skulle vilja ha kommentarer på vår skiss över det kök vi ska bygga.
Köksleverantör är Kvänum. Vitvaror blir Simens. Vi har snetak, 350 i ena änden och 240 i andra...

hus_hall2.jpg
hus_hall4.jpg

Ritning över huset:
ny_skiss.jpg
 
Nej, den där köksplanering skulle jag inte bli glad över, tyvärr... :-/

Tycker nischen med högskåp är OK, förutom ugn/micro som med den placeringen saknar vettiga avställningsytor, det saknas iof. även för i/urplock ur K/F men det är lättare att leva med tycker jag.
Dessutom har du ganska knapert med förvaringsmöjligheter i det köket, få och väldigt opraktiska överskåp men iof. trendriktiga ;)
Ön med häll har sittplatserna precis i gångstråket genom hela huset, dessutom snålt med avställning runt hällen, inget som funkar som beredningsyta vid hällen utan allt måste beredas vid diskbänken för att sedan bäras över till hällen som dessutom ska fungera som bardisk :-/
Vill man sedan verkligen sitta nästintill inpå häll och fläkt och småprata över ett glas vin, vem skulle sätta sig med näsan över den "vanliga" spisen med allt vad os och stänk som det innebär (om man verkligen tänker laga mat vid den hällen och inte bara sitta och titta på den :-/)

NEJ.... det där tycker jag att ni ska be kökstillverkaren rita om, detta ser ut som ett utställningskök som inte har några som helst krav på sig att fungera i praktiken.
När nu kökslev. dessutom är Kvänum så lär det inte bli ett billigt kök hur man än gör och då tycker jag att man rimligen bör kunna ställa mycket större krav på planeringen än detta.

Jag skulle personligen skissa på en lösning där man behåller nischen som på ritningen men tar bort högskåpet för ugn/micro och istället gör skafferiet på dubbel bredd (där får ni en hel del förvaringsmöjligheter sas. "på köpet")
Väggen mot v-rum skulle jag def. behålla men ev. förlänga så att öppningen till höger försvinner dvs. väggen går ända ut mot fönsterväggen i köket, du får då in hällen på den väggen.
Tycker det räcker med en passage in till v-rummet som iom. det, som bonus, blir betydligt mer lättmöblerat.
Vill ni absolut ha den typen av överskåp som är inritade på bilden så skulle jag använda köksön till förvaring då dessa liggande ö-skåp rymmer väldigt lite, fungerar mer som visningsmöjlighet för enstaka delar snyggt porslin än som vardagsporslinssväljare ;)

Ett annat alternativ skulle ju vara att integrera hela ön med köksväggen mot v-rum, som ett L-kök ungefär, kan också bli bra men kräver lite mer funderingstid än jag har just nu ;) :)

MVH//Christina.
 
Jag håller med, det där köket ser väldigt svårarbetat ut. Det är LÅNGT mellan kyl/frys och diksbänk, det blir ett evigt springande fram och tillbaka om man skall laga mat med många ingredienser. Vart ställer man kassarna med varor då man handlat och ska lassa in i kyl/frys?

Fast SNYGGT var det ,DET kan jag inte säga nåt om! :D
 
Jag håller med Byggimperiet. Köket har lite förvaring och snålt med beredningsytor för sin storlek. Kvaliteten blir toppen (det blir svårt att slita ut ett Kvänum-kök), men planeringen kan finslipas.

Era tidigare kökserfarenheter och prioriteringar är självklart avgörande vad som kommer att kännas bäst för er. Jag talar som en 4-barnsmor som bor i sitt kök, älskar julbak, styckar kött och har kommit till den åldern då stora släktkalas duggar tätt. Vad var viktigt för er när ni valde den här planeringen?

Matbordet kommer att stå i köket. Bra, lätt att ställa fram och plocka undan. Men vad är det lilla utrymmet intill köksfönstret? Dörren saknas i miljöbilden.

Jag skulle skapa betydligt mer beredningsytor. Byggimperiets förslag om att slå igen den högra ingången till vardagsrummet kombinerat med ett L-kök där köksön byggs ihop med diskväggen vore mitt val.

