Hallå! Nu är det snart dax att renovera köket. Vårt första och sannolikt största projekt på kåken. Ibland känns det som att jag tagit mig vatten över huvudet. Ville göra badrummet först, då jag jobbar på en badrumsfabrik, men min bättre hälft ville annat.

Så här ser det ut nu

Kök%20före.jpg



Och det här hade vi tänkt ändra

Kök%20förändring.jpg
Så det ser ut så här
kök%20nytt.jpg
Kök_inventor.jpg
kök%20renderat.jpg
(Det var inte det lättaste att ljussätta, blev ganska mörkt i rummet)

Har försökt tänka "outside the box" vad gäller planlösningen. Vill ha ett öppet och luftigt kök, som det går att umgås i. Vill få in ljuset från fönstrena som står mot norr (det lilla ljus vi får vintertid i norrbotten). Vi hade tänkt oss ett Vitt högblankt Ikea kök, laminatsbänkskivor med mörkt/svart stenmönster, golvet i laminat och liknande färg/mönster.

Vad tror ni, har jag gjort någon tankeblunder? Kanske går det att hitta en bättre lösning på något/allt?
 
Första tanken som slår mig är att varför inte sätta igen dörren till tvättstugan och flytta den till hallen när du ändå håler på? Sedan om du önskar ett ljust kök och allt vätter mot norr blir köket nog lite mörkt med ett mörkt golv. Prova ett ljust golv i stället.

Man gör oftast tankemissen att det blir för ljust med ett ljust golv om man också har ett vitt kök. Det blir det inte, jag har provat. :)
 
Det känns faktiskt riktigt genomtänkt och jag hade nog gjort som dig:). Personligen gillar jag lite ljusare golv och är svag för ek-golv, men det är jag. För min del hade det kännts för dystert med ett mörkt golv. Men gillar du det så kör på det, jag hade i alla fall kompenserat med ett ljusare i den så kallade angränsande hallen. Hade man matchat ett mörkt golv i entren med det i köket och haft ett ljusare, typ ek i hallen så hade det nog kunnat bli snyggt. Något att tänka på är alltid att smuts syns lätt på mörkt golv.

De ända tilläggen jag har är, likt raceman, att det nog hade varit snyggare med att flytta dörren till tvättstugan ut i hallen. Gillar man nu öppna planlösningar också skulle man kunna "klyva" väggen till entren i lagom höjd så får man kontakt med den/de som kommer in i huset. Fast då får man gärna ha garderober i entren så man slipper se högvis med jackor, men det ser nästan inte ut som du har garderober där. Men eftersom du nu var lite tveksam till om du hade tagit dig vatten över huvudet så kanske det är bäst att skippa både flytten av dörren och mitt förslag eftersom det kommer kräva en del arbete.
 
Jag hade inte valt att sätta diskho och häll mitt på respektive sida. Vi har det så och det minimerar arbetsytan helt i onödan och arbetsyta känns som det viktigaste i ett kök.
Håller även med föregående om att flytta dörren till tvättstugan bort från köket, om det är möjligt.
 
Tack för alla förslag. Den där dörren har gett mig huvudbry vill jag lova. Att flytta dörren var också min fösta tanken redan innan vi flyttade in. Men.... det förstör mycket av tävttstugan, iaf dom planerna jag hade för den. Min tanke var att ha städskåpet mot sovrumsväggen vid grovingången och sedan överskåp och bänkskiva ända in över diskmaskinen. Tvätten torkar vi i det lilla utrymmet mot pannrummet. Jag funderade på att ha dörren vid hallen men flytta ner den så den blir där högskåp för ugn/micro är nu, men vars ställer jag kyl/frys och högskåpet då? Ett tag tänkte jag ta bort hela den där väggen som kyl/frys står mot men blev problem med placeringen samt att den verkar vara bärande. Efter att ha bott här i snart 10 månader kan jag faktiskt tycka att dörren till tvättstugan står ganska bra där den där, att diskmaskinen står i tvättstugan kan dock ha en bidragande orsak ;) (gissa om jag vill ha diskmaskin i köket).

Tack Tomas för den tanken, helt rätt, ytan mellan ho och häll känns faktiskt väldigt liten. Hon får nog vara där den är inritad, vatten drar jag nytt till den men avloppet orkar jag inte flytta, tänkte dra Ø40 HT rör under bänkskåpen till där avloppen går ner i golvet idag. Sen vill jag ha fönstret centrerat mot ho och fönstret vill jag inte flytta närmare det stora. Så det skulle då vara att flytta hällen. Det som är inritat nu är en 60 häll och en 90 fläkt med 5cm fritt på var sida. Jag hade nog gjort enligt bifogad bild, bytt plats på 40 och 60 bänkskåpet, ändrat dom 2 60 väggskåpen till vänster till 80 och det till höger från 80 till 40.
 
  • Kök om.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Planlösningen tycker jag är klockren.
Har du funderat på att ha spisen i hörnet istället? I 45graders vinkel mot bänkskivorna. Då får du plats med ett överskåp till.
 
Tänkte du i hörnet vid dörren? där får inte en hörnlösning jag tänker på plats. Vet att jag testade i andra hörnet men gillar inte lösningen med ett 60 skåp i hörn, tar mycke plats och ger ganska lite förvaring. Sen är väl dom takmonterade fläktarna ganska dyra, för att inte tala om hörnmonterade.
 
