Det började droppa in vatten i huset igår. Det visade sig att det läcker in vatten på väst och sydsidan av skorstenen. Det har blåst och regnat kraftig sedan natten till fredagen. Igår var det blött runt skorstenen och ett par dm in på takträet. Sedan har det spridit sig. Det syns dock tydligt att det började vid själva skorstenen. Jag har varit upp på taket och kollat nu men det syns inget konstigt. Plåtskoningen runt skorstenen är ganska ny. Putsfogarna högre upp på skorsten är dock dåliga. Kan teglet suga upp så mycket vatten så det kommer in minst en halv liter på vinden? Jag begriper inte var vattnet tar sig in. Det kan hinna hända mycket innan måndag då det går att ringa en firma.

Villrådig
 
Kan det vara den kraftiga vinden som driver in vattnet
under plåtarna? Då skulle man kunna paniktäta mellan
tegel och plåt, med ex. plastpåsar stoppade med nåt mjukt, isolering, trasor eller nåt.

 
Välkommen till klubben... även jag har krupit omkring på vinden idag, det blåser upp längs plåttaket till skorstenen o rinner ned längs sidorna.
Det e bara att vänta på bättre väder o sen upp o se vad man kan göra.
 
Det läckte in vatten runt vår nyinstallerade skorsten när det regnade ordentligt en kväll. Det visade sig att vi det allra sista hade använt fel sorts skruv till de allra sista 4 skruvarna han satte dit. Det skulle vara skruv med en slags packning. Så om ni har en premodulskorsten så kanske ni ska kolla om ni gjort samma miss :).
 
vad har ni för typ av tak ?? Tegel, papp, plåt.......??
 
Vill också välkomna dig till klubben... Förra fredagen fick jag se att det droppade från vardagsrumstaket... For som ett skott upp på taket, ränndalarna var fulla med is vilket innebar att när det smälte/regnade så tog vattnet den lättaste vägen som var under takplåten, tackpappen har ett antal år på nacken så det fanns uppenbarligen någon spricka som vattnet kunde ledas ner i.

Varför har jag då is i ränndalarna kan man då undra, så ska det ju inte vara? Jo vinden på den delen av kåken har endast sågspån som isolering och den har dessutom sjunkit ihop så det handlar nog inte om mer än 10-15 cm... Inte konstigt då att när man eldar för kråkorna, värmen försvinner rakt upp på vinden, värmer upp yttertaket så att snön smälter till is och så var man där...tackläck...

Så sommarjobbet blir att lägga ny underlagspapp samt blåsa in lösull på vinden. Då borde jag slippa detta igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.