Om du står och väljer mellan att fixa köket och byta timmer, så hade jag valt timret. Köket fungerar väl som det är även om det kanske inte är så snyggt? Men ruttet timmer kommer bara bli värre och är lämpligt att åtgärda innan man gör något på insidan av huset. För när du byter timret så har du ju rivit hela väggen.

Jag håller just nu på att byta syll och väggar i ett hus från 1937. Det var ett utrymme under tamburen som var helt utan ventilation så halva golvreglarna var uppruttna och en del av väggbitarna. Så nu har vi bytt tak, golv och två meter vägg. Så det är inte mycket som är kvar.

För att byta syllen så fick jag lyfta huset fem millimeter. Genom att spjärna en regel nere i källaren under golvbjälkarna. Så med lite muskelkraft så gick det jättebra. Syllen är inte spikat i muren. Huset står på plats av sin egna vikt.

För att byta timret under ett fönster behöver du inte lyfta huset. Eftersom väggen under ett fönster inte är bärande. Ha bara koll på fönstret så det inte sackar när du tar bort timret. Oftast står fönstret på några klossar i ytterkanterna, åtminstone så är det så på moderna fönster.

Sen så hade ja nog bytt hela syllen. Eftersom det är ganska mycket jobb att få ett jämnt underlag att bygga nytt på. Med en tigersåg är det ganska enkelt att ta bort syllen och så vet du att du får friskt virke.
 
Det förstås. Ja det kanske är bättre när första biten bara är smul. Tänkte inte på fönstret, men jag misstänker väl att det också behöver renoveras (det är väl förmodligen boven i dramat). Huset är från c 1780 så det kanske är infogat på annat sätt. Vi lär få veta senast nästa sommar =)
 
Har precis lagat en fuktskada under ett fönster! 4m ovanför marken, så var glad att det är på nedervåningen! ;)

Timret under ett fönster har mycket liten konstruktiv funktion, det fungerar mest som isolering. Känns det bättre kan du såga ur med motorsåg/tigersåg och skarva i nytt timmer, ex med "blixtskarv". Jag satte reglar och isolering, det fungerar lika bra. Vet en granne som tog ur lite mer längst ut mot panelen på varje sida och spikade dit en regel utanpå ("infälld" i timret), som då håller ihop timmervarvet. Men det ska inte vara någon fara utan. En gåt kan man ju använda om man vill för att inte stockarna ska kunna röra sig framåt/bakåt, men det funkar ju också bra att slå en spik i varje timmerände, genom den vertikala regeln på varje sida av den lagade väggen. Syllen är dock mycket viktig konstruktivt och bör bytas om den är skadad. Det går att lyfta en aning t ex med domkrafter. Eller kontakta en timmerman bara för detta om du är osäker, så kan du även lära dig att blixtskarva, vad som är bäst att impregnera med osv. Och skaffa "Så renoveras torp och gårdar" om du inte gjort det ännu! Fönstret måste med all säkerhet också renoveras! Kolla vilka dimensioner det är på virket, om du måste specialbeställa på nån liten lokal såg, så att detta görs i tid. Använd också 5mm avstånd mellan t ex fasadbrädor och vattbräda, så att vatten kan torka ut från ändarna.
 
Att riva panelen och köra timret bart kan vara tveksamt om timret är i dåligt skick. Då måste verkligen alla skador fixas. Det var rätt vanligt att man förr slängde på panel på timmerväggar för att skydda dem när de började få rötfickor och liknande. På så sätt stannade man upp nedbrytningen. Jag gissar på att det skulle kunna vara så med ditt hus om det bara är en sida som är panelad och den inte är tillbyggd senare så att det finns något annat skäl till att den skulle vara annorlunda. Bli därför inte förvånad om det skulle vara mer timmer som är småskadat på den sidan. Minder skador är dock inget att oroa sig över - enklast är att fortsätta skydda de utsatta partierna med panel.

Syllen är som sagt i princip det enda som är konstruktivt viktigt för dig. Om jag skulle vara dig skulle jag undersöka den noggrannare för att bedöma vad som borde göras. Har du lite tur är det bara splintveden som är rötskadad och kärnan frisk. Det är kärnan som står för den mesta hålfastheten och i sådana fall skulle du kanske inte behöva byta den och bara kunna fylla i med nytt timmer alternativt regla upp och peta in isolering. Hur du gör i sådana fall har inte så stor betydelse. Är du osäker bör du kanske ta hjälp för att bedöma syllens skick. Ett första steg ärdock att plocka fram yxan och hugga bort det som är ruttet och se hur långt du behöver gå för att finna friskt virke.

