har nu återkommit efter en fin semester i vårat hus nere i v-götland,där det finns en gammal exonompanna från 63.Som sagt så går nu våra tankar i att byta upp sej lite med tanke på vintern i annalkande...har pratat med rörmokarn om lite olika tänkbara system...

De som är aktuella för oss blir nog antingen BERGVÄRME eller LUFT/VATTENPUMP tillsammans med en ny elpanna som backupp vid väder kallare än -20....och för varmvattnets skull.
Vet också att det är en viss prisskillnad på dessa system,men jag skulle så gärna nu vilja höra lite olika erfarenheter av er där ute om dessa system gällande handhavande och driftskostnader,sparande av kilowatttimmar mm,ja.....vilket är lönsammast och bäst helt enkelt?

Vill ju höra lite för och nackdelar också då:))

skulle vara skönt att kunna ha det både varmt och ännu billigare i vinter mot som nu då vi mest kör med elpatron eller oljebrännaren till uppvärmning.....

Hoppas på mycket respons nu av er folk:))
 
Göran.W
Bergvärme är dyrare att installera men ger mer för pengarna på sikt.
En luft\vatten har ett medel cop värde på runt 2 och behöver el tillskott från runt 5 minus.
Bergvärme har ett cop värde på 3-4 och kan klara drifeten ner mot 15minus utan eltillskott.
Värt att ta med i beräkningen är att borrhålet håller uppemot 100år så när det är dags att byta pump blir bergvärme pumpen bara marginelt dyrare.
Tror även en lyft\vatten pump håller kortare tid med.
 
H
Nu är du nog lite fel på det. Eltillskottet avgörs dels på husets behov, pumpens storlek samt utetemp. Ska själv köra min till -15 utan eltillskott då jag inte har någon elpatron. COP 2 har jag vid -12 grader.. Köp en Luft/Vatten och docka den mot ditt befintliga system så kan du komma undan med 50-55000:-
 
Redigerat av moderator:
Göran.W
hokanp skrev:
Nu är du nog lite fel på det. Eltillskottet avgörs dels på husets behov, pumpens storlek samt utetemp. Ska själv köra min till -15 utan eltillskott då jag inte har någon elpatron. COP 2 har jag vid -12 grader.. Köp en Luft/Vatten och docka den mot ditt befintliga system så kan du komma undan med 50-55000:-
Det är möjligt din pump har cop 2 vid -12 grader men det är utan avfrostningarna inräknat och i en klimat kammare.
I skarp drift blir värdet något helt annat.
Sen ger en luft vatten som minst när det behövs som bäst.
En 6kw:s pump ger i bästa fall 3 kw vid -15 grader om man har en framlednings temperatur runt 45gr och då är frågan räcker det utan el tillskottt.
Det låter på dit inlägg som du inte har provat pumpen i skarp drift vid 15 minus än och jag kan säga att det är yterst få som ens klarar 10 minus utan el tillskott.
Tycker det låter lite vanskligt att inte ha backup i form av el patron ifall pumpen inte orkar eller haverar.

Jag anser att luft vatten hör hemma i små väl isolerade hus i södra sverige.
 
COP för luft/vatten i östergötland borde ligga närmare 3 inte 2
Förväxlar du det med frånluftsvärmepump?

Patrik
 
Göran.W
Nej jag förväxlar det inte
Ta tex en Atria Optimum 8 MBH TWS 300 har en års cop på 2,6 vid en medel temperatur på +8,2 dvs södra sverige vid ett värme behov på 15000kwh i östergötland borde cop landa på kanske 2,2.
en bergvärme pump har ett cop på minst 3 men ofta 4:a eller högre om man borrat djupt nog så en bergvärme pump jobbar effektivare och ger mär värme per tillförd kw och klarar högre framlednings temperatur än en luft\vatten pump.
Ta en titt på denna testen http://www.energimyndigheten.se/sv/...mepumpar/?productGroupId=29&productTestId=298 och betänk att värdena är utan av frostning i klimat kammare under optimala förhållanden.
I värkligheten ska dom avfrosta och det sänker cop.

Jag har absolut inget imot luft\vatten även om det värkar så.
Problemet är att dom flesta sätter in små 6kw:s och det räcker nästan aldrig till även om säljaren säger så.
För att få till en bra anläggning får inte framlednings temperaturen överstiga 45gr över det kroknar pumpen fort och får uselt cop.
När det gäller storleken så kan man lite grovt räkna med att pumpen ger halva effekten vid 15 minus.
Så har man tex ett väme behov på 4kw vid minus 15 bör pumpen vara på 8kw.
Mindre funkar så klart med med mer el tillskott.
 
