Hej,

jag har fyndat (?) en teakhylla (typ string) som någon genom årens lopp har målat illgrön q(;^;)p Hur tar jag bäst bort färgen? Kanske svaret är att teak inte kräver annan behandling än andra trämöbler.....?

/I
 
Beroende på typ av färg hyllan är målad med skulle jag antingen slipa ner den helt eller först ta bort så mycket som möjligt med värmepistol/japanspackel innan slipning (var försikig så du inte gör djupa repor bara). Vi har renoverat flertalet teakmöbler som sett riktigt risiga ut men sedan blivit "som nya" fast med bibehållen patina.

Vatten och Yes i en stark blandning tilsammans med en städsvamp och gnuggande med den gröna ytan längs fibrerna i hyllan tar bort det mesta inklusive cigarettmärken och färgstänk. Lacknafta / White spirit osv rengör ytterligare och tar bort gammal olja. Detta ger en bra grund att sedan mätta ytan med riktig Teakolja (vi har använt Herdins Teakolja för utomhusbruk med mycket gott resultat). Slipa bara längs med fibrerna så kommer det ordna sig och se upp om det är faner så att du/ni inte slipar för djupt.

Lycka till!
 
Just det, en kanske självlar sak men: Lägg aldrig trasan som du har använt till att smörja in Teakoljan med i en tätförsluten plastpåse eller i soptunnan eftersom den kan självantända och därmed orsaka brand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.