Hej!

Jag har en befintlig fin friggebod som skall få låna ut lite utrymme till en bastu, ca 2x2m skall den bli, resten är förvaringsutrymme "Problemet" med denna är att väggarna är byggda enligt följande:
Liggande ytterpanel som är spikade i reglarna. Reglarna är stående 45x95, vindpapp (nått tygaktigt mtrl) ligger emellan, den är alltså ej isolerad i väggar och tak men golvet är det däremot. MIn fråga gäller främst väggkonstruktionen, hur skall jag bära mig åt?

Allt utifrån och inåt.
1. Ytterpanel, spikläkt på reglarna och sen board. På så vis skapas fack som sedan ventileras med mögelstopp eller liknande, ett uppe och ett nere i väggen på utsidan. Kommer se lite mysko ut gissar jag:S isolering, board luftspalt & bastupanel

2. Isolera mot befintlig papp/yttervägg, board, luftspalt & bastupanel

3. Låta bli att isolera? Hur bygger man isådana fall?

4. ??

Fyll på med vad ni tycker och tänker här. Bastun blir vedeldad med en kombinerad spygatt/till-luft vid kaminen och frånluft högt diagonalt. Plastmatta med trall på skall in då jag inte vill ha vatten ner i golvet.

Och när vi ändå är i gång, varför görs bastulavar ej i björk? Nån som provat?? Jag är lite sugen:)

MVH
Christer
 
Hej,

Bygger själv en bastu ien del av friggeboden som även skall fungera som gässtuga. Själv kommer jag att köra på ytterpanel, 70 isolering, bastufolie, plyfa samt panel. Vet inte riktigt om bastufolien behövs, men följde ett råd jag fick på någon byggmarknad.

Kollade förövrigt på det här med bastulavar om man skulle köpa färdiga. Har för mig att de skulle gå på en 1500 kr/m. Även panelen är svindyr. Någon som har ett tips på var man kan hitta lite billigare grejer?

/t
 
Det lär ju se snyggt ut ialllafall dock lär det bli varmt som attan att sitta på.

Du vill ha nåt träslag med låg densitet (asp), som inte blir så varmt att sitta på.

/ATW
 
Byggboom skrev:
Hej,

Bygger själv en bastu ien del av friggeboden som även skall fungera som gässtuga. Själv kommer jag att köra på ytterpanel, 70 isolering, bastufolie, plyfa samt panel. Vet inte riktigt om bastufolien behövs, men följde ett råd jag fick på någon byggmarknad.

Kollade förövrigt på det här med bastulavar om man skulle köpa färdiga. Har för mig att de skulle gå på en 1500 kr/m. Även panelen är svindyr. Någon som har ett tips på var man kan hitta lite billigare grejer?

/t
Är inte boden uppvärmd skall du nog strunta i folien vad jag har förstått. Har du inte tänkt ha luftspalt någonstans?

Bästa pris på asp-lavar jag fått är ca 38:-/lpm så ja, det är bra dyrt men inte riktigt så dyrt som ditt iofs :x
 
ArneTW skrev:
Det lär ju se snyggt ut ialllafall dock lär det bli varmt som attan att sitta på.

Du vill ha nåt träslag med låg densitet (asp), som inte blir så varmt att sitta på.

/ATW
Ok, björk går bort alltså. Tack :)
 
Det ska in en luftspalt mellan panelen och plyfan - glömde bort den i min iver att svara.

38 kr per lpm. Betydligt billigare än att köpa den färdiga för 1500 kr metern, men som du skriver fortfarande en kostnad. Då antar jag att du bygger din bänk själv, eller?

Jag antar att även asp-panel är dyrt. Lär väl se konstigt ut om man blandar träslag:S
 
Nej behöver inte se konstigt ut, eller så är man bara van ;)
Jag har vanlig granpanel och lavar i asp vilket nog är en ganska vanlig kombination.
Så här ser det ut, konstigt eller ej:
101317.jpg
 
Redigerat:
Dosken, en fråga. Vad har du för avstånd mellan lavarna?
 
Du menar springan mellan laven i laven? ;) Eller höjdskillnaden mellan lavarna? (lite lurigt när både virket o bänkarna kallas lav...)
Var ett drygt år sen dessa byggdes så jag måste nog mäta i helgen när jag åker upp...återkommer.
 
Redigerat:
Menade höjdskillnaden mellan lavarna :)
Har just byggt översta laven och ska börja på nedre snart och tänkte kolla!
 
Ok jag får återkomma på måndag men har för mig att de sitter på ca 50 resp 90 cm. En pall för att ta sig upp bekvämt rekommenderas också!
 
Nu har jag mätt och mindes tydligen fel, lavarna sitter på 70 resp 110 cm. 115 cm från översta till tak. Höjdskillnaden stämde iaf, 40 cm ;)
 
dosken skrev:
Nej behöver inte se konstigt ut, eller så är man bara van ;)
Jag har vanlig granpanel och lavar i asp vilket nog är en ganska vanlig kombination.
Så här ser det ut, konstigt eller ej:
[bild]
Ser riktigt snyggt ut och av bilden att döma är det inga större skillnader vad jag kan se. Köpte du lavarna färdiga eller är det ett eget snickeri?

Vilar de även mot golvet eller har du slagit upp dem mellan två väggar Hur fäste du dem i väggen, direkt i panelen eller prickade du in reglarna? Min fråga grundar sig egentligen i hur jag ska sätta upp mina lavar. Mina lavar kommer att följa väggen som ett L och då jag inte har något fästpunkt bredvid dörren måste jag nog låta de vila mot golvet.

På plyfan kommer jag att fästa reglar som jag fäster panelen på(för att få luftsplaten). Jag borde kunna fästa upphängningen av lavarna med långa skruv som fäster i plyfan, genom panelen?
 
Hej o tackar!
Lavarna är eget snickeri (av svärfar som fixade dem när jag lägligt behövde åka iväg ett par dagar under bastubygget ;)) De ligger löst på reglar spikade utanpå panelen (i väggreglarna förstås) Ganska smidigt att kunna skjuta in understa laven vid städning t ex, eller så kan man (inte testat iofs men borde ju gå...) lägga bägge lavarna på nedersta nivån så har man en ganska bred extrasäng vid behov!
I mitt fall är det nog på gränsen, lavens ram är bara 2x4-virke och 2,5m lång men vi har suttit iaf 4 pers på översta utan att det börjat knaka betänkligt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.