Hej.

Jag och min sambo har lite problem med placeringen av vårt nya hus på tomten. Vi skulle gärna vilja ha lite tips och idéer av någon.

Infarten till huset måste vara till den mindre vägen, dvs. i den sydliga sidan. Huset får vara max 8,5x15m. Vi ska ha ett garage på 8x10m. Huset får inte ligga närmare än 4m från tomtgräns, för garaget gäller 1,5m. Minst 8m till väg gäller. (Streckade linjer)

Som sagt vi vore glada för att få lite nya synvinklar på detta. Husexempel vi tänkt oss är T.ex. Myresjöhus Kornett.


tomt2.jpg
 
Jag skulle göra infartsväg längs med tomtgränsen på den sida som är markerad som 47,5. Där skulle jag först placera garaget och sedan huset bredvid.

Det baserar jag på att jag tycker den västra sidan är den bästa att vara på. På den tomt där jag växte upp så hade vi 2000 kvm tomt där runt 100 låg vid husets västra sida. De 100 kvadratmetrarna användes betydligt mer än de andra 1900.
 
knepigt värre...

Man vill ju ha en shysst uteplats i söder läge för sol hela dagen, men samtidigt vill man inte ha uteplatsen mot väg...

Jag är inte alls säker på vad jag skulle göra med en tomt som denna.
 
Jag förslår infart längs östra gränsen in till garage förlängt med uterum längst upp mot norr. Villan närmast infartsgatan med huvudentré och grovingång via en stor omfamnande entrégård.

Med det här upplägget stora glaspartier mot norr, vilket ger bästa dagsljuset. Södersolen belyser utsikten från fönstret. På skissen har jag utnyttjat diagonallinjen från villans entré upp mot tomtens nordväst hörn till en anslående "siktgata" (markerad med röd pil), som domineras av en långsträckt damm med flikig strandlinje, kantad av perenner. Trädäcken vid garaget och villan kommer att kännas som trevliga bryggor.

Den större gatan avskärmas med mur, plank och/eller plantering.
 
  • bjojo01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.