Håller på att ser över kallvinden och isolering av ventilatonsrör mm och ber därför om lite råd. (Mitt hus är byggt 75, bergvärme med golvvärme sen 94)

Jag har totalt 5 st vent rör som kommer upp från källare och markplan och dessa har varit isolerade till i nivå med yttertakets panel. Se bild 1. Det har varit lite öppet runt dessa rör så att luft från vinden har kunnat passera ut genom ventilations huven som saknat isolering mellan själva huven och rören. Jag har valmat tak och det finns ingen annan nock ventilation, det är rejält med ventilation vid takfoten runt om hela huset. Se bild 2 (vertikal öppning är c 30 cm)

Jag har noterat lite påväxt c 1 m från nocken och ned enbart mellan de takstolar vilken huven ligger mellan, se bild 3, bild 4 visar andra sidan takstolen.

Jag misstänker att fuktig luft har trängt ned via huven pga igensatta myggnät i huvens ventilationsgaller och bidragit till påväxten, vill hitta bästa metod för att undvika fortsatt påväxt.


1. Är det ok att isolera mellan huven och rören?

2 Bör jag i så fall sätta ett nytt separat rör för ventilation av vinden eller skall jag undvika ventilationsrör för själva vinden?

3 Är påväxten allvarlig eller kan man tvätta bort den med Boracol eller Klorin?

4 Funderar på att lägga i mer spån och undrar hur mycket av öppningen vid takfoten som jag bör lämna (idag 30cm bild 2)

Tacksam för tips!
 
  • 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hallå! Ingen som kan något om detta!!
 
janwide
Jag är absolut ingen expert på detta men kan ändå bidra med några reflektioner för att få fart på inlägget eftersom jag själv har haft problem med påväxt (liksom c:a 2/3 av alla kallvindar).

1) Vet inte säkert men det borde det vara. Man brukar väll isolera utgående ventilation bl.a. för att undvika kallras? I vilket fall som helst skulle jag vara noga med att täta genomföringen så att fuktig luft inte kan tränga upp i huven och kondensera mot plåten. Vad är anledningen till att du vill isolera?
Kan skadorna kring genomföringen bero på inläckande vatten?
Eller är det så att fuktig luft tränger upp i huven, kondenserar mot den kalla plåthuven, varvid fukt droppar/rinner tillbaks ned vilket i sin tur leder till fukt och påväxt vid genomföringen?

2) Svårt att avgöra men flera undersökningar som jag läst tyder på att sparsam ventilation av kallvindar minskar risken för fukt o mögelskador. (Detta skulle alltså tala emot mer ventilation.)

3) Påväxten i sig verkar inte vara allvarlig, så den kan du tvätta bort om du vill. Kolla hur träet mår. Om det är fast/hårt så är det nog inget större bekymmer. Men jag tycker att det är viktigare att stoppa anledningen till att du fått påväxt.

4) Mer spån riskerar att öka dina problem med påväxt. Anledningen till detta är att temperaturskillnaden mellan ditt boutrymme och vinden ökar, vilket i sin tur leder till högre relativ fuktighet på vinden.

Vet inte om detta var till någon hjälp eller bara skapar fler frågetecken, men någon mer initierad kanske kan bidra med mer konkreta tips?
 
Tack för svar! (Kan tillägga att köksfläktens huv är precis likadant isolerad , men där har jag ingen påväxt alls!)

1: Merparten av denna påväxt skedde under senaste vintern. Det har varit lite prickar tidigare men jag såg en hel del frost i jan-feb. I april kollade jag upp detta igen och märkte då att när jag körde badrumsfläkten samt 2 st fläktar i källaren så blåste det ut luft i underkant av huven in på vinden, dvs luften kom inte ut genom ventilgallren som vid koll var igensatta. Min tolkning blev således att fukten bör komma via huven inte via dålig genomföring från markplanet. Har kollat fuktspärren under spånet och den ser bra ut.

