Hej!
Hjälp - vi är inte överrens!!
Vi har tagit ner en vägg i vårt vardagsrum med tanke att där ha matsalsdel.
Gamla vardagsrummet är möblerat med bruna skinnsoffor, soffbord i björk, sidebord i björk och TV-.
Den nya delen av rummet består av en garderobsvägg (som vi måste ha kvar annars har vi inga garderober) med skjutdörrar i björk (IKEAs) och på motstående vägg har vi 2 Billyhyllor i Björk.
I detta rum skall vi ha in ett matsalsbord.
Vi kommer att lägga in ekparkett i hela rummet.
Frågan är; kan man ha ett matbord i ek och dito stolar eller ser det helt knäppt ut?
Sambon vill ha ek, jag röstar för Björk för att "hålla samman" det hela. Å andra sidan ser björkborden rätt sterila ut...
Mio har erbjudande nu på bord + 6 stolar med lev. före jul - men det är bara i ek.
Hjälp oss, vad tycker ni???????

Tacksam för snabba svar

MVH
Camste
 
Spontant skulle jag nog valt ett bord och stolar i björk. Ek är visserligen himla snyggt, men då era andra möbler är i björk och dessutom för att få en brytning mot ekgolvet så tycker jag björk.
 

Ek + ek och björk + ek fungerar båda två imo.
 
Jag tycker absolut inte att det ser mindre bra ut med ekparkett tillsammans med ekbord! Precis som föregående talare sagt; även om det är samma träslag, så ser det i alla fall inte likadant ut.

Sedan tycker jag snarare det är snyggt att blanda olika träslag på möblerna, det ger mer känsla och personlighet. Trist att ha ALLA möbler i samma träslag. Blir lite möbelkatalog över det hela annars, tycker jag.

Lycka till!  :)
 
Vi har vardagsrumsmöbler i björk och matsalsbord i ek. Fungerar jättebra.
 
Det blir bra att bland tror jag. Håller med om att det kan kännas tråkigt med samma träslag överallt!

 
Nja, jag håller nog på björk. Om allt annat är i björk så är det lika bra att hålla stilen. Om det däremot hade varit lite ekmöbler i det andra rummet, så hade det varit ok med ekbord och stolar. Sedan kan man ju ha avtagbara tygsitsar och dukar på matsalsmöblerna, så det inte blir för sterilt. Men så är björk mitt favoritmaterial.

Pernilla
 
Ja, dessa inlägg visar ju helt klart att smaken är som baken och att du kan göra precis hur du själv tycker utan att det blir "fel"!  :) :)

Lycka till!!

P.S Röstar som sagt för ekbord och för att blanda träslagen, så att du får en mer "levande" miljö...  ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.