Hej!
Jag har en bostadsrätt där jag vill flytta köket ungefär 4,5 meter. Det är en öppen planlösning så jag behöver inte dra rör genom någon vägg. Min fråga är:
Vad kan en sådan rör- & vattendragning ungefär kosta och behöver man bygglov? Jag kommer bygga köket själv, så det är bara rördragningen och vattenledningarna jag undrar över. Rören ska dras ovanför golvet med en lutning på 1 cm/m ca. Jag bifogar en före/efter planlösning. Kom gärna med idéer på hur ni skulle ha gjort med planlösningen!

Tacksam för svar!
Mvh Felix
 
  • plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Låt säga c:a tretusen för rördragningen får du nog räkna med. Även om det ser blygsamt ut att utföra så kostar en röris en dryg tusenlapp innan han ens satt foten i din lägenhet inräknat servicebil och att ta sig till och från.

Lite synpunkter... Jag skulle lägga stor möda på att få ner rören under golvet i sov?rummet. Jag skulle tom överväga att regla upp golvet där bara för att slippa rören på väggen (ett avloppsrör tar mycket plats!) om det inte går att försänka rören.

Planlösningen däremot är briljant. Ett gratis rum :)

Edit: Jag hade inte sökt bygglov för den ändring du föreslår.
 
Redigerat:
Är det en jättegarderob du vill ha? För jag ser inte att det blir något fönster i det rummet. Att tänka på vid en ev. försäljning är att det kan bli svårt att hitta köpare. Kanske måste bygga om/tillbaka för att sälja. Ha det med i kostnadsberäkning. Vad kostar det att flytta till större?
Förutom att prata med styrelsen kan du behöva göra en bygganmälan. Vatten, avlopp, ventilation och el måste fixas. Sedan ska du bygga en vägg och på det kommer en köksinredning. Det låter inte som en billig ombyggnad och jag tror det är en värdesänkande renovering.
 
Är det ett flerbostadshus med fler än två lgh skulle jag säga att det krävs bygglov i detta fall. Kolla givetvis med byggnadsnämnden i din kommun först! De brukar ha "öppet hus" -mottagning ett par timmar/dag där du kan presentera din idé och få en tidig indikation på vad som gäller.

Sedan är det detta med de "moderna" öppna planlösningarna. Vad få känner till är att det fortfarande står i PBL (Plan- och bygglagen) att kök (tillagningsplats) ska vara avskiljt eller lätt avskiljbart från den övriga boytan. Detta innebär att man ska kunna enkelt smälla upp en ny vägg och åter kunna skilja kök och vardagsrum åt. Jag är osäker på om dett även gäller själva MATPLATSEN. I så fall verkar det ju bli för trångt på din ritning.

Tycker också att ett fönsterlöst rum verkar helknäppt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.