Man kan tänka sig att behålla hällen på den plats den är nu eller flytta till långväggen. Visserligen tror jag inte att bardisken kommer bli den samlingsplats som ni har tänkt. Jag skulle också tycka att det är trist att arbeta vänt mot en korridorsvägg. Jag väljer därför ha diskbänk och häll utefter samma vägg. Nuvarande köksö och dess förlängning skulle bli en mycket bra arbetsyta för utrymmeskrävande jobb.

En helomvändning skulle vara att öppna väggen mot vardagsrummet och göra en bardisk där, då gärna med en höjd på 110 cm så att stöket på bänken döljs. En sådan bardisk skulle ha sina besökare... Även i det fallet skulle jag stänga den andra ingången till vardagsrummet, soffan måste ju också få plats! En del av väggen kan ha fullhöjd. Där köksön är nu, skulle jag i det här alternativet bygga en vägg. Sedan gäller det att snurra runt med kyl/frys, häll och diskbänk och se vilken kombination blir mest funktionell.

Ert kök är inte det lättaste att planera. Fn har det fyra "dörrar" och ett fönster...
 
Tack för era kommentarer.

Här nedan klargör jag vissa saker och skriver lite om hur vi tänkte.

1. Överskåpen som jag lagt in är mest för skiss. Jag tror de kommer att bli större, kanske vitrin + överskåp. Kanske till och med så skippar vi hyllan under...

2. Så som vi har kyl/frys idag i vårt parhus, så är också "långt" till diskbänken. Där har vi ca 2.5 m mellan kyl/frys och diskmaskin. Medans här blir det 3m!

3. Köksön med sittplatser och häll.
Det är ca 1.5 m mellan häll och hall väggen. Tycker det är rätt mycket! Man kommer inte att sitta där så mycket, men det finns möjlighet! Däremot så kommer ÖN få et litet överhäng, så att man får plats med benen under öns bänk.
Att tillreda mat med ryggen mot själva bordet, ja det kanske kan tyckas fel, men det gör de flesta, i o m att man har hällen vid en vägg. Så det tycker vi inte är något problem heller.

Hur mycket plats behöver man runt hällen för avställning?
Räcker inte 40cm på vardera sida?


4. Att slåihop köksväggen ut mot vardagsrummet med ytterväggen vore fel tycker vi. Vi vill ha ett luftigt kök/v-rum. Vi vill inte ha någon öppen planlösning mellan kök och v-rum. Så denna lösning fastnade vi för då.
Kan tilläggas att vardagsrummet ligger ut mot en härlig skog, och då kan det vara trevligt att få en vy från köket ut mot naturen där. I vardagsrummet har vi STORA fönster från golv till 2m.

5. Förvaring
Vi kommer att ha lika mycket förvaring då som vi har nu. så det är helt ok för oss. Det ser lite ut men köket rymmer rätt mycket!
Ett skafferi som slukar det mesta, och i köksön så kommer det att vara lådor för stekpannor, kastruller mm...

6. Vi har även ett förråd med dörr från köket. (syns inte i 3D ritningen, men i 2D ritningen.) så där kan vi också förvara hushållsmaskiner mm om det behövs.

7. Vart ställer man kassan för iplockning i kyl/Frys?
Jo det gör man på golvet! Det är inte ofta man har en avsställningsyta bredvid kyl/frys. Däremot finns köksbordet precis bredvid kyl/frys som kan funka som avställning av matkassar.
Så det tycker vi inte är något problem heller.

8. Fönster/Dörrar
I köket så är det fönster som går från golv till ca 2m. Inga vanliga köksfönster!
Dörrar. Det är väll bara en dörr in til förrådet i köket medans det är två öppningar in till v-rum och en dörr från hallen in till barnets rum.


Ska tillägga att det är vi själva som ritat köket och att vi ska träffa Kvänum Kök för att gå igenom det innan allt ska beställas!

-----------

Det var lite av de tankar vi har om köket.
Kom gärna med fler kommentarer.

ska även titta över ritningen och se vad som kan göras bättre!
I o m att vi bygger nytt hus, har vi möjlighet att göra precis som vi vill!

