Jag ska rita in ytterväggarna på en skiss att skicka till hustillverkare och jagar centimetrar i planlösningen och behöver veta vart ytterväggarnas inside kommer att vara.

Jag har en källargrund av Lecablock, låt oss säga att den är 4.50m invändigt och 5.10 utvändigt, dvs 30 cm tjocka block.

Jag vill ha väggar som har - inifrån räknat - gips (13 mm), plywood (12 mm), installationsskikt (45 mm), plast, bärande konstruktion med isolering, ytterligare isolering, vindtät duk, luftspalt, panel.

Om vi säger att den bärande konstruktionen består av 45x170 mm, långt ut kan ytterväggen stå?

Det blir väl ett bjälklag av minst 45x195 eller 45x220 mellan källaren och det aktuella planet, där jag antar att detta går ändå ut till ytterkanten av muren, men innebär det att även reglarna för ytterväggarna inte kan sticka utanför grundmuren?
 
Ola78
Det är nog ingen bra idé att dom bärande reglarna sticker utanför grundmuren, i såna fall borde det göras nån form av förstärkning under väggen som tar upp lasten och vidare ner i grunden. Enklaste är att sätta dom kant i kant med grundmuren. Här kan du titta och se: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4553
 
Grr, misstänkte att det skulle vara så. :(

Min fråga kanske kan modifieras till något i stil med:

Är det ok att regelverket sticker utanför grundmuren ifall den del som är ovan grundmur är vad som krävs för hållfastheten? (Övrig bredd hos regelverket antas då bara finnas för att hålla isolering på plats.)

Anledningen till min fråga är egentligen att jag idag har en träkonstruktion ovanför nämnda grundmur, om jag river detta och sätter dit en ny träkonstruktion som har tjockare väggar (mer isolering), varför ska jag bli av med utrymme invändigt?

Tack för länken, jag ska läsa och begrunda!

EDIT:
Konstaterar att regelverk av 45x170 verkar vara maximalt vad som kan tänkas behövas för hållfasthetens skull, kanske ända ner till 45x95 kan vara OK (bor i Göteborgsområdet). Vågar man då anta att det är OK om 70-75 mm av en 45x170 sticker ut utanför ändå (så att runt 95mm står på muren/bjälklaget), eller kommer andra krafter och kraftfördelningar att ställa till det?

Någon som har tips om hur grundmuren kan förstäkras så att jag kan flytta ut träkonstruktionen och därmed inte tappa värdefulla centimetrar/decimeterar invändigt?
 
Redigerat:
Ola78
Så som du tänker med att bara ha den del som behövs för att bara lasten borde gå, men för säkerhets skull ta kontakt med en konstruktör, kan vara annat som påverkas också om du gör på detta sättet. Det finns kanske ett sätt men jag vet inte om det går att genomföra, men på flerfamiljsfastigheter med kallargrundmur och sen fasadtegel har jag för mig att man har ett förstärkningsjärn, typ som en vinkel ungefär, skruvad i muren och sen teglet ovanpå. Kanske kan funka för detta med. Som sagt kolla med en konstruktör för säkerhets skull. Skriv gärna hur det går för dig, kan alltid vara bra att veta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.