Varför utgå från att de monterar en för liten pump?

Självklart skall man inte installera en 8kW pump om årsvärmebehovet är 35 000 kWh.
Det finns ju betydligt mycket större pumpar.

Sedan måste man även kolla vilken framledningstemperatur som krävs är den hög blir COP betydligt mycket lägre. Krävs hög framledning blir COP och lägre även på vätske/vätske värmepumparna

Rätt dimensionerat bör man kunna få ett års COP på mellan 2,6 och 3 med L/V VP.

/Patrik
 
H
I södra Sverige är det svårt att bergvärme. För min egen del så räknar jag med att min L/V pump ska vara betald efter 7 år. Då har jag ändå gjort all installation själv, utom då el.För en bergvärme blev det runt 18 år.
 
Göran.W
I skåne är oftast inte bergvärme ekonomiskt försvarbart om man inte har ett väldigt stort hus.
Det stämmer att cop blir sämre på bervärme med det jag villa säga var att man kunde ha högre framlednings temperatur på bergvärme när det är riktigt kallt gämfört med lv pumpar.
Det är faktiskt ganska vanligt lv pumpar går in med el tillskott redan vid 5 minus men det kan vara ekonomiskt ok om en bergvärme anläggning blivit mycket dyrare.
Vad som är lämpligast för TS går inte svara på utan att veta hur stort huset är isolerings graden och framlednings temperaturen .
Tror det rör sig om en olja, el och ved panna och då finns risken att det är ett hög temp systen så man måste byta raddar eller kompletera med fler.
 
Så med våra 160 kvadrat (ikl. källare)och fyra element med radiatorer i källaren ,och 8 element på boningsplan...räcker det då kanske med en 6 kwh elpannna (finns det sånna)? och mäts styrkan på luftvattenpumpen i kwh också? eller i cop?skall man anpassa lv pupen efter elpannans kw styrka? t e x 6 kws elpanna med 6 kws lv pump?

vi körde tidigare i vintras i huset då det var som kallast, med våran externt installerade 6kwh elpatron.Det gick ju ypperligt även om den fick jobba en hel del så orkade den att driva 12 element med termostater på.Varför står det förresten att luftvattenpumpen(dom flesta) orkar köra ner till -20 då det inte vekar att stämma?

Har hört att det ofta kan bli kondensvattenproblem från luftvattenpumpen vid kallare klimat så att det kan rinna ner mot husgrunden,stämmer det?har inte pumpen som det står,en mekanik som tar hand om detta fenomen?

OM det nu inte finnes, eller att det inte räcker till med 6 kws elpanna och matchande pump till,måste man väl säkra upp, eller installera ett nytt elskåp?

våran rörmokare sade nämligen då han installerade elpatronen på våran gamla panna ,att det måste till ett annan station/proppskåp om huset skulle drivas med starkare än 6 kws elpatron`?men som sagt så visade det sej att det gick bra med denna 6:a patron.

är nu amatör på detta,så tack för svaren jag fått av er,så jag skulle nog behöva hjälp med att få det förklarat i VÄLDIGT enkla ordalag hur ett(förhoppningsvis passande system skulle se ut, och fungera för mej),berg eller LV pump med elpanna:))
 
Redigerat:
H
ölk skrev:
Så med våra 160 kvadrat (ikl. källare)och fyra element med radiatorer i källaren ,och 8 element på boningsplan...räcker det då kanske med en 6 kwh elpannna (finns det sånna)? och mäts styrkan på luftvattenpumpen i kwh också? eller i cop?skall man anpassa lv pupen efter elpannans kw styrka? t e x 6 kws elpanna med 6 kws lv pump?

vi körde tidigare i vintras i huset då det var som kallast, med våran externt installerade 6kwh elpatron.Det gick ju ypperligt även om den fick jobba en hel del så orkade den att driva 12 element med radiatorer.Varför står det förresten att luftvattenpumpen(dom flesta) orkar köra ner till -20 då det inte vekar att stämma?

Har hört att det ofta kan bli kondensvattenproblem från luftvattenpumpen vid kallare klimat så att det kan rinna ner mot husgrunden,stämmer det?har inte pumpen som det står,en mekanik som tar hand om detta fenomen?