/ Fredrik
 
Ny bild på köket där jag har byggt om köksön lite, och lagt in andra överskåp...

hus_hall2a.jpg

Har även gjort om ritningen något.
La in ett dubbelt skafferi!
ny_skiss_1a.jpg
 
... en till sak, är det som ni skrev om att man inte vill sitta vid köksön när någon lagar mat, och då få stenk och os på sig...
Tror dock att man mest kommer att sitta där när man tar sig en kop kaffe, eller äter en frukost på stående fot.

Sen är det nog trevligt att ha folk omrking sig när man lagar mat. Man står alltid vänd med ryggen mot matbordet (oftast) i nästan alla köksmodeller. så om man har gäster kan dom stå och prata med en mittemot en istället för att sitta ner vid köksbordet.

För att få en fin "utsikt" istället för att att stirra in i hallväggen kan man göra så här:
- Sätta en fin spegel mittemot.
- Sätta upp något blickfång så som tavlor eller en hylla med fina saker på.
- Eller bara titta in i barnetsrum där sonen leker för fullt.

Med denna lösning har man som kock, mer uppsikt över vad som händer i övriga huset. Man ser vem som kommer i hallen, har uppsikt över barnen som leker i rummet, eller har kontakt med v-rum.

Man kan göra ett kök på många olika sätt. Rakt, u-format, vinkel, fristående köksö, köksö som hänger ihop med övriga köket.

Alla har sina för- och nackdelar.
U-format/vinkelkök = Då får man man hörnskåp som är jobbiga. Trånga och oftast krångliga att ta ur/in saker i.

Likaså gäller om man sätter ihop köksön med resten av köket. Man får hörn. Och just nu gillar iinte jag och min sambo hörn i kök. för de utnyttjas inte till fullo. Tyvärr.

Vad tycker ni?
Vad finns det fördelar och nackdelar med köksindelningen?

/ Fredrik
 
Där fick jag! Nyttig information som gör att jag omvärderar mina första intryck...

1. Överskåp. Bättre förvaring och (i min smak) snyggare proportioner i din nya bild.

2. Kyl/Frys. 3 meter ÄR långt. Du rundar matbordet för att bära matvaror till arbetsbänken för att bereda maten, flera gånger. Men å andra sidan har du matbordet intill, medan andra oftast väljer att placera matbordet långt bort. I det här köket kan du inte få både och.

3. Köksö. Jag köper dina argument om placeringen, du vet vad du väljer. Ny bild har bättre utformning av köksön, då stolarna kan skjutas in. Förmodligen har man sällskap i ön när det finns mycket folk hemma och då finns det trafik i korridoren också då den är husets "huvudstråk".

40 cm är väldigt fjuttigt vid spisen. Det räcker att ställa en kastrull på, men inte för att förbereda maten. Om ni är två som lagar mat, occuperas arbetsytan vid diskhoarna av den ena. Den som skär och steker kött eller hackad grönsaker och sorterar dem i tur och ordning in i grytan vill gärna ha mer än 40 cm... Förmodligen kommer ni att ha framme någon hushållsmaskin som kaffekokare eller juicepress vilket också tar plats (alltså två kan knappast samsas om arbetsbänken vid väggen).

Men framför allt krävs mer arbetsyta i ön för ugnens skull. Var ställer ni de varma plåtarna när ni bakar? Förhoppningsvis har ni inte tänkt att bära de livsfarliga plåtarna tvärs genom köket till arbetsbänken...

4. Köksväggen. Luftigt rum föredras. Då är den här lösningen bra. Vyn ut mot naturen ser de som befinner sig framför frysen och förrådet samt i den triangeln som då bildas in i dörröppningen. Placera linjer från perspektivfönstren genom dörröppningen, så du ser. Enligt min mening är det är ganska liten yta av köket som bjuder på den magnifika utsikten. Däremot flödar ljuset in, vilket måste vara en upplevelse! Jag förstår att ni vill ha öppningen. Tankeexperiment: kan man ha en hel vägg för arbetsytans skull och sedan öppna ett "titthål" mitt i väggen... njaej... jag menar, då kan även matlagaren svepa med sin blick över skogen då och då och ljuset når köket även från det hållet... det blir nog inte bra...

