Hej,

Efter sommarens regn visade sig att det kom in vatten vid vårat takfönster, det droppade.
Dagen efter tog jag bort alla pannorna runt fönstret och kontrollerade. Kontrollen var klar
då jag trampade genom taket, ruttet . Så planen är och byta den spånt, del av takstol, papp, strö och bärläkt. Taket lades -66 och -80 byttes pannorna ut till Skandia-Pannan. Man byte dock inte ut papp, eller läkten. Min fundering är nu om även pannorna ska bytas? Dom har legat där i 30 år. Dom är väldigt fina och släpper inte igenom vatten. Har läst på forumet att hållbarheten är 30-40 år för betongpannor. Min känsla är att dessa ledigt håller 10 år till. Så när väl nya pappen, och läkten är på så tänkte jag lägga tillbaka de gamla pannorna.

Så hur ser ni på resonemanget? Är det dumt och inte lägga på nya pannor eller är det
ok eller lägga tillbaka de gamla. Dela gärna med er av era funderingar.

//Zäta
 
Är pannorna OK så lägg tillbaks dom, bara bygghandlarn som blir lycklig av ett byte.
 
Nja.. frågan är om det är mer ekonomiskt att lägga nya pannor eller flytta runt de gamla.
När jag prisfrågade takbyte så blev det lika dyrt eller dyrare att flytta runt de gamla för att byta papp.
Sen åker du ju på ett byte till om 10-15år när de pannorna ger sig.
Pappen håller ju en 20år iaf.
Nya pannor är dessutom bättre ytbehandlade så avrinningen är bättre. Snyggare med nytt.
Kostnaden är liten, 50-70kr/m2
 
Tack för grymt snabba svar. Jag kommer och gör jobbet själv. Känns synd och kast hela och fina pannor. Och har pappen som legat där nu i dryga 40 år klarat jobbet fram till idag så borde väl dagens papp hålla minst lika länge, eller? Det är lockande med nya pannor och kostnaden är väl inte allt för stor men det tåls och tänka på.
 
Om de verkligen är fina så hade jag nog lagt tillbaka dem igen. Vi har ganska lortiga och mossiga pannor på vårt nyköpta hus. Grannarna la om sitt tak förra sommaren och de rengjorde alla pannor med högtryckstvätt och det resulterade i två knäckta ryggar :). Jag kommer att byta mina vid omläggningen men hade inte gjort det om de inte hade sett så jävliga ut.
 
Funkade verligen pappen 40år om taket är ruttet? Eller läckte det ngn annan stans
 
Taket var endast ruttet vid takfönstret, 2 områden på 0.5 m2. Plåten satt inte som den skulle och inte heller pannorna efter närmre kontroll. Man har ruckat på pannorna och gjort hål på pappen, sen har vattnet letat sig in. Dock så så allt bra ut från håll. Antagligen har det varit så här under de senaste 10 åren och bara gottat till sig, vi flyttade hit för 3 år sedan. Jag har kollat olika delar av taket och det ser fint ut. Det är slitet, men det är tätt.

//Zäta
 
Jag hade bytt pannor, kostar inte så farligt mycket och när du ändå ska ha ner de gamla så kan det ju vara kul att lägga på nya fina. :)
 
Så är det ju, en del gillar utseendet på de gamla, andra gillar nytt. Dina pannor duger säkert utmärkt minst 20år till så behov av att byta dem är det inte.
Men anlitar du ngn att göra jobbet så kommer kostnaden nog vara samma.
 
Jag har funderat en del och kommit fram till att jag ska ha nya pannor. Så nu är det bara och dra ut offerter till olika bygghandlare. Ni ska ha ett stort tack för att in delat med er av era funderingar, tack!

//Zäta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.