Hej!

Har just köpt en tomt på 1900 kvm, röjdes för några decennier sedan men sedan dess har det växt upp en del träd, mest björk på 10-20 cm, men även lite tall. För att kunna bygga ett hus behöver jag röja av. Det rör sig om några dussin träd, ca 50 st som jag behöver fälla och kapa i lagoma munsbitar till ved. Sedan växer det sly över stora delar av tomten, så en röjsåg vore trevligt.

Jag har förstått att man inte bör såga utan skyddskläder, så där försvinner 2000 kr, sedan är frågan hur mycket såg man behöver köpa. Tittade på Carlsonerna.se , och Stihl MS 280 för 5700 kr eller en beg MS 200 för 4500 kr ser ju trevliga ut men man kanske klarar sig med en kinessåg för 1000 kr på Tradera? XT Trading säljer sågar av det välklingande namnet Holstein för en tusing samt röjsågar av samma märke för några hundra till.

Jag skall använda sågen till att röja tomten och kapa till ved, efter det vet jag inte om jag kommer att behöva den. Dvs jag vill ha något som fungerar men livslängden behöver inte vara i yrkesklass.

Jag kan inget om motorsågar så jag är tveksam till att köpa beg på Tradera eller blocket, dessutom behöver jag sågen typ nu. Skall titta på Bauhaus och Hornbach också men jag lägger hellre till ett par tusenlappar för kvalitet än köper skit. Finns ju i o f sig billiga Stihl också typ MS 171 och MS 181 för 2-3 tusen.

Så - rekommendationer om var man skall lägga sig mottages tacksamt.

/Anders
 
Kanske du ska överväga att låta ett proffs göra det. Kan vara billigare eller ungefär lika dyrt som att göra det själv om du inte har grejorna, och betydligt säkrare.

Å andra sidan, om det skulle bli en zombie-epidemi så står du i så fall utan en motorsåg, och hur skulle det se ut?
 
Troberg skrev:
Å andra sidan, om det skulle bli en zombie-epidemi så står du i så fall utan en motorsåg, och hur skulle det se ut?
Bra idé! tomten ligger i Halland nära gränsen till Småland, så attacker av inavlade enögda zombies är något att ta på allvar. En eller två tar man med hagelbocken, men en motorsåg är ju bra att ha när dom börjar närma sig dörröppningen.

Skämt åsido, skall fundera på vad det kostar att hyra ett proffs. Dock gillar jag iden med att ha grejorna själv, blir ofta billigare i längden.

Får alltså börja titta på lite mer seriösa sågar, tar en sväng förbi byggvaruhusen i kväll.

Mvh,

Anders
 
Vi har fällt ca 30 träd (STOORA) på vår tomt sedan vi köpte huset förra året. Vi köpte säkerhetsbyxor, hjälm med visir och hörselskydd, sågskyddsstövlar och skyddsglasögon för typ 2000 spänn. Sedan köpte vi Julas billigaste motorsåg, kostade då i alla fall 795 spänn. Har varit toppenbra! :)
 
Du behöver sannolikt inte hyra ett proffs. Om du annonserar på blocket så kommer det garanterat någon som vill åt veden. Speciellt om du har träd i den storleken som du säger. Om du sågar själv så kan du sannolikt få betalt för dem istället. Lövved med den där diametern betalar bönderna häromkring rätt ok för, sedan köp de det med traktorklyven och säljer för hutlösa pengar i kubiknät.
 
KöR, inte köp...
 
träd i storleken 10 -30 cm tog jag med bågasåg på våran tomt (3500kvm) sen dom stora fixa en aborist ner, sen inhyrde vi en flis och flisade allting, förutom dom stora träden som förmodligen blir staket brädor eller något. flisen har lagts i rabatter och i delar av tomten med skogspartier.
tror flisen kosta 1500 att hyra in, båga sågen 300, sen var iof aboristen min bror...
 
Jag skulle hellre köpa en begagnad kvalitésåg på nätet än en ny "kinessåg" på Jula.
Fast det är jag det...
Om Rebeckaf varit nöjd med sina köp på Jula så funkar det säkert, spec. när det handlar om så små träd.
Det viktigaste är dock att man inte fuskar med skyddsutrustningen och att man aktar sig för fallande träd!
 
Som jag ser det så kan det vara ok med en julasåg. Visst är den sämre än en "riktig" men så länge man är medveten om att det kan bli tufft med delar framöver så. Under tiden man tar ned den här trädmängden har man ju garantin att falla tillbaka på.

Sen skulle jag lägga lite mer på en bra röjsåg för det lär bli lite sly att ta sen.
Kör själv med husqvarana 335 som jag gillar och många andra lovsjunger stihl fs-130 så de kan vara lämpliga att titta på som exempel
 
Eller också hyr du alltihop. 1900 kvm fixar du lätt på en eller kanske två dagar om du har lite kondis ;)
 
Det blev en Partner Formula 60 Plus!

Kanske ett förhastat beslut, men när jag kom til Bauhaus i GBG i kväll hade de en retur (garantijobb som varit inne på verkstad och vänt) för 1250 kr. Lätt beg men inte mer än småmärken efter användning (inga jack eller avbrutna tänder i kedjan) och full garanti.

Sågen har kostat 2495 så den kändes som steget över Kineserna och det är ju inte så mycket pengar om man ångrar sig. Håller den inte vet man i alla fall att man behöver gå upp rejält i kvalitet. Svärd på 33 cm och 56 länkar. Sågen kändes vansinnigt mycket bättre än den vanliga Formula 60 i utförandet, får se om detta motsvaras av verkligheten

Provstartade utanför butiken och den gick lätt igång efter flödning och några drag. En chansning men förhoppningsvis har verkstaden kollat att sågen är OK nu.

Jag tackar alla för tipsen! Nu blir det till att 1) handla skyddskläder (med stl C62 blir det till att gå till en yrkesbutik) och 2) spana in en bra röjsåg, för det blir väl en del sly att kapa i framtiden.

Tar gärna emot tips om var man handlar kläder...

Mvh,

Anders
 
Jula säljer en del helt ok kläder :) De har bla Blåkläder faktiskt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.