5. Förvaring. Med nya överskåp och förrådet ok. Det är sannt att många kök är överdimensionerade vad som gäller skåp. Och man samlar på sig precis så mycket som man har plats för.

6. Förrådet. Det finns säkert en logisk förklaring till placering av förrådet också. Jag skulle gjort ingången från klädvården och minskat på storleken så att jag hade fått en hel vägg med högskåp OCH avlastningsyta i köket. Det är också väldigt praktiskt med ett förråd så nära en av husets ingångar som möjligt, nu hamnar det mitt i huset. Jag tänker på vädring (om det är ett förråd för kläder), klädvård (ren tvätt snabbare in i klädförrådet), prylar som använder ute (förråd nära utgången kan svälja gummistövlar, fritidsartiklar, arbetskläder).

7. Kassar. Golvet? Nej! Köksbordet? Okej.

Det blir intressant att se vad det slutgiltiga resultatet blir! Måste vara underbart att få bygga från början. Vi själva sitter med ett kök som är byggd på andra (!) våningen då huset tidigare har inrymt en mottagning i nedersta våningen. Ett nytt kök är på planeringsstadiet till ett av nedervåningens rum, men gissa vilka förutsättningar finns där... Hur vi än vänder så blir det inte bra men vansinnigt dyrt.

Lycka till!
 
piliz skrev:
För att få en fin "utsikt" istället för att att stirra in i hallväggen kan man göra så här:
- Sätta en fin spegel mittemot.
- Sätta upp något blickfång så som tavlor eller en hylla med fina saker på.
- Eller bara titta in i barnetsrum där sonen leker för fullt.

Med denna lösning har man som kock, mer uppsikt över vad som händer i övriga huset. Man ser vem som kommer i hallen, har uppsikt över barnen som leker i rummet, eller har kontakt med v-rum.
Medan jag skrev kom du med ytterligare bra kommentarer. Uppsikten över huset är en bra poäng, kanske man tom har bättre kontakt med de övriga på det här sättet. Jag nämnde ju att korridoren är husets huvudstråk och samlingspunkt på sitt sätt.

Inredning för övrigt (tavlor, speglar, hyllor) förvandlar ju vilket ytrymme som helst. En spegel skulle fånga perspektivfönstren till köksön.

Jag gillar inte hörn heller. De 90*90 kan man glömma som förvaring (förutom det som man sällan tar fram), men bänkytan är värdefull till t.ex. attiraljer av olika slag. Skåpen närmast hörnet kan användas, så nog ger en hörnlösning lite mer frövaring än vad en ö kan erbjuda. Å andra sidan är fria passager trevliga.

Ni har i er vision kombinerat närheten till matbordet med raka bänkar utan hörn samt luftighet och fria gångvägar. Ni har tydlig köksideologi. Det innebär tre separata skåprader för var sin funktion. Alla nära till matbordet. Triangeln fungerar fast något långt till Kyl/frys. Följden är att varje yta blir relativt kort och priset man betalar är arbetsytan.

Jag skulle ge avkall på någon av punkterna för att få lite mer bänkyta. Jag har nog länge arbetat i en aningen opraktiskt kök och har tröttnat på att det finns endast 30 cm och 40 cm vid spisen (ligger visserligen vid ett hörn så att jag har hörnet också, men där står disk på tork...det finns inget hederligt torkskåp heller...) Jag irriterar mig på att köttfärsen nästan hamnar i diskhon och mjölpåsar, kryddor och grönsaksfaten staplar sig på varandra eller att grytan kokar på hällen och jag måste bära den varma plåten någon annanstans. Och att det tar fem steg mellan matbord och kyl, ungefär vad ni får mellan arbetsbänk och kyl.

Suck.
 
