Jag har ritat upp en skiss av vår blivande bastu (och resten av huset) i Sketchup och tänkte visa ett par bilder för att få lite feedback på om det kommer att funka som det är tänkt. Lavarna är ca 1500mm och långsidan är ca 1700mm. Kommer att sänka taket till ca 2150mm.

1.Ventilationen har man satt som på bilden nedan (den lilla lilla texten lyder frånluft). Går till frånluftsvärmepump. Innebär denna placerning några verkliga problem tror ni?
 
  • bastu1-web.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tilluften planerar jag att ta under dörren. Är det ok med tanke på placering av aggregat, dörr och frånluft samt bastuns storlek? Skulle vara skönt att slippa ta ett hål i väggen under aggregatet eftersom det är kakel på badrumssidan.

För övrigt kan jag varmt rekommendera www.sketchup.com. Vi har stor nytta av programmet när vi planerar huset, och kul är det!
 
  • bastu2-web_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis som vår bastu, med den skillnad att frånluft går ut genom väggen i rummet utanför, där dörren är fäst istället. Är det inte bättre att placera frånluft i rummet utanför och en vanlig väggventil i bastun?
 
Hej,

Placeringen av frånluft är OK, fast jag skulle välja andra bakre hörnan istället. Tilluft tar du via dörren vilket är enkelt eftersom du inte har ngn tröskel.

Anslutning av frånluft till FLVP har jag själv hemma och det funkar bra. Se till att ha ett spjäll till frånluften så att du kan reglera ventilationen och fuktnivån i bastun. Se bild.
 
AndersS: Jag vet inte om det skulle vara bättre med frånluften i badrummet istället. Vad vinner man på det till skillnad från lösningen jag har just nu?

Classe: Känner också att det skulle vara bättre om frånuften varit i andra hörnan, men funkar det så ändrar jag inte. Ska se till att sätta dit ett spjäll också. Låter bra att du tycker att FLVP:n funkar bra med bastun. Skulle vara intressant att veta hur mycket av bastuvärmen som den kan återvinna, men är nog svårt att få tag i den informationen. Men några bastuslantar per år borde man ju få tillbaka tycker jag. :)
 
Min tanke var att om du har den utanför där duschen finns så jobbar den på som vanligt utan påverkan av att du reglerar för bastuns luft/fuktighet.
Kanske ingen praktisk betydelse och om du räknar på återvinning borde detta vara bättre, men här får de som kan ventilation fundera vidare.
För själva bastubadandet borde det inte ha någon betydelse.
 
garvis skrev:
Classe: Känner också att det skulle vara bättre om frånuften varit i andra hörnan, men funkar det så ändrar jag inte. Ska se till att sätta dit ett spjäll också. Låter bra att du tycker att FLVP:n funkar bra med bastun. Skulle vara intressant att veta hur mycket av bastuvärmen som den kan återvinna, men är nog svårt att få tag i den informationen. Men några bastuslantar per år borde man ju få tillbaka tycker jag. :)
Med din lilla bastu så tror jag inte frånluftsplaceringen är livsavgörande om vi säger så...

När det gäller återvinning så kan man köra lite grov huvudräkning. I mitt fall har jag ca 3-4 l/s avluft i bastun och totalt i huset ca 70 l/s. Alltså späds den varma bastuluften rätt friskt av de andra ventilerna. Likväl så tycker jag mig märka att kompressorn går tyngre/hårdare efter bastubad, förmodligen tack vare att bastun ändå levererar avsevärt varmare luft än övrigt. VIdare har jag täljstensaggregat vikt 90 kg + 4 m2 golv med 12 mm täljstensklinker, vilket gör att bastun faktiskt håller 30 grader så länge som 12 timmar efter avslutat bastubad!

PÅ det stora hela får man räkna att en bastu är en förlustaffär ur energisynvinkel. I bästa fall kommer värmen huset tillgodo på ett gynnsamt sätt, men jag gissar i de flesta fall så är det fel del av huset som värms upp i "onödan". Man en bastu är inte till för att värma huset utan det är andra viktiga kvalitéer vi pratar om. ;)
 
Ja det var läsvärt, Benny. Det fungerar säkert jättebra att leda ut frånluften tillbaka till badrummet, men det fungerar väl bra även med en egen frånluft i bastun också? Det är så ventilationen är dragen i huset nu så det orkar jag nog inte ändra på utan starka skäl.

Classe, det låter rimligt att placeringen av till & frånluft har mindre betydelse i en så liten bastu som det ändå handlar om. Ställde frågan här för att försäkra mig om att det kommer att fungera även om det inte är helt optimalt. Funkar det så är jag nöjd  :).

Ska se till att sätta dit ett spjäll till frånluften också.

Ang FLVP:n så hoppas man ju att bastu (och framförallt braskamin) ska dra ner på energikostnaderna men det är ju ändå sekundärt.. Bastu är en mycket nödvändig lyx som får kosta en del!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.