Glöm förstås inte att fixa orsaken till skadan också (antagligen dålig avrinning från fönstret).
 
Redigerat:
Ja det vore ju trist om det är mer timmer som är skadat. Det är ju mycket möjligt förstås. Förhoppningsvis dock inte 4m över marken =) (underlättar ju inte när man är höjdrädd). Jag har "... torp och gårdar." ... hemma. =/ Hur ute i sommarhuset - där den kanske behövs mer är den inte.
En får tacke för alle råden! Strålande bra. Gäller bara att sälja in till frun att köket och fulinghålet kanske får vänta en sommar till ... Känns som att det blir mycket på en sommar att byta timmer och måla fasaden OCH göra köket. Om man vill ha semester också vill säga.
 
Jag har noterat att en del stommar har panelbeklädnad åt bara ett väderstreck, oftast åt norr. Hur ska man uppfatta detta? Brädor ansågs en gång i tiden mer "äxklusivt" än stock så var det kanske för att göra en fasadsida lite "finare"?
Om som det antyds anledningen var att "skydda" timret så var det enligt min ringa men dock erfarenhet missriktat, då man ofta finner röta i stockarna under fönstren på panelade fasader.
Panelen gör att vatten rinner in och blir stående. Detta upptäcks inte heller så länge panelen ser intakt ut.
Lika missriktat m a o som att måla för att "skydda" virket som färghandeln indoktrinerat oss med i hundratals år nu ;)
Bättre då utan panel, om kåken är tät nog.

I den stomme som vi har flyttat var enda rötskadorna på norrsidan, alltså den sida som var panelad.
Bild 1 exempel på panelad norrsida
Bild 2 vår norrsida inga större angrepp, Behandlas nog bättre (och billigare) med tjära än med Boracol.
 
  • DSCN0848.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0891.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med om att panel hade högre status än en bar timmervägg, men jag vill nog hålla på att man även slog på panel för att skydda en ytligt rötanfrätt timmervägg. Kanske blev det dock vanligt först när ångsågarna på 1800-talet började spotta ut billiga panelbrädor. Saken är ju den att en timmervägg kan ha en hel del ytliga rötskador utan det har så stor betydelse konstruktivt. Däremot är det viktigt att inte rötan får fortsätta tränga sig längre in. Dels kan man ju hugga bort det dåliga och ev. lägga i nya bitar (halvsula), men om väggen har många skador kan det vara svårt att undvika att det blir någon ficka där vatten kan fortsätta leta sig in i väggen. Då kan det vara enklare att slå på panel. Principen är ju densamma som att brädslå knutarna för att skydda dem. Görs det rätt så ska inget vatten kunna komma in innaför panelen. Skador under fönster är ju vanligt men beror inte på panelen i sig utan att avrinningen från fönstret inte fungerar som den borde. Då kan ju dock panelen förvärra genom att stänga in fukten.

drjukebox, kan ju tänkas att man brädslog er norrsida just för att stoppa upp rötangrepp. Alltså skadorna fanns där innan panelen.
 
drjukebox, kan ju tänkas att man brädslog er norrsida just för att stoppa upp rötangrepp. Alltså skadorna fanns där innan panelen.
du kan nog ha rätt i det.Macarus

på stommen till vänster (som är en fantastisk stomme, min favorit) skulle man i så fall hitta ytliga avstannade rötskador när panelen tas bort.
 
Redigerat:
Ja nog borde man ha slagit på panel för att skydda timmerstommen, och jag kan inte se något riktigt mönster. Kanske att fler norrsidor varit panelade på halvt panelade hus. Rötskador åt norr och uppspruckna torkade stommar år söder?
 
Stämmer på vårt hus i alla fall. En av syllstockarna på S sidan är uppsprucken, men i övrigt helt OK. N, V och Ö sidan är panelad, däremot inte S. Vilket är lite lustigt om det skulle vara status relaterat eftersom S-sidan är den första man ser när man kommer huvudvägen från närmaste samhälle.
 
Redigerat:
På denna gavel har jag bytt syll och ett timmervarv över hela gaveln.
Till höger om fönster ytterligare 2 varv, dvs totalt 4.

Uppskattad kostnad för enbart denna del av renoveringen ca 20 000:- efter ROT inklusive allt unom fönstret de monterade.
 
  • IMG_5199.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ah, utmärkt, utmärkt, då blir det pengar över till köket =)
Taget mellan tummen och pekfingret naturligtvis. Fast vi ska ju måla fasaden åsså, så det lär väl sluka en hel del i färgkostnader... =/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.