Det är inget vattenläckage. Hade drygt 140 cm snö (vinddrev) i vintras runt huven och det bildades en c 25 cm tjockt isvall nedanför huven (Kanske vanligt ?) vilket ju borde bero på att värme nått huven och det är därför jag undrar om jag skall isolera hela huven invändigt. Tidigare har ju ingen isolering funnits i huven, inte ens runt rören, så det måste ju bildas mycket kondens? Mest kondens bör väl falla ut i huvens lock och sidor, samt rören. Rören går ju inte ända fram till ventilgallren, borde de inte gå hela vägen? Avlopps vent går dock rakt igenom huvens lock.


Jag skall ta bort de 4 myggnäten vilket bör ge mindre motstånd för frånluften.

2: Kanske man skall likställa detta med carport? Där har man ju sällan problem och ingen vertikal ventilation i nocken, å andra sidan får man just ingen varm luft under ifrån...

3. Låter bra! Träet är hårt så det är nog bara ytligt då. Skall tvättas

4 Har idag c 35-40 cm spån och värmer 112 m2 markplan (+21grader)+112 m2 källare (+17grader) samt grundvärme +10grader i 30m2 stort garage med bergvärme och har en totalförbrukning på runt 13MWh inkl hh el. Eldar c 3-4 m3 ved i kamin under vintern vid sträng kyla. Har nyligen bytt till isolerglas i hela markplanet och har inte sett verkan vid kyla än. Så frågan är om jag tjänar så mycket på att isolera mer? Kanske jag bara skapar mer problem...
 
janwide
Jag skulle satsa på att i första hand åtgärda läckaget vid ventilationsrören. Fuktig badrumsluft som läcker upp på vinden kan vara hela orsaken till påväxten!

Antar att du hade en isvall på utsidan. Det spelar ju i så fall mindre roll. Om du isolerar i huven riskerar du fortfarande att fuktig luft kondenserar på insidan av huven (när den möter den kalla plåten) och sugs upp i isoleringen. Så då borde du fixa så att det blir absolut diffusionstätt upp till huven från vinden. Ett alternativ kanske är att isolera i huven med fogskum om volymen inte är alltför stor. Då får du fuktspärren på köpet och ev. läckor i huven tätade och du slipper kontenserad fukt som droppar ned. Enda nackdelen som jag kan se är att det blir svårt att komma åt om rör ska bytas eller dylikt.

Carport är, som du skrev, en helt annan sak i och med att den är kall. Man duschar och lagar inte mat så ofta i carporten heller :D

Mitt tips är att åtminstonne vänta en vinter med ytterligare isolering tills du kommit tillrätta med påväxten. Har man tålamod och rättar till en sak i taget är det lättare att se hur de olika åtgärderna påverkar.

En annan idé är att köpa en trådlös hygrometer och hålla koll på vad som händer med fuktigheten på vinden. En billig Clas Olsson kan funka. Då får du åtminstonne koll på om det ökar eller minskar. Clasas grejer kan ju visa fel en del men de är billiga.
 
Ja, ett lager fogskum nedtill kanske är en bra lösning för att skapa en diffusions tät övergång vid yttertaket. Kan ju komplettera med ett nytt rör för vinden som jag kan öppna vid behov.

Komplettera detta med rör isolering inuti huven samt att kanske dra rören fram till ventilgallren så ingen frånluft går ut inne i huven.

Huven för köksfläkten låter jag vara som den är tillsvidare eftersom jag inte har någon påväxt där.

Har en digital hygrometer med max/min mätning från C.O. och skall sätta den på vinden, hoppas bara att den klarar kyla.
 
janwide
Rf kan vara upp till 75% utan risk för mögel. Dock kan det trots lägre RF bli påväxt om luften kondenserar not råspontens insida! Därför behöver man titta på detta, så att det inte är is eller fukt där. Helst en kall, stjärnklar vinternatt.
 
