Roade mig med att lite snabbt merga antalet verktygs annonser på blocket gentemot befolkningsmängden per län och tog ut ett nyckeltal i form av antal annonser per 1000 inv.

Spontant trodde jag Skåne skulle ligga i topp men men oj va fel jag hade, storstadsregionerna ligger klart på nedre halvan medans Norrlänningarna kränger verktyg som galningar på blocket.

När det gäller Halland o Gotland så kanske inte Internet har nått dit ännu:p

Någon som har några kloka teorier varför det varierar med en faktor 3 mellan topp o botten?


Län Antal annonser/1k inv
Västernorrland......0,76
Dalarna..................0,74
Västerbotten......-...0,71
Gävleborg..............0,70
Norrbotten.............0,69
Jämtland................0,67
Blekinge.................0,54
Kalmar....................0,54
Värmland...............0,52
Örebro....................0,52
Västmanland.........0,48
Södermanland......0,47
Skåne.....................0,46
Jönköping...............0,45
Kronoberg..............0,43
Västra Götaland.....0,42
Stockholm...............0,37
Östergötland ..........0,34
Uppsala ..................0,34
Halland....................0,34
Gotland....................0,24


Källa SCB 2009 samt Blocket 12-08-2010
 
H
Hallänningar köper rätt verktyg från början (Dewalt och Festool) och behöver inte sälja för att köpa nya som är rätt.=))
 
Dewalt...?

Inte i Skåne inte... hehe

Kör mycket hellre Makita som komplement till min Festoolarsenal... ;)
 
H
Makita, vad är det?? Enligt Gör det själv så är ju t.o.m. Biltema bättre än Makita....
 
Haha...

Jag vet inte vad "gör det själv" är men med min egen yrkesmässiga erfarenhet slår Makita Dewalt med hästlängder åtminstonde på den typen av maskiner som jag använder... och som inte Festool har i sortimentet.

Kom inte och påstå att Biltemas skrot är bättre eller ens i närheten av Makita för då måste du ha noll koll känns det som.
 
H
Gör det själv är en tidning. Nu var inte Makita med i testet men fler andra kända märken som Bosch, Metabo m.fl. Och Biltema var den som vann. Sedan håller jag nog Metabo till att vara bättre än både Dewalt och Makita men testet är nog gjort på Biltema. Har just nu bara 9 maskiner från Dewalt och skulle inte byta dem mot något annat märke även om det inte kostade mig något.
 
Först skriver du att den där tidningen påstår att Biltema är bättre än Makita och helt plötsligt var inte Makita med i testet...och då kan man ju verkligen undra vad du har för fog för ditt inlägg tidigare.

Bosch och Metabo spelar ju i en helt annan division än både DeWalt, Makita m.fl kan ju jag tycka.

En maskin från Biltema skulle jag inte ens vilja sätta in i min bil. :rolleyes:

Ska bli intressant med andras åsikter också här... :)
 
Storstadsborna kastar och köper nytt (eller anlitar hantverkare), i högre grad än norrlänningarna som fattat det här med andrahandsmarknad?
 
Västernorrland visste jag hade mycket annonser. 9/10 annonser jag är intresserad av är därifrån, men jag ids aldrig köra ner till Sundsvall/Timrå från Umeå så det blir inget. Trodde spontant Västerbotten låg i botten, verkligen botten, det finns f-n ALDRIG nåt kul lokalt. Har tillskrivit det till att Sundsvall är gammal industristad men Umeå bara har massa värdelösa akademiker (dom kan inte hjälpa mig bygga nåt och jag kan inget själv för jag är också sån, och miniräknare och pennor är inte verktyg jag är intresserad av).
 
Vilken total trådurspårning! Redan i det första svaret har man glömt vad det handlade om och övergår till att tjafsa om vilket märke som är bäst.
Till ämnet: jag tycker studien var intressant, även om jag inte har en aning om varför det är så. Men jag har en aning om vad Gotlands låga värde beror på. Förra sommaren hade jag ingående diskussioner med en gotlänning om det gotländska kynnet. Och han hävdade bestämt att en gotlänning aldrig köper någonting av en annan gotlänning. De åker heller till Stockholm för att köpa en begagnad bil, t.ex. TS siffror bekräftar ju väldigt tydligt de åsikterna.
 
Jag tror att siffrorna ger en bild av var man är benägen att återanvända (sälja) beggade saker. Dock undrar jag om verktyg är en representativ kategori i det avseendet.
 
H
andersmc skrev:
Vilken total trådurspårning! Redan i det första svaret har man glömt vad det handlade om och övergår till att tjafsa om vilket märke som är bäst.
Till ämnet: jag tycker studien var intressant, även om jag inte har en aning om varför det är så. Men jag har en aning om vad Gotlands låga värde beror på. Förra sommaren hade jag ingående diskussioner med en gotlänning om det gotländska kynnet. Och han hävdade bestämt att en gotlänning aldrig köper någonting av en annan gotlänning. De åker heller till Stockholm för att köpa en begagnad bil, t.ex. TS siffror bekräftar ju väldigt tydligt de åsikterna.
Nä, vilket märke man köper kan påverka hur många annonser det blir i slutändan, inget konstigt med detta. Om vi tar Halland så tror jag nog att Gekås, Biltema, Rusta har stor inverkan på vad folk köper. De köper en billig maskin som första maskin och då denna är trasig efter 10 ggr så köper man en märkesmaskin. Just i Halmstad är bl.a. Dewalt sålt många maskiner sista tiden då vi har haft nya varuhus som har öppnat med erbjudande på just dessa. Har även förekommit Bosch. De som ligger högt i listan kanske köper en dyrare maskin som första maskin men kasnke inte är nöjd, färdig med sitt arbete eller bara vill byta. Så visst har märket betydelse. Hade det bara funnits varuhusmärke så tror jag inte det hade funnit många maskiner på blocket. Kan ju vara så att de med långa avstånd till butiker väljer en dyr som första maskin.

Tråden var och är fortfarande på spåret....
 
Jag tror det finns en förklarande faktor i att antalet "småhus" istället för 1000 pers, då jag tror att många i lägenheter generellt (självklart finns det undantag) inte har särskilt stort intresse och behov av verktyg. Skulle vara intressant att se det resultatet istället :). Det borde bli lite mer utjämnat då, dock kommer det inte att förklara att Gotland ligger så lågt, den förklaringen har kanske kommit ovan....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.