Jag ska montera dörr och vägghöga fönster i ett hus byggt på platta. Fönster/dörr vill jag ha i liv med fasaden. Det innebär att tröskeln och undersidan av fönstret kommer att hänga utanför plattan. Det blir kanske bara 3 cm som kommer att vila på betongen. Är det OK att göra så eller hur löser man detta? Jag kan naturligtvis dra in fönster/dörr en bit, så de kommer i liv med plattan i stället, men det vill jag helst undvika. Ska jag fästa någonting på utsidan av plattan (vinkeljärn?) som extra stöd?
 
Inte speciellt energieffektivt. Fönster skall (helst) sitta i den varma delen av väggen.
 
Jo, det vet jag. Men det var inte det jag undrade på.
 
Vad är det för fönster, är de öppningsbara, jag tycker de är viktigare att få fast i sidorna, undertill är inte så noga annat än att få fönstret i våg.
 
Jag hade liknande problem med balkongdörren intill mina nya fasta fönster. Dörrkarmen kom så långt ut i fasaden så karmskruvarna kunde inte dras i regelstommen, hamnade i luftspalten eller teglet. Detta löstes med 6 st större hålplåtar (3 st på varje sida, ingen uppe och vid tröskel )och 10mm brädor som distans. Det blir inte 100% stabilt men det funkar. Som tidigare nämnt så blir det ju inte bra ur isoleringssynpunkt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.