygga ett nytt traditionellt hus....
 
Men om man nu envisas med att vilja ha en traditionell träbyggnad utan specialtak, hur ska man då utföra byggnationen (flera lager är OK om så behövs) för att hålla ute så mycket ljud som möjligt?

Jag menar - vi har grannar som bor i hus från 30-talet och som knapt hör något oväsen alls så det behöver nog inte vara särskilt många nymodigheter. Vill helst slippa riva upp deras väggar för att se hur det är byggt...
 
Grannarna kanske är lite döva, eller har accepterat oväsendet  ;)

Denna konstruktion vore som sagt bra för dig:
NR307.jpg


Lite trätips:

Träpanel
Spikläkt 22*70
Utegips 9
Liggande spikläkt 45*45 (Isolering 45)
Stående väggregel 45*195 (Isolering 195)
Byggfolie 0,2
Liggande spikläkt 45*45 (Elinstallationer, Isolering 45)
OSB 11
Gips 13
Gips 13
(Gips 13)


Övrig info:
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brand_ljud.pdf
 
Tackar.
Jag har varit hemma hos grannarna (utan öronproppar) och märkt skillnaden.
Våra väggar är 10 cm tjocka. Deras är 20-30 cm. Vi har en- och tvåglasfönster. De har två- och treglas. Det blir nog en viss skillnad.

Pdf:en var ju guld.
 
Jag är ju inte expert på det här (heller). Men då vi bytte fönster hos mina föräldrar så blev det skilnad på ljudet utifrån. Och då bytte vi ändå från 3-glaskassetter i gamla karmar till nya treglasfönster, Elit original (34 db ljudreduktion).
Jag tvärtittade på deras hemsida och de har en modell som heter Elit ljud som skall ge 40-45 db reduktion http://www.elitfonster.se. Övriga tillverkare ha säkert något liknande.
Om ni byter från en och tvåglas till något sådant så måste det ju bli tystare. Om ni då har träfasad så går det ju också tilläggsisolera väggen med, säg, 50-80 mm västkustskiva eller något. (det går ju isolera annars också, men det är lite mer arbete)
Och om det finns plats, isolera på vinden.

Vi får se vad alla andra säger.

/s
 
Tackar.
Just Elitfönster har vi i tankarna.
Men de är dyra. Måste spara peng.
Kan man tilläggsisolera invändigt med framgång? Eller måste det vara på den jobbiga utsidan?
 
zingo skrev:
Tackar.
Just Elitfönster har vi i tankarna.
Men de är dyra. Måste spara peng.
Kan man tilläggsisolera invändigt med framgång? Eller måste det vara på den jobbiga utsidan?
Fönster och dörrar är den kritiska punkten när vi snackar ljudisolering. Det är där man kan göra punkt insats för att förbättra den... Om du nu bygger norra Europas mest ljudisoleradevägg och i den väggen petar in ett dåligt fönster så har du bygg i onödan. Bygger du så att du har säg 60dB ljudrediktion på din vägg och petar in ett fönster med säg 40dB reduktion i den väggen så har du halverat hela väggens ljudisolerande förmåga i ett enkelt handgrepp... Nu kan man göra si så här... Peta in ett isolerglas ytterst säg ett traditionellt 3-glasfönster...Sen sätter du ett vanligt 2-glas fönster till längst in så att säga mot rummet. Då har du skapat en liten "ljudsluss". I denna sluss sätter du nån form av akustiskdämpning för att få ner lite efterklang vilket hjälper endel... Nu är fönstret bättre...Flerskikt...med luft är bra...men inte hela sanningen tyvärr...
 
OK, men om man nu även vill ljudisolera resten av huset, dvs den del som redan har endast 10 cm tjocka väggar - kan man göra det invändigt om man samtidigt byter fönster? Eller bör man tilläggsisolera utvändigt av någon anledning?

Jo, jag vet det där om att nya fönster som stoppar självdraget kräver ny ventilation.
 
Visst går det isolera på insidan, men personligen tycker jag att det känns krångligare.
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Konstr_05.pdf finns det principskisser för alla möjliga typer av konstruktioner. Och http://www.stenull.paroc.se/produktdat/ har många bra dokument bla Gör det självbeskrivningar.

Men sedan kan det kommer till "problem" beroende på om det finns diffusionspärr eller inte i den befintliga väggen. Och isolerar man invändigt så måste man nog grejja med elen, och jag vet inte om man t ex får flytta ut uttag själv (om det skall vara korrekt).

Men om ekonomin är en begränsning skulle jag ialla fall satsa på några riktiga fönster i sovrum och kanske något fler rum, tv-rum kanske. Speciellt om ni inte behöver mer yta, utan bara vill få tystare. Men det är lätt att sitta på distans och tycka.....

Beskriv gärna förutsättningarna lite mer, huset och omgivningarna.

/s
 
Ah, elen hade vi glömt. Blir nog lite klurigt.

Vi behöver även mer plats (vem behöver inte det detta årtusende?) så en utbyggnad ligger liksom runt hörnet.

Nya fönster har vi tänkt till resten av huset men med tanke på att väggarna är 10 cm (ja, faktiskt) undrar vi hur mycket tystare det egentligen blir då vi går från 1/2-glas till 3-glas om väggarna ändå släpper igenom resten. Hur stor blir effekten av fönsterbyte kontra isolering? Har frågat förut här i forumet men fick svajande svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.