Hej!
Vi har en äldre 1,5 plans villa med källare, timmerstomme & 2-glas fönster.
Perifal vedpanna med 2 * 500 liter acktankar, 9 kw patron,1 tummsrör & gammla
flänselement från 50-talet
Funderar på att byta till eller kombinera med bervärme, ev. Evi Heat + solfångare.
Frågor:
Brukar det funka med värme pump till äldre radiator system, eller ska man räkna med att
bygga om / kompletera radiatorsystemet?:S

Ska man behålla vedpannan som komplement, eller krånglar det bara till installationen?

Mats
 
grova rör o stora element........perfekt för en vp installation
i 9 fall av 10 så kommer man inte att använda nåt annat än vp,n när den väl är inkopplad
bättre då att satsa på en kamin eller liknande om man vill mys elda lite
 
Håller med föregående talare. Satte in bergvärme i ett hus på 30-talet med originalfönstren kvar. Var först nervös för att det skulle vara för få radiatorer och kompletterade med ett i pannrummet och ett par till. Hade troligen inte behövts annat än i pannrummet.
Har varit en god affär. En CTC Ecoheat 10, som snurrat perfekt i sju år med undantag för ett stopp pga av en trasig givare.

Att blanda in solvärme tror jag inte det finns någon ekonomi i. Med bergvärme producerar du energin så billigt att payoff tiden för investeringen för solenergin blir orimlig. En kamin däremot ger ju förutom värme mysfaktor och backup vid elavbrott.
 
Jag håller med förgående inlägg angående solpaneler såvidare du inte har en pool.... Solen skiner på sommaren och värme är väl kanske inte det man behöver just då? Panelerna får ju inte bli för varma därför är pool ett bra sätt att göra sig av med värmen.

Fundera istället på att koppla in en fläktkonvektor och utnyttja frikylan! Har du en eldstad i närheten av pannrummet kan du alltid överväga att slänga in en vattenmantlad kamin som jobbar mot en acktank. Men de är rätt dyra i inköp.
 
Behåll vedpannan att elda i när den riktiga vargavintern slår till, det går att ansluta vedpanna i stället för eltillskottet på värmepumpen.

Protte
 
Behåll vedpannan att elda i när den riktiga vargavintern slår till, det går att ansluta vedpanna i stället för eltillskottet på värmepumpen.

Protte
 
med en väl dimensionerad vp anläggning så ska det inte bli många elpatron timmar även vid en sträng vinter------men det är klart att du kan ha veden kvar om du så önskar.......men av alla dom anläggningarna jag har monterat o där veden finns kvar så vet jag inte om nån som använder de
 
Värmepumpar dimensioneras inte för den kallaste dagen, det verkar som det räknas att det ska vara eltillskott några dagar per år.

Protte
 
Värmepumpar dimensioneras inte för den kallaste dagen, det verkar som det räknas att det ska vara eltillskott några dagar per år.

Protte

helt rätt.....så blir det ofta när man räknar på en vp........men man kan dimesionera för noll elpatronstimmar om man vill.......men det brukar sällan bli den billigaste årförbrukningen på det viset...man ska titta på totalkostnaden o inte på antalet elpatontimmar......det är oftast så att en lite mindre pump med ett fåtal elpatrontimmar per år har en lägre totalkostnad än en större med 0 på mätaren
 
Enligt Evi Heat så ska solpanelerna räcka till för vv & värme ca 5-6 månader/år
& värmepumpens livslängd förlängas pga det.
Finns det någon på forumet som eftermonterat solpanel på sin pump?
vore intressant att jämföra med & utan paneler.
 
Nja, jag hävdar bestämt att en större pump inte drar mer, men den kostar väll 3-4000 :- mer + att du då ska ha lite mer kolektorslang om du nu ska ta ut mer energi.

så du kan göra hur di vill, men en sak är jag tok säker på, att behålla vedpannan o bygga ihopp den med övriga systemet, kommer att bli den dyraste lösningen totalt sett.

Själva anläggningen i sig blir mer avanserad, så det går åt mer rör utrymme o sånt.
sen vet jag inte hur man rent praktiskt ska lösa det, om det nu går åt elpatron på 3kW stegget i 20 minuter 3 gångr under en natt, hur ska man göra för att få en ved anläggning o gå in o stöda den lilla energin?
 
Problemet som jag ser är att vi inte har ström så det räcker när det blir kallt, Alla värmepumpar gör att energiförbrukningen (mindre pengar till elbolagen) minskar men vi måste ha beredskap för toppeffekten (elbolagen måste bygga ut och underhålla ett starkt nät) när alla eltillskott slår in de kallaste dagarna på året.

Priset per kWh kommer att gå upp.
Efter avregleringen är det ingen som vill bekosta reservkraftverken.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.