OM det nu inte finnes, eller att det inte räcker till med 6 kws elpanna och matchande pump till,måste man väl säkra upp, eller installera ett nytt elskåp?

våran rörmokare sade nämligen då han installerade elpatronen på våran gamla panna ,att det måste till ett annan station/proppskåp om huset skulle drivas med starkare än 6 kws elpatron`?men som sagt så visade det sej att det gick bra med denna 6:a patron.

är nu amatör på detta,så tack för svaren jag fått av er,så jag skulle nog behöva hjälp med att få det förklarat i VÄLDIGT enkla ordalag hur ett(förhoppningsvis passande system skulle se ut, och fungera för mej),berg eller LV pump med elpanna:))
Jag hade ungefär samma behov som du har. Köpte en 10 kW LV pump vilken klara runt 6 kW vid -20. Du får titta på COP samt vilken effekt som krävs vid den temperturen som det gäller. Man får inte köpa för stor pump då detta ger nackdelar på andra sätt.
 
ölk skrev:
Så med våra 160 kvadrat (ikl. källare)och fyra element med radiatorer i källaren ,och 8 element på boningsplan...räcker det då kanske med en 6 kwh elpannna (finns det sånna)? och mäts styrkan på luftvattenpumpen i kwh också? eller i cop?skall man anpassa lv pupen efter elpannans kw styrka? t e x 6 kws elpanna med 6 kws lv pump?
Pumpens effekt brukar anges i kW vid någon referensutetemperatur (7 grader?). Vanligen 6 kW eller 8 kW för vanliga villor. Men ju kallare det blir ute desto lägre effekt. Samtidigt krävs mer och mer effekt för att värma huset ju kallare det blir. Någonstans möts dessa två kurvor. Exempelvis vid -5 grader kanske pumpen ger 4 kW och huset kräver 4 kW. Om det då blir ännu kallare krävs tillskott från elpatronen.

ölk skrev:
vi körde tidigare i vintras i huset då det var som kallast, med våran externt installerade 6kwh elpatron.Det gick ju ypperligt även om den fick jobba en hel del så orkade den att driva 12 element med termostater på.Varför står det förresten att luftvattenpumpen(dom flesta) orkar köra ner till -20 då det inte vekar att stämma?
Den går ner till -20 men då ger den knappast någon mer värme än vad man stoppar in i den i form av el. Räkna inte med att den ger något tillskott att tala om under -15.

ölk skrev:
Har hört att det ofta kan bli kondensvattenproblem från luftvattenpumpen vid kallare klimat så att det kan rinna ner mot husgrunden,stämmer det?har inte pumpen som det står,en mekanik som tar hand om detta fenomen? ?
Det är installatörens uppgift att se till att det finns avrinning, t ex via ett rör som är kopplat till stupränna. Se till att installatören ordnar detta om det blir aktuellt med lv-pump.

ölk skrev:
OM det nu inte finnes, eller att det inte räcker till med 6 kws elpanna och matchande pump till,måste man väl säkra upp, eller installera ett nytt elskåp?

våran rörmokare sade nämligen då han installerade elpatronen på våran gamla panna ,att det måste till ett annan station/proppskåp om huset skulle drivas med starkare än 6 kws elpatron`?men som sagt så visade det sej att det gick bra med denna 6:a patron.
En standard värmepump med tillhörande värmepatron kräver 16 A trefas, dvs 11 kW max last. Det behövs alltså minst 16 A huvudsäkringar. 16 A huvudsäkring är normalt det minsta man kan ha men det låter som ni av någon anledning är begränsade till 10 A. Kolla upp detta med en elektriker är mitt förslag.
 
H
Vet inte vilka pumpar du refererar till men Nibe 2025 har ett COP på 1,8 vid -20. Den GÅR även ner till -20 men denna temp är även dess avstängnings temp.
 
om det nu krävs 16A huvudsäkringar i proppskåpet för att driva ett standardvärmepump ( bosch ehp aw) av tillräcklig effekt för ett hushåll med två personer och ca 15 000kwh/år, totalt 160 kvm uppvärmningsyta), med tillhörande elpatron i pannan (bosch cc 160),vilken styrka på kw har den pannan förresten?

om det nu bara sitter max 12A huvudsäkringar i skåpet vad kostar det då måntro? att uppgradera styrkan på skåpet?vilket jag måste då? och även sätta dit en jordfelsbrytare också?
Är det stor risk att man skall gå och fundera på elfel och att huset kan brinna ner då vi än så länge bara är där på helgerna även om vi får en jordf.br. isatt?:))
 
Redigerat:
C
12A har du inte om du bor i Sverige eller nåt annat civiliserat land. Tror inte man kan ha lägre än 16?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.