Undrar om någon har koll på om man får köpa en lägenhet som man renoverar sedan säljer utan att själv bosätta sig i den? (rent försäljningssyfte)
Har för mig jag har hört något om att man inte får detta?
bor i en annan lägenhet i samma stad.
tanken är alltså köpa-renovera-sälja och förhoppningsvis tjäna lite på affären.

Mycket tacksam för svar
 
Det får man.
 
Nja.. I princip så kan föreningen neka dig medlemskap (vilket är en förutsättning för att kunna köpa en bostadsrätt). Föreningen kan neka om du inte har för avsikt att bosätta dig i lägenheten.

I praktiken så blir det bara ett problem om du berättar om dina planer.
 
O
Skattemyndigheten skulle kanske kunna bråka... men det är inte säkert!
Oavsett gör en ordentlig kalkyl, det är inte säkert att det lönar sig att köpa och renovera för att sedan sälja. Så vida du inte springer på nått riktigt bra pris.
 
H
Bara föreningen kan stoppa dig. De kan t.o.m. tvinga dig att sälja om de ser att du efter ett tag inte har flyttat in. Är riktigt nitiska så kan de kolla var din folkb. adress. Om du skulle köpa så tala om att du kommer att påbörja en renovering innan du flyttar in som kommer att ta x veckor. Nämna ldrig något annat.
 
Njej om du väl har beviljats medlemsskap så kan föreningen inte få ut dig bara på grund av att du inte bor i lägenheten.
 
H
hempularen skrev:
Njej om du väl har beviljats medlemsskap så kan föreningen inte få ut dig bara på grund av att du inte bor i lägenheten.
Jodå. Man måste titta på hur föreningen stadgar är utformade. I den förening som jag var ordförande i var man tvungen att äga en lägenhet för att vara medlem.
 
O
Klart att man måste äga en lägenhet för att kunna vara medlem i en BR nog ganska vanligt krav i stadgarna. men oftast står det inget om att bo i lägenheten.... Du äger lägenheten även om du inte bor i den... om du inte sålt den förstås :p
 
Jo självklart måste man äga en lägenhet i föreningen. Men om man väl har beviljats medlemskap i föreningen så kan man inte uteslutas igen annat än i vissa specificerade fall, ex utebliven betalning av månadsavgift, otillåten andrahandsuthyrning osv.
 
Kan väl inte vara förbjudet att köpa en bostadsrätt, renovera den och sedan hitta en bättre lägenhet/hus/jobb på annan ort.

Protte
 
H
hempularen skrev:
Jo självklart måste man äga en lägenhet i föreningen. Men om man väl har beviljats medlemskap i föreningen så kan man inte uteslutas igen annat än i vissa specificerade fall, ex utebliven betalning av månadsavgift, otillåten andrahandsuthyrning osv.
Finns de som har andelar i t.ex. garage utan att ha lägenhet och är medlemmar.
 
prototypen skrev:
Kan väl inte vara förbjudet att köpa en bostadsrätt, renovera den och sedan hitta en bättre lägenhet/hus/jobb på annan ort.

Protte
nej, det jag var orolig för var om man redan har en lägenhet som man bor i, sen köper ytterligare en som man endast har som syfte att renovera för att tjäna/förlora:blushing: en slant :p

Mvh
 
Borde väl inte vara några problem men enligt vad som sägs i media så köper folk bostad för att bo och inte spekulera. Men innan finanskrisen var där ju somliga som försörjde sig på att köpa sunkiga borätter i Sthlm som de renoverade upp och sen sålde vidare. Dock blev väl skattemyndigheterna intresserade och ansåg att det handlade om en affärsverksamhet och inte någon vanlig köp-/säljtransaktion i egenskap av privatperson.
 
Deven skrev:
Borde väl inte vara några problem men enligt vad som sägs i media så köper folk bostad för att bo och inte spekulera. Men innan finanskrisen var där ju somliga som försörjde sig på att köpa sunkiga borätter i Sthlm som de renoverade upp och sen sålde vidare. Dock blev väl skattemyndigheterna intresserade och ansåg att det handlade om en affärsverksamhet och inte någon vanlig köp-/säljtransaktion i egenskap av privatperson.
Just det. Fördelen med att renovera och sälja istället för att ta jobb som hantverkare är att man slipper moms, egenavgifter och inkomstskatt och bara behöver skatta för kapitalvinsten. Risken att åka dit är väl inte så stor om man bara gör det en gång, men att köpa och sälja lägenheter som man inte är skriven på kanske hjälper till att öka skatteverkets intresse...
 
Jag hade för mig att en vinst man gjorde på en fastighet beskattades olika beroende på om man var skriven på fastigheten eller bara ägde den. Gäller de reglerna fortfarande? Skulle i så fall vara ytterligare ett skäl till att inte göra som trådskaparen beskriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.