Du skriver att tillväxten skedde främst i vintras och att du också upptäckte att frånluft (pga av igensatta nät) trängde in i huven. Tillväxt på sponten i kallvind under vintern kräver rimligen att du lokalt där tillväxten skett inte haft kallvind. D.v.s. tillväxtytan måste ha legat en (bra) bit över nollan. Du måste då tillfört rätt rejält med varm luft till ett område - det räcker knappast med en mindre läcka pga av otäta genomföringar (mot boytan) eller hål i plasten (speciellt inte om den luften också skall passera spån eller mineralull). Alltså borde tillväxtbetingelserna skapas av frånluften eftersom det är det enda punktvisa värmetillskottet av större betydelse. Kombinerar man det med din notering att frånluft faktiskt har trängt in i huven så borde det vara rätt säkert att detta är orsaken till problem.
Skada vid inträngning av frånluft i huven vintertid borde kunna uppstå på två olika sätt eller genom kombination med varandra: Antingen så tränger luft igenom den otäta genomföringen i underlagstaket och kondenserar direkt mot råsponten samtidigt som den värmer ytan till "tillväxttemperatur" eller så kondenserar den mot huven där den dels blir is, dels droppar/rinner ned i mineralullen eller båda.
Ett oisolerat avslut på kanalerna i huven borde motverka kondens på huvens insida; kanalen tillför ju värme och detta tillskott tas bort vid isolering. Däremot måste kanalerna vara isolerade i kallvinden men det är ju för att undvika kondens invändigt i kanalerna.

Under alla omständigheter måste dina problem vara kopplade till vintern. Dels utifrån dina egna observationer, dels för att resten av sponten ser ju jättefin ut och du ventilerar ju hela takfoten. Vore det problem när det är varmt och fuktigt (typ som nu) så borde skador uppstå på fler ställen än bara vid denna kanalgång.

Föresten, är du säker på att det inte läcker från någon av kanalerna? På din beskrivning låter det som kanalerna är trycksatta (inte takfläkt), rätt? Tränger det ut luft från någon av kanalerna får det ju samma effekt som om luften tränger in via huven.
 
3 av kanalerna är trycksatta, källarWC=manuellt styrd fläkt och tvättstuga=går vid >55% rel fukt i källaren (Går endast när frugan hängt kläder på tork samt under juli-aug pga hög fukt%), WC i markplan som går 20 min varje gång man slår på lyset alt >55% fukt samt badrum/bastu i källaren som har takventil med självdrag. De 4 myggnäten var ju helt igensatta av damm så i princip kunde bara luften passera ut genom glipan i huvens lock alt ned genom öppningen i råsponten som syns i bild 1. Har tagit bort myggnäten nu. Jag är säker på att det inte är något läckage i genomföringen från markplanet. Skadan är som sagt bara mellan 2 st takstolar och från huvens nedre kant till ungefär motsvarande höjd på motsatt sida. Jag observerade frost under jan-feb och sen kollade jag nog inte upp detta förrän april. Det var ju några varmare dagar i senare delen av mars så det kan nog tänkas att det tinade då med en gynnsam temp och fuktighets nivå som gynnade påväxten.

Det lutar åt att jag sätter i ett nytt rör (pluggat tills vidare) från vinden upp i huven för ev framtida ventilation och lägger ett lager med fogskum i hönsnät som diffspärr i nivå med råsponten. Sen kommer att dra samtliga rör fram till ventilgallren via 90 graders krökar och täta med utefog. Din kommentar om att rören inte skall vara isolerade inne i huven för att tillföra värme låter ju korrekt. Jag lämnar därför rören oisolerade tillsvidare och skall se vad som händer senare i höst när det blir kallt.Den ev kondens som bildas i huven bör ju lägga sig ovanpå fogskummet. Kan tillägga att det är en 50 cm hög trästomme inne i huven och virket i den ser hyffsat bra ut, inte murket trots 35 år.


Huven till köksfläkten sitter på ett annat ställe och är likadan byggd, men där finns det bara lite påväxt runt själva hålet i råsponten, nocken är i nyskick vid den punkten. 2 myggnät var även där igensatta med damm och jag har tagit bort näten, men gör inget åt den huven eftersom det ser bra ut där.

Tack för alla tips jag fått!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.