Bra att du flyttade hällen åt höger men behöll diskhon där den är. Det är nämligen väldigt bra att ha en hyfsad arbetsyta både till vänster och till höger om en diskho så att man kan vara fler personer som arbetar i köket samtidigt.

Angående diskmaskinen som nu tydligen står i tvättstugan, vad är det som hindrar dig att placera den i köket, exempelvis till vänster om hon?
 
Nu i vårt nuvarande kök fick den inte plats. Men när vi renoverar ska den naturligtvis vara i köket. Hade tänkt en helintegrerad till höger om hörnskåpet, till vänster om hon har jag ett skåp med 5 lådor.
 
Segge skrev:
Nu i vårt nuvarande kök fick den inte plats. Men när vi renoverar ska den naturligtvis vara i köket. Hade tänkt en helintegrerad till höger om hörnskåpet, till vänster om hon har jag ett skåp med 5 lådor.
Men, jag tyckte du sa att en av anledningarna till att du ville ha kvar dörren till tvättstugan i köket var att diskmaskinen stod därinne?
 
Oj, menade inte riktigt så. Diskmaskinen står i tvättstugan nu så det blir ju ganska mycke spring genom den där dörren. Hade dörren varit i hallen idag tror jag vi hade handdiskat fram till denna köksrenovering.

Golvet är sant som flera skriver, svart äter verkligen upp ljuset. Har ritat flera projekt (badrum) på jobbet där kunden valt svart klinker och sett "effekten" av ett svart golv. Men då kanske det blir träfärgat, grått har jag fått allergi mot (arbetsskada). Någon som har förslag på ett ljusare laminatgolv, inte allt för dyrt?
Raceman: Du har inte någon bild?

Locos: Vi har faktiskt tänkt tanken att dela av väggen mot hallen. Har bekanta som har liknande entre som oss och gjort så. Faktiskt snygg och bra med avställningsyta för att tömma fickorna när man kommer hem. Hade tänkt (har mycket planer för framtiden) sätta skjutdörrar mot hallen där garderoberna för sovrummet är och flytta in garderobern längre in i sovrummet. Hallen känns trång idag speciellt då vi drar in barnvagnen, och sovrummet sover vi bara i så det gör inget om det blir lite mindre. Men samtidigt känns det lite som att det blir för mycke insyn från hallen in i köket, känns som "naket" på något sätt. Det kanske vi får ta när vi slagit ut WCn och kan "känna på" den nya planlösningen lite.
 
Segge skrev:
Raceman: Du har inte någon bild?
Här kommer ett par bilder på ljusa golv, där planlösningarna har drag av din egen. Du kan i alla fall bilda dig en uppfattning.

När det gäller laminatgolv skulle jag avråda ifrån att skaffa något som efterliknar trä. Det ser sååååå B ut. (Folk kommer tro att du inte har haft råd att skaffa ett riktigt trägolv). Om du ska ha laminat ta då ett golv där det inte ser ut som om du försökt dölja att det är laminat.

PS. du har fortfarande inte givit något svar på frågan vad som tvingar dig att ha dörren till tvättstugan i köket efter renoveringen. ;)
 
  • kök22.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök21.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill ha laminat för det är relativt tåligt. När vi flyttade in i oktober hade vi slipat upp och behandlat parkettgolvet i vardagsrummet. Nu inte ens ett år senare kan jag säga att det syns att vi har hund och en ettåring, en hel det repor och märken. Så ett riktigt trägolv blir det då inte i kök och hall, även om det skulle kosta hälften av ett laminat. Så att vi väljer laminat är inte en kostnadsfråga. I lägenheten vi bodde tidigare var det laminat i hela lägenheten, syntes knappt några repor även fast hunden hade en favoritkurva att slira i när vi fick besök.
Tack för bilderna.

Vet inte riktigt hur jag ska planera tvättstugan om jag flyttar dörren. Här kommer 3 alternativ.

1. Så här tänkte jag mig tvättstugan utan att flytta dörren.
kök.tvätt1.jpg
2. Om jag behåller köket som tänkt, men flyttar dörren till hallen. Tvättstugan blir inte riktigt lika bra
kök.tvätt3.jpg

3. Behålla tvättstugan som jag tänkt men göra lite ändringar på köket. Obs, här flyttas väggen med säkringskåpet vilket kan medföra att mycke el måste dras om då kablarna kan blir för korta. Dessutom blir köket ganska mycket mindre
kök.tvätt2.jpg
 
Segge, jag förstår ditt dilemma med tvättstugan, och inte ser det ut att kunna bli bättre ens om du skulle plugga igen ytteringången. :S

Jag hoppas verkligen inte att du missuppfattade mitt inlägg om laminatgolv.:(
Jag menade INTE att laminatgolv är dåligt eller ser B ut. Laminatgolv tycker jag är en JÄTTEBRA produkt.

Vad jag menade var, att INTE ta en ytstruktur som skall efterlikna något annat än vad det är. Ett ljust laminatgolv som inte efterliknar något annat än sig själv, tycker jag personligen är väldigt snyggt. (Som den första bilden i mitt tidigare inlägg). :)
 
Nu när man ser alternativen så är nog ditt förslag bäst, känns som det blir enklast så. Även om jag gillar alternativ 3 så blir det en hel del extrakostander plus en hel del arbete som ska till. Har man även andra delar i huset som ska få sig en omgång så får man ibland prioritera även om man givetvis inte skall göra något halvhjärtat. Men som du sagt innan så har du inte några direkta problem med att ha dörren utifrån köket så lika bra att köra på att fortsätta ha den där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.