Jag tycker att den bästa strategin är att fundera på hur man brukar göra idag och hur man tänker sig att köket ska fungera i olika situationer. Personligen tycker jag att köksön känns konstig. Dels, som flera andra har skrivit känns det inte så roligt att hänga runt en häll, det brukar låta en del från grytor och fläkt och dels tycker jag att det känns konstigt att ha en ö där man inte har utsikt över nåt särskilt. Att stå och titta in i en vägg när man lagar mat förtar lite vitsen med köksöidén. Om ni vill behålla den tycker jag att ni ska göra den mycket större och mer fyrkantig så att den påminner om forna tiders rejäla beredningsbord i mitten. Och så slopa ytterligare köksbord.


066_067_HTHkat_2004_SV-x.jpg


018-019_HTHkat_2004_SV-x.jpg
 
UNDERBART MED MYCKET KOMMENTARER!
forumet här är jättebra för det :)

Nu till din (Lillbjorn) kommentarer:

1. Överskåpen = bättre här, tycker jag med. Får se vad det slutgiltiga blir!

2. Vet att 3 meter är långt... men men,

3. Visst blev det bättre gällande köksön nu när man kan skjuta in barstolarna. Avställningsytor för kastruller mm är kanske litet litet. Men, man kan faktiskt använda de plattor som ej är igång som avställning också! Eller så skjuter man hällen åt något håll!

Varma plåtar från ugnen ställer vi på spisen, det gör vi nu och det funkar. Vi bakar inte mycket mm, men vi ska tänka på det!

4. Din lösning att öppna upp ett hål/fönster i väggen för att se ut över v-rummet och dess fönster har vi också haft på tapeten. Men vi tror att det inte blir så bra, iallafall om man tittar från v-rummet mot köket!

5. Förvaring
Satte även in ett extra skafferi, men nu kom jag på att vi kommer att ha överskåp över kyl/frys och i micro/spis skåpet kommer det att vara vanliga skåp i också, så nog kommer vi att ha förvaring!

6. Förrådet
Det är placerat där av en anledning. Vi hade ingången från klädvården förråt, men tyckte att vi behövde mer plats i klädvården. Och ett stort förråd. så därför fick det bli så här. Däremot så springar man inte så mycket i detta förråd då det ska innehålla sånt som snickarlåda, snowboard, kartonger, returpapper, flaskor mm. Inte så mycket kläder osv.


Jag tar till mig allt, och sen får vi se vad vi gör. Fortsätt kommentera!

|| Lillbjorn ||
Jobbigt med ett kök som ligger på övervåningen. Har ni v-rum där då också? och sovrum på nederplan?

Jag postar bilder så fort köket är byggt, så får ni alla se hur det blev.
 
Till mino
du har bra kommentarer.
Fläkten komemr inte att låta något, då vi sätter motorn på taket ;-)
(vi hatar allt som låter, det ska lir en TYST dikmaskin t ex.)

/ Fredrik
 
En ny ritning där köksön är lite bättre, tycker jag.
Har gjort en liten kant mellan häll och sittdelen.
Det prickade området tänkte jag skulle vara värmeskydd av något slag. Fast det beror på om vi tar ek-skiva eller granit förståss...
Ljusa fyrkanten är vart spiskåpan hamnar.
Gjorde så att det blev 100cm mellan köksön och övriga skåp.

Ny skiss:
ny_skiss_1b.jpg

Ny köksbild med kant vid häll
hus_hall2c.jpg

En vy från vardagsrummet!
hus_hall3.jpg
 
En ny ritning där köksön är lite bättre, tycker jag.
Har gjort en liten kant mellan häll och sittdelen.


Med tanke på att avställa plåtar och samla matlagningsprylar på ön - bygg ingen kant! Jag gillade bättre ditt förra förslag.

Ang avstånd i huset. Jag vet vad ja pratar om ;)
Sovrum, arbetrum och bastu nederst, i mittenvåningen kök och vardagsrum samt ett sovrum, överst ett sovrum och träningsrum. tre sovrum på tre plan! Och de minsta barnen är 1 och 7 år...
Jag är vältränad då tvättstugan ligger i källaren....

Men den här tråden gäller Piliz kök och inte mitt opraktiska hus!
 
Håller nog med om att kanten är lite iväg ifall man vill ställa plåtar mm.

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.