Undrar vad dom kunniga anser om tjockleken på isoleringen i snedtaket i resp del av landet. Då menar jag vanlig isolering typ lambda 36-39.
 
100 mm = dax att tilläggsisolera
200 mm = helt ok om det redan finns och ofta tillräckligt som nyisolering i Skåne
Över 250 mm om du skall ha riktigt bra isolering i Skåne.
Antar att man gärna kan komma upp i 400 mm i de kallaste delarna av landet.

Sen beror det nog på hur stor del av taket som är snedtak. Eftersom det ofta är svårare att isolera sneddelen än den plana delen om man har sådan kan tjockleken skilja. Jag isolerade med 145+45 i snedtaket och 145+45+100 i plana delen. Sen kan man ju ofta kasta upp lite extra överbliven isolering sedan.
 
Plana delen? Menar du taket? Hanbjälke?
 
H
Isolarade min vind med 120+45+45 i snedtaket samt 4-500 i taket, Halland. Är lite för mycket isolering på taket men jag sprutade lösull.
 
jag kommer spruta in 39 cm här inom kort. Det är avståndet mellan insidan på takstolarna och luftspalten så det faller det sig naturligt. Bor i Stockholm. Det kanske är mycket men desto billigare blir väl driften framöver. :D
 
H
Gör rätt så lite i södra Sverige. Finns en tabell på Roxull hur mycket man känar på att lägga mer isolering men har du redan utrymmet så givet att man isolerar detta.
 
Jag har bestämt mig för att köra 45+145 på den korta bit som är snedtak på min utbyggnad av huset. I kattvindar och ovanför hanbjälken blir det givetvis mer. Ska precis regla upp gaveln :)
 
Har precis rivit ut det som fanns i snetaket och salar nu på takstolarna innöt så jag får dit 300 mm i snetaket.
Detta är i göteborg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.