[Någon som vet något om de är ok att tilläggsisolera med cellplast upp mot bjälklaget ?
 
Redigerat:
Jag hade en fuktskada i blindbotten i min krypgrund och fick rådet (av experten från AK konsult) att ta bort den (skadade) boarden och ersätta den med 20mm cellplast istället för ny board.
 
Det är ok, min kollega använde det efter samråd med Anticimex.
 
Jag isolerade med 100 mm cellplast efter att inte hittat någon info om att detta skulle vara fel. Det bör nog vara den cellplast som andas vilket vanlig S80 kvalitet nog alltid gör. Däremot undrar jag om 20 mm håller. Du knäcker den med två fingrar. rokka lyckades tydligen.


Vad berodde fuktskadan på? Något uppifrån antar jag. Om det är fukt i själva krypgrunden så måsteandra åtgärder till.
 
Fuktskadan berodde på att att min krypgrund är för fuktig för sitt eget bästa och det åtgärdas såklart enligt konstens alla regler. Men den skadade asfaboarden måste lik förbenat bytas. 20mm var rådet jag fick och det fungerade fint som blindbotten, enda uppgiften den har är ju att hålla isoleringen på plats så det blir ju inga belastningar att tala om.
 
rokka. håller cellplasten så är det ju ok. Men du får inte sätta helt tät celplast eftersom du antingen har eller kommer att ha ett tätt golv i framtiden (t.ex. plast under parkett)

I övrigt påverkar inte 20 mm så mycket om du redan har 150-200 mm isolering. Annars är det ju så att mer isolering ökar fuktrisken.
 
om man istället isolerar grundmuren med en 30mm cellplast inifrån och botten med leca kulor skulle det bli en bättre lösning än att montera skivor i bjälklaget ??
 
om man isolerar botten (marken) är ju det nästan alltid bra eftersom höjd temp i grunden = lägre relativ luftfuktighet. Av samma skäl kan det ju vara tveksamt att isolera blindbotten eftersom minskat värmeläckage från huset kan leda till ökad luftfuktighet i grunden.
Leca skulle jag inte andända pga att det kan transportera fukt.
 
rokka skrev:
om man isolerar botten (marken) är ju det nästan alltid bra eftersom höjd temp i grunden = lägre relativ luftfuktighet. Av samma skäl kan det ju vara tveksamt att isolera blindbotten eftersom minskat värmeläckage från huset kan leda till ökad luftfuktighet i grunden.
Leca skulle jag inte andända pga att det kan transportera fukt.
om man har en plast under lecan ? eller finns det något bättre ?
 
Jag har precis (idag) rullat ut sånt här i min grund: http://www.lfs-web.se/krypgrundsisolering lfs-25.htm (det är egentligen betongisolering) och är ganska behändigt, ser ut som liggunderlag. Efter 5 timmar är temperaturen upp 2,5 grader. Jag har blivit tipsad om att lägga vanlig cellplast ovanpå plasten men det går ju sönder när man kryper runt så det kändes inte så bra.

NB jag är kontorsråtta och allt jag kan om krypgrunder har jag lärt mig det senaste halvåret genom att googla + fråga folk som tror sig kunna. Ta inte det jag säger för obestridlig sanning :)
 
storkarp skrev:
rokka. håller cellplasten så är det ju ok. Men du får inte sätta helt tät celplast eftersom du antingen har eller kommer att ha ett tätt golv i framtiden (t.ex. plast under parkett)
Vad menar du med "tät cellplast"? Är det någon speciell sort? Jag fick rådet att använda spontad cellplast för att täcka tätt även över reglarna. Dock hittade jag ingen spontad så det blev vanlig byggmax billigaste istället.

storkarp skrev:
I övrigt påverkar inte 20 mm så mycket om du redan har 150-200 mm isolering. Annars är det ju så att mer isolering ökar fuktrisken.
Exakt. Jag tror cellplast blev rådet för att det inte bidrar till mögel på samma sätt som asfaboard eller träskiva.
 
rokka skrev:
Jag hade en fuktskada i blindbotten i min krypgrund och fick rådet (av experten från AK konsult) att ta bort den (skadade) boarden och ersätta den med 20mm cellplast istället för ny board.
Verkligen?
Vet inte vad för egentlig isolering du har men alla värmeisolerade delar av huset skall andas utåt d.v.s. tätaste skiktet inåt och sedan "glesare" utåt.

Nu kanske nån påstår att han har en fullståndigt tät inneryta t.ex. plast under laminat eller under gipsen, ingen fukt slipper ut där som skulle kunna kondenseras i isolationen eller mot tätare skikt längre ut. Ingen fukspärr är 100% det vet alla som rivit några väggar med t.ex. plast+mineralull. Det läcker alltid någonstans. Polyuretanskivor fogade med skum och aluminiumtejpade skarvar kanske jag tror på. Definitivt tror jag inte på någon plastfilm på nån tiondels millimeter som dessutom är perforerad som värsta osten av olika genomföringar och spik/skruv. Finns inte ett hus med den konstruktionen som håller tätt. Och hela isolationens "välbefinnande" då man använder berg- eller glasull bygger på den här plasten.
 
rokka skrev:
Jag har precis (idag) rullat ut sånt här i min grund: [länk] (det är egentligen betongisolering) och är ganska behändigt, ser ut som liggunderlag. Efter 5 timmar är temperaturen upp 2,5 grader. Jag har blivit tipsad om att lägga vanlig cellplast ovanpå plasten men det går ju sönder när man kryper runt så det kändes inte så bra.

NB jag är kontorsråtta och allt jag kan om krypgrunder har jag lärt mig det senaste halvåret genom att googla + fråga folk som tror sig kunna. Ta inte det jag säger för obestridlig sanning :)
sån vill jag ha :) , har du köppt av ifs? pris ? har du byggplast under isoleringen?
 
rokka skrev:
Jag har precis (idag) rullat ut sånt här i min grund: [länk] (det är egentligen betongisolering) och är ganska behändigt, ser ut som liggunderlag. Efter 5 timmar är temperaturen upp 2,5 grader. Jag har blivit tipsad om att lägga vanlig cellplast ovanpå plasten men det går ju sönder när man kryper runt så det kändes inte så bra.

NB jag är kontorsråtta och allt jag kan om krypgrunder har jag lärt mig det senaste halvåret genom att googla + fråga folk som tror sig kunna. Ta inte det jag säger för obestridlig sanning :)
oj fick alla svar på sidan d^_^b
 
mbos skrev:
Verkligen?
Vet inte vad för egentlig isolering du har men alla värmeisolerade delar av huset skall andas utåt d.v.s. tätaste skiktet inåt och sedan "glesare" utåt.
Jag har ingen speciell isolering alls, det är ett LB hus och ovanför blindbotten finns isolering typ fiberull sen antar jag att det ligger spånskiva (för spånskiva är väldigt vanligt förekommande i mitt hus) och sen golv. Kanhända finns det byggplast däremellan men som du säger lär den knappast vara tät.

Jag börjar bli riktigt skeptisk till cellplast i bindbotten efter den här diskussionen... Vad är enligt er åsikt den bästa blindbotten i en krypgrund gjord av?

@Henke30: LFS är kanon att ha och göra med. Väldigt hjälpsamma i telefon och svarar på mail mitt i natten. En grymt informativ hemsida också.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.