målade om mina 20år gamla elitfönster förra sommaren..
har hållt väldigt bra...även den sidan mot havet...
klart färgen bleks...men ska ju inte bli sprickor o så efter några år...
 
verktygsgurun skrev:
Om man jämför Traryd bilden och Elit bilden så ser man ju lätt vilket fönster som är bäst konstruerat !!
Elit har en tvärliggande skarv på bågstyckena och Traryd har en stående skarv.
Inte konstigt att det flagnar färg på Elitfönstret.
Också min första tanke :). En så liten detalj och så avgörande för hållbarheten.
Har också sett någonstans att fönsterbläcket var konstruerat på så sätt att den täckte över/skyddade ramens sammankoppling bättre.
Finns mycket att förbättra i fönsterkonstruktionen om man inte vill bli överkörd av plast - eller alufönster , tycker jag :).

Träfönster säljer stort i Sverige på grund av tradition men kvalitet är så långt ifrån det traditionella virke och konstruktion så jag vet inte varför man egentligen envisas vid trä som målas med plast, ser ut som plast och håller max 10 år ....
gaia
 
Redigerat av moderator:
Elitfönsters kundsupport har stängt till augusti så jag återkommer senare hur det gick...
Ska även fråga om man kan eftermontera alu beklädnad
 
Jag kan säga med stor säkerhet att det inte går att eftermontera aluminiumbeklädnad.
Om du nu inte bockar till det själv och det löses på plats.
 
I vår BRF har de eftermonterat målad plåt på alla fönster från 50-talet, så att det inte är några träytor utåt längre. Fast det kostar väl därefter också.
 
Allt som är fabriksmålat trä utomhus måste målas om inom max 5 år !! Sen håller det säkert minst 10 år tills nästa gång om man gjorde det ordentligt.
 
Trä måste målas, köp aluminiumfönster annars...
 
M
verktygsgurun skrev:
Om man jämför Traryd bilden och Elit bilden så ser man ju lätt vilket fönster som är bäst konstruerat !!
Elit har en tvärliggande skarv på bågstyckena och Traryd har en stående skarv.
Inte konstigt att det flagnar färg på Elitfönstret.
Elit-bilden är på en karm, den andra nedre på en båge! Två skilda saker. Sätter högerhanden på att Traryds karm är konstruerad som den Elits den med.

Fönster, eller egentligen alla målade produkter är individuella och det är därför jättesvårt att lämna några garantier på hur länge färgen skall hålla. Det kan lika gärna vara så att det hamnade en träbit av sämre kvalité i delarna som måste målas om.
Rörelser i träet, sol, regn, virkeskvalité, läget (normalt sett klarar sig övervåningen bättre), färgtyp, fuktighet i träet när det första gången målades osv osv osv.

Sunt förnuft, måla när det behövs inte när det är för sent!

PVC och Aluminium i alla ära men när dessa är gamla och fula får man byta ut dem, punkt slut q(;^;)p
 
Aluminium går också att måla och PVC går att djuprengöra för att få de snygga.
 
A
Elit-bilden är på en karm, den andra nedre på en båge! Två skilda saker. Sätter högerhanden på att Traryds karm är konstruerad som den Elits den med.

Fönster, eller egentligen alla målade produkter är individuella och det är därför jättesvårt att lämna några garantier på hur länge färgen skall hålla. Det kan lika gärna vara så att det hamnade en träbit av sämre kvalité i delarna som måste målas om.
Rörelser i träet, sol, regn, virkeskvalité, läget (normalt sett klarar sig övervåningen bättre), färgtyp, fuktighet i träet när det första gången målades osv osv osv.

Sunt förnuft, måla när det behövs inte när det är för sent!

PVC och Aluminium i alla ära men när dessa är gamla och fula får man byta ut dem, punkt slut

Båda bilderna visar en fönsterbåge.Och båda ser ut att vara öppningsbara fönster.
 
arro66 skrev:
Elit-bilden är på en karm, den andra nedre på en båge! Två skilda saker. Sätter högerhanden på att Traryds karm är konstruerad som den Elits den med.

.
Jepp, så är det. Du får behålla handen.
 
Precis....båda bilderna visar en båge.

Men visst är det så att virke kan vara individuellt. Fast jag håller inte med om att övervåningen klarar sig bättre...fönsterna är ju mindre skyddade där.
 
Hejsan jag har några bilder på hur mina fönster ser ut nu efter 6år.
Det är samma sida jag tagit bild på allså 4 st fönster.
Här ser man också att det e samma del på fönsterna som har blivit dåligt.
Pratat med målare och snickare och dom säger så ska det inte se ut efter 6 år.
målaren säger kan ha blivit en miss i grundningen.
kollat runt med grannar och deras så fina ut och jag kan säga jag putsar mina fönster
ca 3-4 gånger om året och torkar av hela fönster med ljummet vatten och ändå ser detta ut så.
ganska dåligt. Där e foto med på ett fönster på samma sida inget alls har hänt med detta


http://i51.tinypic.com/2m82zpf.jpg
http://i56.tinypic.com/30skbk1.jpg
http://i56.tinypic.com/2lzvdg.jpg
jag finner det ganska konstigt
 
Hej!

Det som är viktigt att tänka på, både när det gäller kommande funktion och det estetiska är när det gäller reparationsmålning är... (lång mening, kommer jag fram till något?) Att alltid maskinslipa en mjuk övergång mot den friska färgen. Då slipper man få en skitful kant i målningen och målningen håller bättre. Köper man modernt silikonfritt kitt på tub kan man foga lite osynligt i skarven mellan trästyckena.

Lagavulin
 
Har samma problem

Själv köpte jag Allmogefönster (som Elitfönster äger, heter nu Outline)
Mina såg ut så här redan efter 3 år

Fönsterspröjs
Visa bilaga 96925
Altan/Balkongdörr
Visa bilaga 96926
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.