Hej,
jag läste lite om hemmagjorda limträbalkar och tängte fråga om vad ni tror, för jag är också inne på att göra en skälv, på plats, en nockbalk på 12 meter med en mellan vägg så att utrymmena blir 8 respektive 4 meter. Jag hittade ett program som räknar ut dimensionen på limträbalkar och kom fram till att måttet skulle bli 115X495 mm. Om jag tar till lite, exempelvis 145x580 i 14 lager, för att kompensera finger skarvarna och ev.försämring på grund av att jag tängt maskinspika och inte pressa balkarna så som dom gör i fabrik.Kan det fungera?
 
Du måste väl också ha godkänd kvalitet på limmet och godkänd tryck i maskinen?

(Sen har en limträbalk inte 14, utan tex 13 eller 15 lager.)
 
Svågern min gjorde ett försök med två limträbalkar. Gick sådär. Han limmade och spikade. Allt såg bra ut tills balkarna monterades och började torka. Då sprack limfogarna. När jag pratade med vår finsnickare om det här berättade han att det svåra är just att få ner fuktnivån i virket som ska limmas. Snickarn brukade improvisera med att slå in virket i plast tillsammans med en luftavfuktare. Kanske kan vara något att prova.
 
Tycker du ska skippa det, det är svårt att få till en hållfasthet som motsvarar en balk byggd med rätt virke, lim och med högt tryck. Dessutom är ju inte limträbalk så herrans dyrt så det finns väl inte så mycket att tjäna på detta?
 
Limträ ÄR INTE så fruktansvärt dyrt, nä aldrig att jag skulle riskera. När det blir så brett så mäktar inte vanliga knektar att dra ihop det hela och bara tiden att stryka ut allt lim så man hinner innan det börjar torka.

Spika tror jag inte på, blir för dåligt presstryck för de flesta limsorter.

Du kan beställa nockbalken lite krokig så den blir rak med taket som belastning.

Martinssons i Bygdsiljum är duktiga på limträ ring och fråga.

Protte
 
Jag har (med hjälp) gjort det till vårt uterum, i förra huset. Det kändes som ett lite lagom "oseriöst" projekt. Om jag minns rätt så var spännvidden 3,5 m, över en skjutdörr. Vi limmade med polyuretanlim och körde med ca 50 limknektar. Jag skulle aldrig våga mig på det till så viktigt projekt som ett riktigt hus, och med så stor spännvidd.
 
Det är fel tillfälle att spara pengar.
 
haavard skrev:
Du måste väl också ha godkänd kvalitet på limmet och godkänd tryck i maskinen?

(Sen har en limträbalk inte 14, utan tex 13 eller 15 lager.)
Det där med udda antal lager har jag funderat på i flera timmar, plywood ska det vara udda antal lager (annars så slår det sig) med limträ där alla fibrer går åt samma håll.

Varför får det inte vara 14 lager????

Protte
 
Låt oss se om jag kommer i håg vad jag lärde mig på Chalmers:
I en limträbalk blir belastningen störst i mitten. Balkens svaga del är limmet. Alltså har man ojämt antal för att då blir det 22mm från mitten till närmsta limfog.
 
smart! grubblade även jag när jag läste tråden. och som sagt, fel plats att spara in en krona på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.