Jag har en tät skorsten med bra drag och vill sätta in ett syrafast insatsrör bara för att vara på den säkra sidan eftersom det bara är en halvstens vägg mellan rökkanal och bostad.
Skulle jag inte kunna fylla hålrummet mellan murstock och rör med sant istället för vermuculit för att öka värmeöverföringen till murstocken?
 
varför?? vermuculiten är inte dyr.och det går säkert inte åt en säck medium ens till det.....
 
Nej, för att få en ökad värmeöverföring till murstocken.
Vermuculit är ju isolerande.
 
Gabbe1 skrev:
Nej, för att få en ökad värmeöverföring till murstocken.
Vermuculit är ju isolerande.
Detta har jag också försökt att få ett bra svar på men inte lyckats. Jag har ett gammalt hus där murstocken ingår som en del i uppvärmningen, då känns det lite konstigt att isolera bort värmen. Som jag har förstått det så är ju vermeculiten där för att fylla tomrummet så att inte kondens bildas. Men det finns säkert någon här som kan ge oss svar varför det inte skulle fungera. Personligen gav jag upp hela idén och fick kanalerna dragna med bruk istället.
 
Min insatskamin är kopplad direkt på murstocken utan insatsrör, men den kanalen är mitt i murstocken, dvs den är på alla sidor omgiven med andra kanaler så där ser varken jag eller sotaren någon vits med insatsrör.

Men nu planerar vi en kamin i ett gästrum i källaren och den rökgaskanalen ligger i ett ytterhörn av murstocken, därför vill jag ha säkerheten i ett insatsrör men utan att förlora värmelagringen i murstocken.
En glidgjutning är såklart ett alternativ men känns ändå inte lika säkert.
 
En risk med sand är ju att om den tar upp fukt, så kan det ju bli en rejäl isbit uppe i skorstenen en kall vinter (Om inte det eldas) och spränga sönder kanalen. Likaså är ju sand i sig tungt, och kan (Kanske?) i sig innebära en risk för skador på kanalerna även utan frysning....speciellt om den blir blöt.., men jag spekulerar bara...
 
C
När dom satte insatsrör i vår skorsten gick det åt 12 säckar. "Har aldrig varit med om nåt liknande" konstaterade vad-de-nu-heter som gjorde arbetet.
 
PST skrev:
En risk med sand är ju att om den tar upp fukt, så kan det ju bli en rejäl isbit uppe i skorstenen en kall vinter (Om inte det eldas) och spränga sönder kanalen. Likaså är ju sand i sig tungt, och kan (Kanske?) i sig innebära en risk för skador på kanalerna även utan frysning....speciellt om den blir blöt.., men jag spekulerar bara...
Ja det kanske är anledningen, tyckte bara att det tog emot att isolera bort värmen men kråkorna blir kanske glada:)
 
cheetah1 skrev:
När dom satte insatsrör i vår skorsten gick det åt 12 säckar. "Har aldrig varit med om nåt liknande" konstaterade vad-de-nu-heter som gjorde arbetet.
Detta låter ju konstigt, måste nästan ha försvunnit någonstans :O
 
Fuktproblemet kan jag köpa, men om man gjuter längst upp precis som man ska göra med vermuculit så borde det inte vara någon stor risk tycker jag.

I mitt fall finns dessutom en huv över skorstenen så det regnar inte in mycket där uppe.

Kan det finnas något bättre media än sand som överför värme till murstocken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.