Hej

Som de flesta andra gissar jag just nu har problem med en fuktig källare (och övervåning också). Mitt problem antar jag är att jag har FTX i källare och övervåning. Skulle en avfuktare vara meningslöst hos mig då jag ändå omsätter luften hela tiden ... eller kan man fukta av genom FTX:en?

Tänkte eg bara köpa något halvbilligt 2-3000 spänn, men som sagt tillsammans med FTX?
 
Det känns meningslöst att ha en avfuktare om FTX:en samtidigt byter luften i huset. Vad menar du med "fuktigt"? Så här års kan uteluften vara mycket fuktig, svårt att göra så mycket åt.
 
Precis ... antar att alla upplever det lite "rått" inomhus just nu.

Men hur kan man (om man kan) avfukta en källare när man har FTX?
 
Visst funkar avfuktare om man har FTX, eller annan ventilation.

Om källaren bara är en grund, så kan man täppa till ventilationen (kanske bara delvis). För att minska fukt utifrån.

Jag har haft lite funderingar på att montera ett vattenbatteri på FTXen (rören in) för att kyla, avfukta och värma luften. ...men mycke jobb o pengar, men kanske bara lite nytta. Måste ha tillgång till kallvatten också! Ett bergvärmehål, men man vill ju inte köra på det riktiga hålet. Vill även använda det för att förvärma luften på vintern.
 
Ja, jo men vi ventilerar källaren kontinuerligt med FTX:en, eg ett suteränghus. Tog ena mätaren från vinden nu och vi ligger på 79% i källaren och 60% på boytan.

Vet inte om det spelar roll att man kör med sommaraggregatet men det borde inte spela roll då fukten kommer utifrån antar jag, dels är det nydränerat men med dusch och tvätt i källardelen. Dock har det alldrig upplevts så här fuktigt på de 3 åren vi bott här.

Din ide före FTX:en skulle alltså vara att kyla för att fälla ur kondens, sedan värma igen. Hur skulle du värma det ? Gissar att detta avser vår-sommar höst så med en extra krets med uteluft igen?

Tror jag ska köpa något på jula så länge och prova om man kan få ner fuktigheten i alla fall. Om någon är intresserad senare bumpa tråden så rapporterar jag.
 
Mich skrev:
Visst funkar avfuktare om man har FTX, eller annan ventilation.

Om källaren bara är en grund, så kan man täppa till ventilationen (kanske bara delvis). För att minska fukt utifrån.

Jag har haft lite funderingar på att montera ett vattenbatteri på FTXen (rören in) för att kyla, avfukta och värma luften. ...men mycke jobb o pengar, men kanske bara lite nytta. Måste ha tillgång till kallvatten också! Ett bergvärmehål, men man vill ju inte köra på det riktiga hålet. Vill även använda det för att förvärma luften på vintern.
Att enbart värma (alt kyla) luften gör inte att mängden vatten i luften minskar.
 
Consensus skrev:
Att enbart värma (alt kyla) luften gör inte att mängden vatten i luften minskar.
Jo, om det blir kondensutfällning (om det nu heter så). Det är ju så en avfuktare funkar.

Nu har jag inga tabeller för detta, men min mätare i källaren visade att det blir kondens vid 17,6grader. Det är ca 66% och 24grader i källaren, i det rummet. Ute är det nu 19 grader, 86%. Tror det skulle bli lite vatten om man skulle ha 8 gradigt vatten i ett vattenbatteri.


Hur skulle du värma det? Det fixar FTXen.

PS. Skall du köpa en avfuktare, köp en vettig!
 
Du tänker alltså att man kan köra vattenbatteriet "baklänges", dvs kyla istället för att värma uteluften?

Visst skulle det kunna funka, frågan är bara vart kondensvattnet tar vägen. De normala vattenbatterier som sitter i FTX:er är tänkta att värma luften och är förmodligen inte konstruerade för att bli våta, inte heller är aggregatet tänkt att ta hand om kondensvatten någon annanstans än från värmeväxlaren. Det blir en specialare.
 
Lite återrapportering

Produkten blev en Coolix, den för 1995 för att den har elektronisk styrning, den billigare har bara av och på. I början körde vi med tank tippar den är på 2 liter för att se att allt funkade innan slangen anslöts till avlopp. Tippar på att vi gjorde 10-15 tömmningar. Nackdelar, denlåter lite väl (i tvättstugan) men verkar fungera tipp topp i övrigt.

Mätdata
2010-08-13 15:00 79%
2010-08-13 16:00 75%
2010-08-14 11:00 70%
2010-08-15 17:00 68%
2010-08-16 16:00 66%
2010-08-17 08:00 60%

Dels sensor på coolix, dels mätt med oregon. Nu slår den av ibland men inte särskilt länge. Om man mäter med oregon i andra rum så har det sjunkit drastiskt där också. Gissar dock att den ännu håller på att fukta av grannrummen samt att FTX:en spökar med ny fuktig luft kontinuerligt.

Övrigt, ja den råa fuktiga känslan är borta, tippar att det handlar om 2-3 månader per år den går. Dvs 230W => 230*1,2*(24*30,5*3)/1000 = 600 Sek per år i drift. Den får gå några år ska vi se, men mot de 80 vi hade så känns det värt det.
 
Consensus skrev:
Du tänker alltså att man kan köra vattenbatteriet "baklänges", dvs kyla istället för att värma uteluften?
Ja. Förutom på vintern, då blir det förvärme.

Consensus skrev:
Visst skulle det kunna funka, frågan är bara vart kondensvattnet tar vägen. De normala vattenbatterier som sitter i FTX:er är tänkta att värma luften och är förmodligen inte konstruerade för att bli våta, inte heller är aggregatet tänkt att ta hand om kondensvatten någon annanstans än från värmeväxlaren. Det blir en specialare.
Självklart måste kondensavrinning finnas. I mittfall så blir det kanske väldigt special. Jag har en tratt (övergång stor rektangel till rund) där det skulle vara lämpligt med vattenbatteri, men då blir det specialmått.
 
Hej ZNK!
Hur har det gått med fukten? Sitter själv med några av dina frågeställningar i ett liknande hus. Men om du har dränerat 2008 som din signatur visar och fortfarande har fukt, är det inte då bara utomhusfukten du får in med FTX'en? Fast det är kanske det du menar...

Köpte själv hus med källare i somras. Huset är inte dränerat och har självdrag med tilluft i källare. Vi hade då på sensommaren också hög RH i källaren. En luftavfuktare gjorde susen dessa månader. Funderar nu på att installera FTX, men hur gör man med tvättstugan. Bör man stänga av frånluften i tvättstugan medans avfuktaren går? Hur gör du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.