jag undrar om någon vet hur det ligger till om en privatperson vill göra rätt för sig och betala vitt för ett hantverksjobb och får betala ett vitt pris..hur vet den personen att hantverkaren inte bara skriver ett kvitto utan att redovisa detta dvs.han bara river sin del av kvittot när han fått betalt och stoppar på så sätt dubbelt så mycket svarta pengar rakt ner i fickan..
:-/ :-/
 
Hemmakatten
Man kan ju skicka en kopia av fakturan till Skatteverket....
 
Hur kan man veta att IKEA betalar in rätt moms?
Jag undrar hur det skulle se ut på Skatteverket om alla fick för sig att skicka in kvitton/fakturer.
Jag kan inte ens drömma om hur många kvitton/fakturer som är i omlopp under ett år, men miljarder måste det vara, att då tro sådana inskick skulle leda till taxeringsrevisioner, är nog lite långsökt.
Fortsätt att betala vitt, så sover Du bättre själv, och så finns det lite extra pengar ute och seglar i den svenska ekonomin, till glädje för oärliga politiker m. fl.
 
Det enda du behöver förvissa dig om är att säljaren har F-skattsedel. Då har du ryggen fri, ifall vederbörande smiter från sina skyldigheter.
 
billy_baver skrev:
Det enda du behöver förvissa dig om är att säljaren har F-skattsedel.  Då har du ryggen fri, ifall vederbörande smiter från sina skyldigheter.
Helt rätt!
Om man vill vara extra säker (om byggaren verkar lite skum) så kan man också kontrollera med skattemyndigheten att inte F-skattsedeln är indragen. Vissa skumma typer har en falsk kopia som visas upp ibland.

Du skall också begära kvitto där moms och amfattning framgår.
När du väl gjort detta har du fullgjort allt som krävs av dig som konsument för att säkerställa att du får en "vit" produkt.
 
[quote author=saturnus link=1135788285/0#2 date=1135804742]Hur kan man veta att IKEA betalar in rätt moms?
Det sker genom att de har godkända kassaapparater som loggar alla transaktioner.
Dessutom styr Aktiebolagslagen kraven på redovisning i företaget.
Om företaget väljer att frångå detta så kan man ju självklart göra det, men då begår man en brottslig handling som är straffbar.
 
Precis det där har jag blivit utsatt för när vi byggde ut vårt hus. Vi betalade vitt men vet ju att byggarna hade svart betalt ( det är inget de sticker under stol med precis snarare tvärtom). Jag har ringt och skvallrat hos SKM men risken/chansen att de gör revision är försvinnande liten ("snitt" företaget blir utsatt för skatterevison en gång/30 år!). En företagsägare med lite kreativitet vet att utnyttja detta!
 
Får nog tillstå att jag har lite svårt att hänga med i ovan inlägg. Skattefiffel är straffbart, oavsett det utövas av det stora företaget eller egenföretagaren.
Har det lämnats ett kvitto på utfört arbete, så borde saken vara ur världen för uppdragsgivaren.

Om det är misstanke att folk inte gör rätt för sig, tycker jag de vore bättre att undra över vad inbetald kommunalskatt användes till.

Tvivlar också på att det skulle vara småföretagaren som framtvingar svart betalning, det är nog snarare kunden som inte kan få det billigt nog, som för svart betalning på tal, till nackdel för småföretagaren.

De som fått vara med, har knappast undgått den ständiga smutskastningen och påhoppen mot företagarna här i landet de senaste 50 åren, från vissa riksdagspartier.
Därför måste det väl vara till stor glädje för dessa företrädare, att allt fler företag flyttar ut sin verksamhet.
 
volvo skrev:
[quote author=billy_baver link=1135788285/0#3 date=1135816289]Det enda du behöver förvissa dig om är att säljaren har F-skattsedel.  Då har du ryggen fri, ifall vederbörande smiter från sina skyldigheter.
Helt rätt!
Om man vill vara extra säker (om byggaren verkar lite skum) så kan man också kontrollera med skattemyndigheten att inte F-skattsedeln är indragen. Vissa skumma typer har en falsk kopia som visas upp ibland.

Du skall också begära kvitto där moms och amfattning framgår.
När du väl gjort detta har du fullgjort allt som krävs av dig som konsument för att säkerställa att du får en "vit" produkt.[/quote]


Vänder man sig till skumma typer, när det gäller arbeten på den egna fastigheten, är man lika skum själv ;D ;D
 
De som fått vara med, har knappast undgått den ständiga smutskastningen och påhoppen mot företagarna här i landet de senaste 50 åren, från vissa riksdagspartier.
Därför måste det väl vara till stor glädje för dessa företrädare, att allt fler företag flyttar ut sin verksamhet.
Håller med. Jag får för mig att gemene man jämställer multinationella företag som Coca Cola med enmansföretagaren som driver en tobaksaffär. Är man egen företagare så kör man Porsche, har stående drinkbord på Karma och suger ut arbetarna. Att den egna företagaren ofta jobbar dubbelt så mycket och har hälften i lön som sina anställda är en bisak.

mvh
David
 
ikeahantverkaren ikeahantverkaren skrev:
jag undrar om någon vet hur det ligger till om en privatperson vill göra rätt för sig och betala vitt för ett hantverksjobb och får betala ett vitt pris..hur vet den personen att hantverkaren inte bara skriver ett kvitto utan att redovisa detta dvs.han bara river sin del av kvittot när han fått betalt och stoppar på så sätt dubbelt så mycket svarta pengar rakt ner i fickan..
:-/ :-/
Sådana privatpersoner finns inte. Man får varje gång förklara att man inte sysslar med skatttefiffel.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Gratis Gratis skrev:
Sådana privatpersoner finns inte. Man får varje gång förklara att man inte sysslar med skatttefiffel.
Hej och välkommen hit :D!
Härmed får du utmärkelsen Dagens trådlyft av tredje storleken!
 
  • Gilla
  • Haha
e02jr och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.