Har skissat ihop något som uppfyller mina krav:

* 3 mindre sovrum/rum och ett större sovrum
* utgång till större badrum och klädkammare från det större sovrummet
* inbyggt garage
* max 2st badrum
* minimalt med "död" yta
* mindre badrummet nära de mindre sovrummen, huudentren och vardagsrum/allrum
* symetriskt enkelt hus utan massa jobbiga vinklar
* groventre genom garaget
* stort inglasat uterum med skjutdörrar
* bra matplats mot trädgård för vardag och fest
* vardagsrum som är lätt att möblera där man kan ha en soffa-tv vägg i vägg
* köksö med upphöjd bardisk
* inte för många kvadratmeter

Denna planlösningen är uppdelade i 3 lika stora "zoner", en mer privat del där även tvättstuga och garage rymms. En del med 3 mindre sovrum, ett badrum och ett vardagsrum. I mitten ligger köket, matplatsen/allrummet och uterummet.

Ytan på allt är 151,75 m2 när man tar bort garaget, tar man bort uterummet blir ytan bara 136,75 m2. Helt klart i storleken jag vill bygga med allt jag önskat. Vad tycker ni? Några tips? Vad är bra/dåligt?

http://img706.imageshack.us/img706/3858/skisshus.png
 
Jag får inte riktigt kombinationen av 4 sovrum med ett enda ordentligt badrum (som ligger innanför det stora sovrummet) att gå ihop.

Användbarheten för de 3 små sovrummen känns begränsad, då de är riktigt små och saknar tillgång till ett riktigt badrum. Är de tänkta som gästrum?

Som barn/ungdomsrum känns det inte riktigt som en fungerande lösning. Tänk två-tre tonåringar som alla vill duscha varenda morgon, och ibland på kvällen.

Jag tror att barnfamiljer, som utgör den största gruppen husköpare, finner planlösningen väl fokuserad på det enda stora sovrummet.
 
Redigerat:
Jag håller med i det Ordain skriver att huset är planerat för vuxna och inte för barn. Men om ni inte har några barn och tänker att ni ska bygga för att och inte för att sälja så funkar det ju bra.

Om det är så att ni har/planerar barn så tycker i alla fall jag att antingen behöver barnrummen bli ca 1 kvm större + att det finns ett barnallrum i anslutning till barnrummen. Eller (om ni inte vill ha ett extra litet allrum) så tycker jag barnrummen skulle behöva vara uppemot 12 kvm.
 
Har också funderat på de 3 rummen, ökar man storleken på huset lite så får man lätt in ett par m2 till. Badrummet på 4m2 tror jag kommer räcka. En variant är ju också att bara ha 2 rum som är större, men vill nog hellre ha 3st mindre. Vi har inga barn nu eller planer på att skaffa barn väldigt snart, kan nog dröja ett tag (jag är 26 hon 22), men känns alltid bra att ha flera rum. Kan man ha ett gästrum, träningsrum,tvrum,gästrum osv. Men jag ska tänka lite på rummen, 8-9m2 är i minsta laget, kan ju ta lite från vardagsrummet också.

Just nu bor vi i en 3,5a på 150m2 med 3,6m i tak mitt i göteborg, extremt luftigt och stort, känns tom. för stort, vi hade hellre haft flera rum. Vi leker lite med tanken att flytta till hus om några år, och då gärna nybyggt. Prismässigt får man nog nästan ett nybyggt hus+tomt i en mindre stad för lägenheten jag äger nu, blir säkert billigare i drift med iom. att avgiften till föreningen ligger på 7,5k/mån.

Har även kollat mkt på 1,5/2-plans hus, men tycker det är svårare att få ihop allt vi vill ha där utan att ytan sticker iväg väldigt mkt. Just ett större badrum för oss med dressingrum intill sovrummet är ett absolut måste, inbyggt garage också

Men som sagt, jag har inte ens en tomt än, men vill nog gärna köpa en plan och då skadar det ju inget att planera lite redan nu :)
 
Lite större tvättstuga och mindre klädkammare?
 
Jag förstår att det kan vara roligt att leka med den ultimata planlösningen MEN MEN MEN.... Eftersom ni i dagsläget inte har någon tomt vill jag påstå att detta är nästan oanvändbart. När ni letar tomt så är läget nummer 1 på listan, det kan ni aldrig ändra på. Läget bestämmer sedan var allt ska placeras, hur ligger väderstrecken? utsikt? insyn? infart till tomten? smal/bred tomt? är det platt/brant? uteplats åt väster? sovrum i norr? Om det är detaljplanelagt, vad reglerar den?

Det jag vill visa är att man måste ställa många frågor vid nybyggnation. Läget på tomten kan man inte göra något åt men en planlösning kan skräddarsys så att era önskemål uppfylls ändå. Jag rekommenderar er att anlita en arkitekt när dagen är inne. Lycka till!
 
Nå, det är ju intressant att pussla med problemet på ett mera teoretiskt plan. Jag håller med om att ett hus bör anpassas till tomten, men det är ju ändå intressant att se hur mycket yta man behöver för ett enplanshus med 4 sovrum.

Ett problem med ritningen är förstås att den räknar med millimetertjocka väggar. Med en mera realistisk tjocklek på väggarna försvinner kritiska kvadratmetrar. Till exempel: Sovrum 2 är bara två meter brett på ritningen. Dra av en decimeter eller två för innerväggarna och du har ett rum som är nästan oanvändbart. Som andra påpekat, de små sovrummen är på tok för små. Kan fungera för små barn, men då vill man kanske ha dem närmare stora sovrummet.

Idén med ett privat badrum är tilltalande, men då vill man nog inte låta övriga sovrum dela på ett enda badrum. (På ritningen står det WC, men det bör gå att klämma in en dusch där.)

Hoppas att jag inte låter alltför kritisk. Det är ett intressant problem, och det är inte helt lätt att lösa.
 
Mikael_L
Sovrum 2 är för smalt.
Gör aldrig, aldrig aldrig ett sovrum smalare än ...säg 2,3 meter ...
Annars kan man bara ställa sängen på ett enda ställe.

Köket är på tok för litet ...
(om ni inte bara micrar färdigmat lite då och då ... , men då blir huset svårsålt sen i så fall.)

Till väggar går det bort ca 10 cm, det kommer som sagt göra en kraftig åverkan på den fina planlösningen.

För övrigt håller jag med jimata.


Och förresten, sovrum ska aldrig vara smalare än ... vad var det nu ? just det 2,3 meter ... :)
Har haft 1,9 meter breda sovrum, det hade varit bättre utan sovrum, faktiskt.
 
Tycker mycket om det indragna uterummet, eller vinterträdgård som jag skulle velat kalla det! Ett trevligt sätt att få in ljus mitt i huset utan att ha för mycket fönster i fasad. Den privata sovrumsdelen är jättefin, absolut inte mindre klädkammare. Smårummen känns lite oklara, men det förklarar saken om ni bara har en känsla av att ni vill ha fler rum! Kanske bara sätta upp en vägg i dagsläget mot korridoren och dela av senare när ni vet vad ni vill ha?

Bifogar en liten illustration, med inritade garderober, hade varit bättre att flytta ner en dörr för att få garderober på en linje och lättare möblering av rum 2, men då försvinner så mkt av ytan på tv-rummet. Går även att komplettera med en skjutdörr från hall.
 
  • skisshusrevA.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just det, ser framför mig att mittersta delen, hall, kök, matrum och vinterträdgård har samma golvmaterial. Halvmatt sten eller klinker.
 
Hej igen. Hittade denna post av en slump, hade glömt bort att jag faktiskt postat den här. Kul att ni kommenterat. Håller med om det med tomten, att självklart byggs huset efter förutsättningarna på tomten, men är ändå kul att skissa i huvudet och ha någon slags grund man kanske får användning av i framtiden.

* väggarna här är ej utritade, kanske lägga på 10% yta på totalen för att kompensera för det?
* där det står wc är det också tänkt att det ska vara en dusch, 4m2 räcker väl för dusch+toa+handfat, 2-3 sovrum som delar på det är väl inte jättefarligt?

* sovrummen blir nog för små som ni säger, där vi bor nu har vi ett lite större sovrum och 2 mindre, men dom är lite svårmöblerade pga. storleken (ca 2,7 x 3,25 = 8,7m2)

* vill verkligen ha ett stort badrum innanför sovrummet, hade gärna haft vatten/avlopp närmare andra badrummet och köket.. men anslutningarna kanske brukar få från garaget ändå?

* att lägga ett öppet tv-rum/allrum/kontor direkt till vänster som du ritade ut är ju jättesmart sett till att maximera ytan.. men vill hellst ha möjlighet att ha 3 sovrum där, kanske går att rita för att i framtiden kunna sätta dit en vägg vid behov

* idén om att ha samma golv i hela mittendelen är tilltalande, gillar känslan av att uterumet/vinterträdgården hör ihop med resten av huset.. och att man ofta kommer ha skjutdörrarna mot huset helt öppna

Nu blev jag sugen på att rita om planlösningen, ska nog öka storleken för att kunna göra rummen större, Ska nog även rita om köket då jag inte längre tycker en köksö är speciellt viktigt, ska inte fokusera lika mkt på att göra det så litet som möjligt utan göra det mer funktionellt.
 
Mikael_L
sinnes2 skrev:
* där det står wc är det också tänkt att det ska vara en dusch, 4m2 räcker väl för dusch+toa+handfat, 2-3 sovrum som delar på det är väl inte jättefarligt?
I princip är det minsta handikappgodkända badrummet du kan bygga 1,7x1,9 meter. Då finns de få frihetsgrader på placeringen av de olika sakerna.

Men återigen, att göra en planlösning utan att veta något om tomten är inte så väldigt fruktbart.
Trots allt kan det väl vara nyttigt, man har bollat lite idéer och tankar fram till dess att den slutliga planlösningen ska sättas.
(Jag ritade planlösningar i massor långt innan en tomt var klar och bestämd, lite nytta gjorde det antagligen, men det slutliga huset ser inte alls ut som något av de planer jag ritat tidigare.)

Den planlösning du visar här är ju dock inte mycket att hänga i julgranen, och det är ju väldigt tydligt att den är en rent preliminär skiss, där du bara drar upp grunddragen lite.
Ingen tjocklek på väggarna och en massa mått som är fel eller omöjliga i verkligheten. :)

Kolla denna.
http://www.eksjohus.se/Vara-husmodeller/Kataloghus/1-plan/Havsvik.aspx
Den här planlösningen är jag lite kär i, och den påminner till viss del om det du ritat upp.
Själv skulle jag lätt kunna tänka mig detta eksjöhus om det bara passar på tomten.
Troligen skulle jag också rensa upp lite bland onödiga veck och vinklar i ytterväggarna, för att göra huset lika bra men billigare att bygga. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.